بازدید 7889

خطر ابتلا به کرونای شدید در این افراد بیشتر است

پژوهشگران دریافتند ژنی که احتمال ابتلای افراد به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد، ممکن است احتمال ابتلای به کووید ۱۹ دارای علائم شدید یا تهدید کننده زندگی را نیز بیشتر کند.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 31 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از سیناپرس، مطالعات پیشین پژوهشگران نشان می‌دهد افرادی که دارای ژن موسوم به APOE۴ هستند بیشتر در دوران پیری با آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کنند.

اکنون محققان دانشگاه و بیمارستان هلسینکی دریافتند که به نظر می‌رسد این ژن با افرادی که علائم شدید کرونا را داشته یا به طور طولانی مدت دچار عوارض این بیماری می‌شوند، ارتباط دارد.

این گزارش به طور خاص، تمام ارتباط‌های بین ژن APOE۴ و شدت ابتلا به کرونا را در میان جمعیت فنلاند بررسی کرد. نویسندگان مطالعه همچنین تغییرات میکروسکوپی مغزی را در اجساد آلوده به کووید-۱۹ تجزیه و تحلیل و هر گونه ارتباط بین APOE۴ و شکایات ناشی از خستگی ذهنی گزارش شده شش ماه پس از شروع این بیماری ویروسی را بررسی کردند.

خطر ابتلا به کرونای شدید در این افراد بیشتر است

طی مطالعات فوق، این تیم بیش از ۴۶ هزار شهروند فنلاندی را مورد ارزیابی قرار دادند که بیش از ۲۶۰۰ نفر از آن‌ها دارای تست مثبت کرونا بودند. برای بررسی تغییرات میکروسکوپی ناشی از عفونت کووید در مغز، دانشمندان ۲۱ جسد افراد فوت شده ناشی از کرونا را نیز بررسی کردند. محققان مجموعه داده اضافی را شامل ۱۵۶ نفر که علائم خستگی ذهنی را تجربه می‌کردند، به این یافته‌ها اضافه کردند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که حاملان ژن APOE۴ بیش از دو برابر بیشتر در معرض علائم انواع کووید ۱۹ شدید هستند که بیماری آن‌ها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. همچنین توجه به این نکته مهم است که اعضای این تیم، خونریزی‌های میکروسکوپی بیشتری را در افراد داری ژن APOE۴ که به کرونا مبتلا شده بودند، پیدا کردند.

یوهانا هاستبکا سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته‌های فوق می‌گوید: این نوع ژن ممکن است بر شدت علائم طولانی کووید نیز تأثیر بگذارد، به ویژه برای کسانی که به دلیل عفونت اولیه نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت می‌توانند بیش از ۲۰۰ علامت مختلف را برای ماه‌ها پس از عفونت، تجربه کنند.

هاستبکا در این رابطه می‌گوید: طی این مطالعه، خستگی ذهنی که به عنوان مشکل در جهت دهی توجه و تمرکز تعریف می‌شد، به عنوان یکی از این علائم ظاهر شد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Acta Neuropathologica Communications منتشر شده است

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس