بازدید 18752

خانواده آرمان هنوز هم بر زخم خانواده غزاله نمک می‌پاشد

ماجرای آشنایی ۲ ساله یک دختر و پسر نوجوان با قتل دختر به پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه تبدیل شد و هرچند بعد از ۸ سال با اجرای حکم قصاص قاتل، این پرونده بسته شد، اما هنوز حواشی آن ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۹۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 08 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، داستان آرمان و غزاله بد شروع شد و بدتر پایان یافت، در این میان برخی به آن شاخ و برگ‌هایی دادند و باعث شدند این پرونده به یکی از جنجالی‌ترین ماجرا‌های جنایی تبدیل شود. یک سوی این ماجرا پدر و مادر غزاله بودند که سوگوار تنها دخترشان بوده و حتی قبری از او برای گریستن و آرام شدن نداشتند و در سوی دیگر خانواده آرمان که در تلاش بودند به هر شکلی پسر بزرگشان را از مرگ نجات دهند، اما این تلاش‌ها با راهنمایی اشتباه برخی افراد به جای اینکه در جهت التیام بر زخم خانواده داغدار غزاله و جلب رضایت آن‌ها باشد بیشتر بر دل ریش آن‌ها چنگ انداخت و به عبارتی جری ترشان کرد.

حالا که نتیجه این تلاش‌های اشتباه به چوبه دار و مرگ آرمان و داغدار شدن خانواده‌ای دیگر ختم شد پدر آرمان در فضای مجازی با انتشار تصاویر و اظهاراتی سعی بر تبرئه پسرش دارد. هر چند شاید این واکنش از سوی یک پدر سوگوار طبیعی است، اما به نوعی نیز اقدامی در جهت همان چنگ زدن بر دل داغدار خانواده غزاله و برانگیختن احساسات جامعه است.

درد از دست دادن فرزند به هر شکلی سخت و غیرقابل تحمل است چه دختری که در ۱۹ سالگی و به خاطر یک اقدام کودکانه کشته شود و حتی یک تار مو از او پیدا نشود چه از دست دادن پسری که به تاوان تصمیم اشتباه بزرگتر‌ها جان خود را از دست بدهد.

افترا و نشر اکاذیب با شکایت خصوصی قابل پیگرد است

فخرالدین جعفرزاده، سرپرست اسبق دادسرای امور جنایی تهران در این باره می‌گوید: این پرونده هم همانند سایر پرونده‌ها روند رسیدگی به آن با تمام تشریفات قانونی برگزار شده و حتی قضات با تجربه متعددی مستندات و مدارک را مورد بررسی قرار داده‌اند و در نهایت منجر به صدور حکم قصاص شده است؛ بنابراین در ابتدا باید بپذیریم که پرونده پس از طی شدن روال قانونی به حکم قصاص ختم شده است. حکمی که اجرای آن طبق قانون حق اولیای دم بوده و نمی‌توان آن را نقد کرد.

وی در ادامه افزود: البته اظهارات پدر آرمان از ۳ جهت قابل بررسی است. اول اینکه باید درک کنیم که او فرزندش را از دست داده و حالا واکنشش را اینگونه نشان می‌دهد. دومین موضوع اظهارات او درباره زنده بودن غزاله است که از یک سو می‌تواند خانواده قربانی را تحت تأثیر قرار دهد و بیازارد از یک سو هم در صورت واقعیت پرونده را وارد ماجرا و قوانینی می‌کند که شاید جبران کردن آن دیگر امکان پذیر نباشد. سومین موضوع هم ادعا‌های خانواده محکوم در فضای مجازی است که از دو بعد نشر اکاذیب و افترا قابل پیگیری است و در صورت خواست خانواده قربانی پیگرد قانونی دارد.
جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که در چنین مواقعی آیا قوه قضائیه می‌تواند به‌عنوان مدعی العموم ورود کند یا خیر، گفت: برخورد با اظهارات پدر آرمان، چون قائل به شخص یا یک خانواده است باید با شکایت شخص حقیقی صورت گیرد و در صورت اثبات نشدن اظهارات، جنبه افترا و نشر اکاذیب را پیدا می‌کند و طبق ماده ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد قانونی است.

اذهان عمومی زمانی جریحه دار می‌شود که محکومیت ناحق باشد

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز از چند زاویه موضوع را مورد واکاوی قرار داده است. او به «ایران» می‌گوید: حکم براساس شواهد و مدارک با تأیید مرجع قضایی صورت گرفته و حکم برای احقاق حق قربانی و براساس قوانین جاری کشور صادر شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: اظهارات پدر محکوم در جریان اجرای حکم و پس از آن تأثیری در اصل ماجرا نمی‌گذارد. وقتی پدر آرمان در جایی خانواده قربانی را تخطئه و تأکید می‌کند که باید جلوی دخترشان را برای ایجاد یک دوستی با جنس مخالف می‌گرفتند این حرف از اساس نادرست است چراکه اگر خانواده دختر حتی به‌صورت عامدانه فرزندشان را به خانه آن پسر می‌فرستادند در اصل موضوع تأثیری نمی‌گذارد، چون قتلی صورت گرفته و باید تبعات مجازات آن را هم خانواده محکوم بپذیرند.

توجه به ۵ اصل رفتاری و گفتاری

مسعود غفاری روانشناس هم در این باره اظهار می‌کند: در مواجهه با چنین پرونده‌هایی باید به جای نشانه زدایی به‌دنبال علت زدایی باشیم و بررسی این پرونده به‌لحاظ بعد روحی نشان می‌دهد که از پایه و در زمان کودکی باید بسیاری از مسائل را حل کرد و با آموزش درست مسیر زندگی افراد را تبیین کرد تا سرانجام زندگی دو نوجوان و جوان به چنین جایی ختم نشود.

وی درباره اینکه رفتار‌های پدر محکوم در این پرونده به‌لحاظ روانشناختی را چگونه می‌توان تحلیل کرد، تصریح می‌کند: در ابتدا باید بگویم که خانواده قربانی باید با صبر و سکوت خانواده محکوم را درک کنند و بدانند همانقدر که خودشان متألم از درد فرزندشان هستند آن‌ها هم این روز‌ها سوگوارند و به نوع دیگری واکنش نشان می‌دهند. با این حال باید گفت که ۹۸ درصد افراد در ۹۸ درصد مواقع اولین کاری را که انجام می‌دهند درست‌ترین کار ممکن می‌دانند. خانواده آرمان هم این روز‌ها متأثر از دست دادن فرزندشان هستند و همان اولین واکنش و رفتاری که فکر می‌کنند درست است را پیش گرفتند که ممکن است اگر اندکی تأمل کنند و بر رفتارشان مسلط شوند دست به انتشار چنین ویدیو‌هایی نزنند.
این روانشناس در پایان گفت: به هرحال افراد باید بدانند که وقتی قرار است واکنش یا حرفی را بزنند باید ۵ اصل را در نظر داشته باشند؛ یعنی مشکل را کاهش دهند، فضا را آرام کنند، بر احترام متقابل بیفزایند، کاری نکنند که موجب پوزش و عذرخواهی شود یا مورد نکوهش دیگران قرار گیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۹
راست میگن کاش جدیتی که در اعدام ارمان داشتن رو در تربیت دخترشان میداشتن
چرا یک دختر باید به خانه یک پسر غریبه برود ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
کاش خانواده قاتل به پسرشون یاد میدادند که مردم رو نکشند و تکه تکه نکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
کاش بلایی که سر اونها اومد سر تو هم بیاد شاید یاد بگیری که دیگران رو قضاوت نکنی. انشالله
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
داعش استخدام داره ها بدو برو
چه چیز باعث شده پدر قاتل چنین بی شرمانه شود؟ مقصر سلبریتی ها هستند؟ یا نه، ژنتیکش چنین است. پدر قاتل باید تا ابد سرش را پایین نگه دارد.
ابتدا باید پدر ومادر دختر محاکمه می شدند که هیچ نظارتی بر رفت وآمد دخترشان نداشتند واو با هرکسی رفاقت ودوستی میکرد که اگر آرمان نبود شاید آرمانهای دیگری را به نیستی می کشاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
بابای آرمانی احتمالا ؟روانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
بله، همین دیروز نیروی انتظامی دو دختر محبوس و یک جسد دختر دیگر پیچیده شده در 21 نایلون زباله را از خانه یکی از همین آرمان های شما کشف کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
اسدی بدجور مریض روانی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
تو توی عصر حجر گیر کردی
خدا شفا بده بی نوبت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
دکتر اسدی هر دختری اومد خونت تو می کشیش؟ حتی اگه دوستت بود و دوستش داشتی؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
شما مراقب دختر خودت باش الان کجاست میدونی؟
خانواده غزاله کاری کردن که هرخانواده داغدیده ی حتماْ همون کار را میکرد . چرا که در این 8 سال آرمان حاضر نشد حتی محل جسد غزاله را هم نشان دهد.
چقدر خانواده گستاخی هستند پسر بعدیشون هم قاتل میشه با این نحوه تربیت
شاید کار خداست که واقعیت این خانواده برای همه رو بشه و اونهایی که داشتن از آرمان و خانواده اش مظلوم سازی می کردن، کمی متنبه بشن.
البته شاید با ادامه این رفتار و کارها واقعیت های دیگری هم رو شود
خطاب به اون نابغه ای که افاضات کرده بود خانواده دختر باید مجازات می شدند
غزاله به زور که وارد رابطه با آرمان نشده بود
حتما فکر می کنی پسرها حق دارند که دنبال رابطه باشند و دختر ها نه !
تو توی عصر حجر گیر کردی
پسر پر رو و بی تربیت یکی از اقوام ما به بهانه بردن نذری رفته بود خانه یکی از اقوام و وقتی متوجه شده بود که پدر و مادر دختر در خانه نیستند می خواسته به زور وارد خانه شود که با جیغ و داد و مقاومت دختر به دست مرد همسایه گرفتار شده بود و کتک مفصلی خورده بود
جالب اینکه خانواده پسر رفته بودند از همسایه شکایت کرده بودند که پسر به خر هم رحم نمی کنه اینها نباید دخترشان را تنها می گذاشتند که پسر ما وسوسه بشه و اون همسایه فضول هم باید دیه بده!
قاضی هم گفته بود همسایه باید دیه بده و پسر شما به جرم اقدام برای تعرض باید شلاق بخوره که ادب بشه و خلاصه دو طرف کوتاه امده بودند و شلاق و دیه بخشیده
شده بود
البته از نظر من همسایه باید پاداش می گرفت
منظورم از نوشتن این موضوع مطرح کردن دیدگاه سخیف مردم ایران در مورد پسرها و دختر هاست
پسر حق داره حتی به خر هم رحم نکنه
ولی خانواده دختر حق ندارند دخترشان را در خانه خودشان تنها بگذارند چرا که امکان داره یه احمق حیوان که به خر هم رحم نمی کنه و حرمت فامیلی هم سرش نمی شه به خانه شبیخون بزنه !
این طرز فکر مطلقا نادر نیست
در ایران آزادی نا محدود پسر و محدودیت بی منطق دختر ریشه دار است و حاکمیت هم آنرا ترویج می دهد و این سیگنال غلط به پسران فرستاده می شود که شماها حق دارید کنترلی روی امیال خود نداشته باشید و جنس زن است که باید پوشانده و محدود و سرکوب شود و از مقابل شما دور نگه داشته شود که صدمه نبیند و مورد تعرض قرار نگیرد
زنها وقتی به جرم تعرض به دادگاه مراجعه کنند اول پرسیده می شود که لباست چطور بوده و آیا حجاب کامل داشتی ؟
یا کجا بودی ؟ یا چه ساعتی از روز یا شب از خانه بیرون بودی ؟
یعنی از نظر حاکمیت زنی که حجابش مطلوب نیست یا در جای خلوت و یا شب خارج از خانه است اگر مورد تعرض قرار بگیرد خودش مقصر است !
در حالی که قانون باید چنان سفت و سخت باشد که هیچ کس و تحت هیچ شرایط زمانی و مکانی حق تعرض نداشته باشد
چشم چرانی و متلک پرانی که اصلا جرم نیست چرا که زن باید نباشد که مورد چشم چرانی و متلک گویی قرار نگیرد و مرد وظیفه ای برای کنترل چشم و زبان خود ندارد
این دو خانواده قربانی شرایط کشور و قوه قضاییه و قوانین غلطش شدند کجای دنیا کودکی که جرم کرده است را نگه می دارند تا بزرگ شود بعد اعدامش کنند؟ چرا این همه قتل در کشور ما زیاد شده است ؟ چرا این همه اعدام کمچکترین تاثیری در کاهش قتل نداشته است؟
فقط خدا میداند واقعیت چیست وای به روزی که این دختر زنده پیدا بشود در گوشه ای از دنیا. دست اندرکاران این پرونده خسران الدنيا والآخرة میشوند و چه ظلمی شده است
دختر از زمانی که راه رفتن یاد گرفت تا زمانی که دیگه توان راه رفتن نداره باید فراخور سن و جثش از کارتن های بسته بندی یخچال برای بیرون رفتن استفاده کنه. البته ترجیح در اینه که در خانه هم محض احتیاط با همون کارتنه تردد کنه. الکی که نیست! البته بعد از یه مدت ممکنه که بعضی ها با دیدن همون کارتنه هم تحریک بشن و بزنن طرفو ناکار کنن که اون یه بحث مجزاست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر