بازدید 4380
۳

کمبود پزشک در مناطق محروم محسوس است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۲۵ پزشک وجود دارد اما در کشور ما در خوشبینانه ترین وضعیت، این رقم ۱۲ است.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷ 14 December 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با ایسنا، درباره کمبود پزشک در کشور و طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی، گفت: در کشور کمبود پزشک اعم از عمومی و متخصص زیاد احساس می شود و شاهد تراکم پزشک در برخی از شهرها و کلان شهرهای کشور هستیم.

وی از مشهود بودن کمبود شدید پزشک در مناطق محروم سخن گفت و افزود: این تهدید جدی برای سلامت مردم است زیرا ساکنین مناطق محروم و شهرهای کوچک برای درمان حتما باید به شهرهای بزرگ سفر کنند که هزینه های سفر به هزینه های درمانشان اضافه می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در بخش عمومی و تخصص را اجتناب ناپذیر دانست و در ادامه پیشنهاد کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس سرانه استاندارد کشورهای مشابه ایران، نسبت به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو اقدام کند و به موازات آن نیز لازم است که نظام توزیع پزشک در این وزراتخانه اصلاح شود و اولویت را به مناطقی که با کمبود پزشک روبرو هستند، دهد.

وی افزود: همچنین باید طبق قانون ۳۰ درصدی که به تربیت پزشک در مناطق محروم اختصاص داده شده، عمل کند که متاسفانه تاکنون حدود ۷ درصد آن اعمال شده است و سوال اینجاست که چرا وزارت بهداشت این مصوبه را به صورت کامل اجرا نکرده است؟

زاهدی بر لزوم بومی گزینی استانی نیز تاکید کرد و گفت: با اقدامات ذکر شده می توانیم در پنج شش سال آینده نیازهای مناطق محروم در زمینه کمبود پزشک را برطرف کنیم. انتظار داریم شورای انقلاب فرهنگی حتما این موضوع را به صورت جدی دنبال کند در غیر اینصورت در دهه های آینده کشور با مشکل اساسی در این رابطه روبرو خواهد شد.

وی خطاب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال هاست نظام ارجاع مطرح شده اما هنوز وزارت بهداشت نتوانسته اقدامی در این زمینه انجام دهد لذا توصیه می کنیم نظام ارجاع را با صلابت و قدرت اجرایی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
اقای دکتر پول پول پرست، که خودت دانشگاه غیر انتفاعی داری، توزیع پزشک رو درست کن. با افزایش دانشجوی پزشکی همون گندی که به رشته های مهندسی زدید درست میشه. مشکلی حل نمیشه. توزیع پزشک رو حل کن اگه دلسوزی
بجا رشته های تحصیلی الکی تارتبه 10هزار پزشکی بخونند وعلاوه بر نیاز داخل وصادرات پزشک داشته باشیم که ارز وازد کشور بکنند نه اینکه 4سال یه نفرمشغول یه رشته الکی بشه وبعدش بیکار باشه
در بیشتر مناطق کشور مردم به پزشک دسترسی ندارند و اساسا با هزینه های بالا توان مراجعه به پزشک مگر در موارد بسیار ضروری که دیگر کار از کار گذشته را ندارند در سایر جاها هم آنقدر کمبود پزشک حس میشود و تعداد بیماران در نوبت زیاد و پزشکان خسته اند که نتیجه لازم کسب نمی شود و پزشک خسته نمی تواند جوابگوی خیل عظیم بیماران باشد و کم توجهی و اشتباهات فاحش روی می دهد .گاها پزشکی که از صبح شروع کرده است تا ساعات دیر وقت شب و حتی بعد از نصف شب نیز بیمار می بیند یا عمل جراحی دارد و بسیار خسته است جالب اینکه یک پزشک باید در قبال پولی که دریافت می کند مدت مشخصی را به شنیدن شرح حال بیمار و آنالیز ان بپردازد ولی این زمان گاها حتی به یک دهم مدت مشخص هم نمی رسد و گاها چندین مریض باهم وارد اتاق معاینه میشوند و بسیاری مواقع شاهد بوده ام که در اتاق انتظار بیماران جان به لب رسیده بلاخره با هم یا با منشی دعوا می کنند و سر و صدا روی اعصاب سایر بیماران و حتی دکتر تاثیر می گذارد ... چرا کسی پیدا نمی شود به این انحصار و محدودیت در پذیرش پزشک پایان دهد و حداقل وضع ما را به سطح کشورهای جنگ زده ای مانند سوریه ،لبنان ،یمن و فلسطین برساند لطفا رسیدگی کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی