بازدید 19454
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست

چرا اسرائیل هراس کم سابقه‌ای از هر توافقی با ایران دارد؟ / آمریکا می‌خواهد با ایران توافق کند و از خاورمیانه خارج شود!

از یک سو، بایدن قول داده که ایران «هرگز» اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت. از سوی دیگر، امتناع او از برداشتن گام‌های تهاجمی‌تر، برای بالا بردن تهدیدات آمریکا علیه ایران، این نگرانی را در اسرائیل ایجاد می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد، همان کاری را که با افغانستان انجام داد با ایران انجام دهد؛ یعنی «معامله کنید، خارج شوید و عواقب آن را فراموش کنید.»
کد خبر: ۱۰۹۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 10 December 2021

چرا اسرائیل هراس کم سابقه ای از هر توافقی با ایران دارد؟/ آمریکا می خواهد با ایران توافق کند و از خاورمیانه خارج شود!

بین الملل تابناک: مصطفی نجفی ـ همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۴+۱ در روز‌ها و هفته‌های گذشته، رژیم اسرائیل، که همواره مخالف هرگونه مذاکره با ایران پیرامون پرونده هسته‌ای بوده، بار دیگر تلاش گسترده‌ای برای اخلال در روند مذاکرات هسته‌ای انجام داده است.

هرچند کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و در مذاکرات چندین ساله "برجام" و پس از آن "نجات برجام" امری جدید نیست و مسبوق به سابقه‌ای طولانی است، همزمانی سفر گانتس به اسرائیل، با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، هم نشانگر افزایش حساسیت صهیونیست‍‌ها به نشست‌های جدید وین است و هم حکایت از آن دارد که رژیم نسبت به پذیرش پیشنهاد‌های جدید جمهوری اسلامی ایران از ناحیه آمریکایی‌ها به‌ شدت هراسناک شده است.

این پرسشی است که روزنامه اسرائیلی جروزالم پست بدان پاسخ داده است. جروزالم پست در این رابطه نوشته است: ترس واقعی اسراییل از توافق آمریکا با ایران به این دلیل است که در آن صورت، آمریکا از خاورمیانه کنار می‌کشد. دلیلش هم این است که از زمان باراک اوباما تا کنون، آمریکا به روشنی در مسیر کنار کشیدن از خاورمیانه بوده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل مدتی است درک کرده که نمی توان از مذاکرات انتظار زیادی داشت، اما مخالفت با توافق احتمالی نه تنها به دلیل معنای آن برای ایران، بلکه به دلیل معنایی که توافق جدید برای آمریکا نیز دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

پرسش این است: آیا بایدن واقعاً به آن اهمیت می‌دهد؟ این چیزی است که اسرائیل هنوز در مورد آن مطمئن نیست. از یک سو، بایدن قول داده که ایران «هرگز» اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت. از سوی دیگر، امتناع او از برداشتن گام‌های تهاجمی‌تر، برای بالا بردن تهدیدات آمریکا علیه ایران، این نگرانی را در اسرائیل ایجاد می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد همان کاری را که با افغانستان انجام داد با ایران انجام دهد. یعنی «معامله کنید، خارج شوید و عواقب آن را فراموش کنید».

از همان ابتدا، روشن بود که بایدن برای بازگشت به توافق تلاش کند؛ او این را در جریان مبارزات انتخاباتی به صراحت بیان کرد. هدف اسرائیل این بود که او را وادار به تلاش برای یک توافق سخت‌تر نماید؛ توافقی که تضمین کند ایران از بمب دورتر از قبل می‌ماند.

یکی از مشکلاتی که در نگاه اسرائیل و ایالات متحده به برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، این است که هر یک اغلب دیدگاه متفاوتی نسبت به آن دارند. اسرائیل نمی‌خواهد ایران حتی به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل شود؛ کشوری که اورانیوم غنی‌شده کافی جمع‌آوری کرده، بر تمام فرآیند‌های ساخت بمب تسلط داشته باشد و اکنون فقط منتظر تصمیم برای انجام این کار است. در مقابل، ایالات متحده به مسائل متفاوت نگاه می‌کند. همانطور که بایدن گفته است، هدف اصلی آمریکا، عدم دستیابی ایران به بمب اتم است؛ بنابراین، هنگامی که هدف فقط جلوگیری از بمب است، متوقف کردن آن در آستانه ساخت بمب آنقدر هم مهم نیست.

نخست‌وزیر نفتالی بنت این را می‌داند، درست همانطور که می‌داند تمام تهدیدات اسرائیل، توسط ایالات متحده، ایران یا هیچ یک از طرف‌های دیگر مذاکرات هسته‌ای جدی گرفته نمی‌شود. دلیل آن این است که در حال حاضر، اسرائیل گزینه نظامی قابل قبولی در دسترس ندارد.

با این حال، حتی زمانی که یک گزینه نظامی روی میز وجود دارد، طرفداران استفاده از آن باید در نظر داشته باشند که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مانند حمله به رآکتور سوریه در سال ۲۰۰۷ یا راکتور عراق در سال ۱۹۸۱ نیست، چون تاسیسات اصلی این کشور‌ها روی بود و حمله به آن‌ها تقریباً به معنای پایان برنامه هسته‌ای آن‌ها و علاوه بر این، دانش علمی آن وابسته به خارج بود. در سوریه، راکتور هسته‌ای توسط کره شمالی و در عراق توسط فرانسوی‌ها ساخته می‌شد.

در ایران دانش فنی داخلی است. ایرانی‌ها در حال ساختن تأسیسات و سانتریفیوژ‌ها و بهره برداری و غنی سازی اورانیوم هستند. این یک تفاوت بزرگ است، زیرا حتی اگر اسرائیل به برخی تأسیسات حمله و آسیب جدی به آنها وارد کند، دانش همچنان وجود دارد. نمی‌توان به همین شکل به آن حمله کرد.

آنچه این وضعیت را برای اسرائیل در برابر ایران بغرنج‌تر می‌کند، کاهش دخالت‌های آمریکا در جهان و به ویژه خاورمیانه است. آمریکای بی علاقه به خاورمیانه، یعنی آمریکایی که دیگر احساس نمی‌کند پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی را به اسرائیل عرضه کند؛ آمریکایی که نیازی به وتوی قطعنامه‌های ضد اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد احساس نمی‌کند و آمریکایی که دیگر به عادی سازی روابط با کشور‌های عربی اهمیت نمی‌هد.

از قضا، دقیقاً همین سیاست در خاورمیانه در دوران باراک اوباما بود که به متحد کردن اسرائیل و کشور‌های خلیج فارس کمک کرد. زمانی که امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین دیدند ایالات متحده یک معامله بد با ایران انجام داده است، می‌دانستند که به یک شریک استراتژیک جدید نیاز دارند و در آن زمان کسی بهتر از اسرائیل وجود نداشت.

هرچند این مثبت است، هنوز جایگزینی برای ایالات متحده و ارزش اتحاد استراتژیک با اسرائیل نیست. با این حال، بدان معنا نیست که اسرائیل نیازی به بررسی این موضوع ندارد که در صورت ادامه این سیاست جدایی چه اتفاقی خواهد افتاد و این چیزی است که در نهایت باعث نگرانی مردم اسرائیل شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹
ولی به نظرم با توجه به مانور مشترک آمریکا و اسراییل و البته قدرت نیروی هوایی اسراییل و البته وضعیت فاجعه بار ، اقتصاد و سیاست و محیط زیست ،و کیفیت زندگی مردم ایران و وضعیتی که درش گیر کردن بخوایند اسیر شدن ، شما بیشتر از هر کس دیگه ای نگران باشید ، از ما گفتن بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
به همین دلیل ساده و مهم است

که چین و روسیه نمی گذارتد تا ما با امریکا به تفاهم برسیم

چون قطعا پس از رهائی امریکا در خاور میانه ، حتما به سراغ چین و روسیه خواهد رفت
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
قبل انقلاب یک کشور دیگه ای بود که قویترین نیروی هوایی منطقه رو داشت و البته یکی از ۵ نیروی هوایی برتر جهان بود...
مرگ بر روسیه و توده ای ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
حرف حق رو زدی
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
دو سال پیش وقتی هواپیمای 200 میلیون دلاری آمریکا رو زدیم ترامپ دستور حمله هوایی به ایران رو صادر کرد. بعد ژنرالهاش مجبور شدن بشوننش و خرفهمش کنن که سیستم دفاعی ایران اینقدر پیشترفته شده که اکثر هواپیماهایی که بفرستن دیگه برنمیگردن و بعدش نصف بیشتر ناوگان دریایی و تمام پایگاههای نظامیشون توی منطقه رو از دست میدن.

از این خاطرات که توی کتاب ترامپ و ژنرالهایش در سال 2019 چاپ شد به خوبی مشخصه که کی نگرانه و کی نیست.
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
خطاب به ناشناس 20:1 با پرچم فرانسه: احسن گُل گفتی، هرچند که صحبتهات عین واقعیته اما اگر برفرض واقعی هم نباشه همینکه غیرت و تعصب ایرانی داری بسیار ارزشمنده، برعکسِ این خودفروخته ها و خود باخته هایی که همیشه خودشان را از پیش بازنده فرض می کنند و کوچکترین نشانه ای از غیرت و مردانگی و وطندوستی در حرف و رفتارشون دیده نمیشه
اگه تیم مذاکره کننده دو هفته دیگه در وین بمونند میتونند کریسمس اروپا رو ببینند که خیلی با حاله بعد هم چه سوغات هایی با خودشون بیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
احسنت
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
اونم نه یه هتل ۴ ستاره. و نه یه ۵ ستاره معمولی. بلکه جایی مثل قصر. مثل خونه هاشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
کریسمس گفتی و کردی کبابم
اگر مسئولان ایران درایت و ذکاوت داشته باشند این فرصت را از دست نخواهند داد

شکست در مذاکرات یعنی تیر خلاص به اقتصاد ایران و فروپاشی کامل .

دقیقا همان چیزی که غرب و روسیه میخواد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
خب اگه حرف شما درست باشد که غرب و اسراییل باید از خداش باشه توافق نشه
این یک واقعیته که اسراییل سعی میکنه تنش بین ایران و آمریکا ادامه داشته باشه تا آمریکا مجبور باشه بیشتر در خاورمیانه حضور داشته باشه. همینطور میخواد با این روند کشورهای عربی رو به سمت خودش جذب کنه. مهمتر اینکه اینجوری مساله فلسطین به حاشیه میره.
هیچ راه دیگه ای نداریم فقط باید قبول کنیم که اونا قرار نیس واسه ما هیچ کاری بکنن،
آمریکا از افغانستان خارج نشده. طالبان همان آمریکاس. یه وزیری داره این طالبان قبلن تو انگلستان بود .ریش گذاشته مثلا شده طالبان خخخ
روی این تحلیل نمیشه حساب کرد و بیشتر داستان سرایی است. اسراییل و آمریکا یکی هستند و سرمایه دارهای آمریکا اکثرا یهودی هستند
اگر دنیای غرب واقعاً دنبال حل مشکل است مشکل دنیای غرب با ایران و مقاومت اسرائیل است و اسرائیل می تواند به عنوان یک گزینه قابل معامله و قربانی بین ایران و آمریکا مطرح و باعث آب شدن روابط سرد و یخ زده بین ایران و آمریکا شود که هم به نفع آمریکا و اروپا و هم به نفع ایران و منطقه خاورمیانه است چون خاورمیانه هم برای سرمایه گذاری غربی ها امن می شود و هم می تواند به عنوان یک بازار بزرگ مطرح شود که برای دو طرف خوب است
در حالی که اگر تنش ها در خاورمیانه افزایش یابد برای هیچ کدام از طرف ها خوب نیست یعنی برای طرف غرب هزینه های نظامی و ریسک سرمایه گذاری در خاورمیانه به همراه دارد و برای خاورمیانه جنگ و توسعه نیافتگی به همراه دارد
مراقب باشید دوبار گول نخورید مثل پنج شیش بار پیش هرچقدر علم هسته ای ما بیشتر بشه هم تحریم هارا برمیدارند هم حمله نظامی نمیکنند تحریم های کره شمالی یک چهارم ما می باشد
اسرائیل بالا وپائین می پرد واینجا وانجا میرود وننه من غریبم در منطقه درمیاورد که چیزی تلکه کند۔چند تا هواپیمائی ،چند تا موشکی،چند تا بمبی،و۔۔۔۔۔
چه کار به هراس اسراییل داریم نگران هراس و حل مشکلات مردم خودمون باشیم اسراییل خودش به اندازه کافی دشمن داره کافیه ما دست از سرش ورداریم و بقیه کشورها هزینه مبارزه با اسراییل رو بپردازند
اسراییل اون کشوربیست سال پیش نیست وبه هیچ کس نیازی نداره که ازش دفاع کنه واگرامریکاجلویش رانمیگرفت تابحال تاسیسات اتمی مارامثل عراق وسوریه ازبین برده بود.درسوریه البته آزادش گذاشتن ببینیدیک روزبیکارنیست!
تحلیل خوبی نیست.
اسراییل میترسه ایران در گیری های داخلی اش کم بشه و شروع کنه از طریق نیروهای نیابتی کمک ب کنه در اینصورت شیطنت های اسراییل کم میشه
اگر فکر می کنید آمریکا احمق است که طالبان را با میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته در افغانستان بدون هدف میان مدت وحتی دراز مدت به قدرت رسانده سخت در اشتباهیدتوافق هسته ای با کمترین امتیاز به ایران صورت می گیرد
مسوولان ایران اگه باهوش باشند از این فرصت استفاده کرده و با مذاکره با آمریکا و توافق با او ،جای عربستان را در منطقه گرفته و همه کشورهای عربی را به سمت خود جذب کند.
طرف ایرانی می خواد مذاکرات رو کش بده تا به کریسمس اونجا برسه. آخه خیای باحاله
اسراییل خیلی از ایران می ترسه
برای همین تا حالا هیچ اقدامی بر علیه ایران انجام نداده
حتی یک ترور هم در ایران انجام نداده
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
نه عزیز دل
اسراییل هر کاری در ایران کرده بیشتر از ضربه ای که زده
خورده این رو ژنرالهای خودشون گفتند فرق ایران با اونها اینه که کارهایی که در ایران می کنند رسانه ای می کنند ولی ایران کارهایی که در اسراییل می کنه رسانه ای نمی کنه مگر جوری باشه که نتوانند مخفی کنند مثل حمله به پایگاه تولید موشک های پدافندی در اسراییل یا ترور بعضی از مقاماتشون که بعدا می گن در اثر حادثه مردن
یه قران بده آش به همین خیال باش! آمریکا میخات از خاورمیانه خارج بشود....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار