بازدید 4098

روسیه از توافق ایران و آژانس استقبال کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در بیانیه‌ای رسمی از توافق جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص بازرسی‌ها در ایران استقبال کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۲ 17 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا در بیانیه‌ای که عصرپنجشنبه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، افزود که رافائل گروسی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۱۵ ماه دسامبر، توافق‌های بدست آمده بین ایران و آژانس، در خصوص موارد اصولی مرتبط با فعالیت‌های بازرسی این سازمان در ایران به شورای حکام گزارش داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد که موضوع ازجمله به ادامه همکاری در مسائل تضمین‌ها و پادمان‌ها و تبادل اطلاعات و تماس‌های کارشناسان در این مورد و دوربین‌های فیلمبرداری تحویل شده از آژانس بین المللی انرزی اتمی که برای نظارت ویدئویی بر مرکز تولید دستگاه‌های سانتریفوژ در کرج در اختیار ایران قرار گرفته است، مربوط می‌شود.

وی توضیح داد که همه این اقدام‌ها در تاریخ مورد توافق انجام خواهد گرفت.

زاخارووا با بیان اینکه از این توافق‌ها استقبال می‌کنیم، افزودکه از روحیه متقابل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه همکاری‌ها در چارچوب توافقنامه پادمان‌ها و مطابق با شرایط برجام و مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: خبر‌های خوش در زمان حاضر بیش از هر زمان دیگری برای تحرک بخشیدن به روند مذاکرات برای احیای برجام که از ۲۹ ماه نوامبر در وین از سرگرفته شده است، مهم هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم که با همکاری و تلاش‌های مشترک همه طرف‌های ذینفع و با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، مشکلات در اجرای مفاد معامله هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ برطرف شود و تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران فروکش کندکه بطور کامل به نفع عدم انتشار (تسلیحات هسته ای) و تقویت امنیت در عرصه‌های جهانی و منطقه‌ای است.

دور تازه مذاکرات وین از پنجشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده و گفتگو‌ها اینک به مراحل حساسی رسیده است. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که رسیدن به توافق درباره احیای مفاد برجام به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد.

مذاکره کننده ارشد ایران دیشب درباره آخرین وضعیت مذاکرات در توئیتی نوشت که گفتگو‌های فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد و «چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.»

این تحول همزمان با موافقت ایران با نصب داوطلبانه دوربین‌های آژانس در تأسیسات کرج صورت می‌گیرد که فضای حاکم بر اتاق خبرنگاران مقابل محل برگزاری جلسات اعضای برجام را تحت شعاع قرار داده است. قریب به اتفاق نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی که این روز‌ها با دقت تحرکات مقابل هتل کوبورگ وین را زیر نظر دارند، توافق صورت گرفته را یک پیشرفت چشم‌گیر در گفتگو‌های فنی میان آژانس و ایران توصیف کرده‌اند.

ایالات متحده، طرفی که ۴ سال پیش به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد، با گرفتن ژست‌های خیرخواهانه در تلاش است تا به جمع مشارکت کنندگان این توافق بازگردد. طرف‌های اروپایی هم که در طول این مدت به تعهداتشان عمل نکردند در مذاکراتی که با ایران و سایر مشارکت کنندگان برجام دارند نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران که با جدیت برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام و رفع تحریم‌ها در مذاکرات حاضر شده است، تاکید دارد که امکان دست یابی به توافق درصورت اراده و جدیت طرف‌های مقابل وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست