بازدید 5713

آمریکا، روسیه و بلاروس را تهدید کرد

وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه واشنگتن و اتحادیه اروپا درحال آماده سازی تحریم‌های اضافی علیه بلاروس هستند، گفت در صورتی که روسیه مسیر درگیری را پیش بگیرد، با پاسخ قاطعانه مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶ 01 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بلینکن روز چهارشنبه به وقت محلی پس از نشست وزرای ناتو در شهر ریگا پایتخت لتونی گفت: آمریکا در هماهنگی نزدیک با اتحادیه اروپا و سایر شرکا و متحدان خود در حال آماده سازی تحریم‌های اضافی علیه بلاروس است.
وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست وزیران ناتو در ریگا به وضعیت مرز‌های اوکراین به ویژه به اتهامات اخیر مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله به اوکراین نیز اشاره کرد.
با این حال، بلینکن اذعان کرد که معلوم نیست پوتین تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است.
این مقام دولت بایدن افزود: ما می‌دانیم که در صورت تصمیم گیری، او (پوتین) درحال ایجاد ظرفیت حمله در کوتاه مدت است.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد در صورتی که روسیه در مورد اوکراین مسیر درگیری را دنبال کند، ما اعلام کرده‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد. این پاسخ شامل طیف وسیعی از اقدامات اقتصادی با تأثیرگذاری بالا است که در گذشته از انجام آن‌ها خودداری کرده‌ایم.
بلینکن به نگرانی‌های "شدید" واشنگتن مبنی بر طرح احتمالی مسکو برای تهاجم به اوکراین برای بی ثبات کردن این کشور اشاره و ادعا کرد که این طرح‌ها شامل "تلاش برای بی ثبات کردن اوکراین از داخل و همچنین عملیات نظامی در مقیاس بزرگ" است.
وی همچنین خاطرنشان کرد پیشروی تجهیزات نظامی ناتو در مجاورت مرز‌های روسیه یک موضع تهاجمی در مقابل مسکو نیست.
وزیر خارجه دولت بایدن ادعا کرد هر قدمی که برمی داریم برای اطمینان از اتخاذ تدابیر دفاعی مؤثر برای محافظت از اعضای ناتو طراحی شده است.
بلینکن در ادامه مدعی شد که همبستگی فوق‌العاده‌ای در میان اعضای ناتو برای پیگیری اقدامات قوی در صورت حمله روسیه به اوکراین و تجاوز مجدد وجود دارد.
وی اعلام کرد که روز پنجشنبه با وزرای خارجه روسیه و اوکراین گفتگو خواهد کرد و هر سه وزیر در استکهلم پایتخت سوئد با یکدیگرگفت و گو خواهند کرد.
پیش از این، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که بلینکن با لاوروف در حاشیه اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا پس از ملاقات با دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین مذاکره می‌کند.
وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه ناتو در شهر ریگا پایتخت لتونی به سر می‌برد. تمرکز این اجلاس تا حد زیادی بر تنش‌ها در زمینه تقویت نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین معطوف بود.
همچنین در ریگا، وزیر امور خارجه اوکراین از ناتو خواستار یک اقدام بازدارنده برای بازداشتن روسیه از تهاجم نظامی به کشورش شد.
ناتو در مورد نحوه واکنش نشان دادن به تقویت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین بحث و تبادل نظر کرده است و این در حالی است که کشور‌های غربی از بابت احتمال حمله مسکو به اوکراین نگران هستند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه پس از گفتگو در میان متحدان به روسیه هشدار داد که در صورت عملیات نظامی علیه اوکراین، بهای سنگینی خواهد پرداخت. دبیرکل ناتو همچنین گفت که اعضای این ائتلاف ممکن است تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کنند.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیرو‌های روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا نسبت به تحرکات در مرز با اوکراین ابراز نگرانی کرده و از تمامیت ارضی کی‌یف حمایت کرده است.
روسیه بار‌ها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است، اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اوایل هفته جاری، ادعا‌های اخیر برخی منابع یا مقامات واشنگتن و کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، تنش زا عنوان کرد و گفت: کشور‌هایی تلاش دارند روسیه را به عنوان تهدید کننده روند حل و فصل مسائل دونباس و اوکراین معرفی کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل