بازدید 6745

خیز دلالان برای کسب مجوز صوری صادرات قطعات خودرو

بازخوانی تخلفات رخ داده در ماجرای صادرات صوری سیب برای دریافت مجوز واردات موز، زنگ خطر را برای طراحان ایده صادرات قطعات برای واردات خودرو به صدا دراورده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 27 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، اخیرا حساسیت‌هایی در فضای داخلی کشور در خصوص خودروسازان شکل گرفته است. مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو را تصویب کرده و بار دیگر با اعمال اصلاحات آنرا به شورای نگهبان ارسال کرده است. به گفته برخی کارشناسان در طرح جدید مجلس احتمال انحصار واردات خودرو وجود دارد، چرا که واردات خودرو خارجی تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات انجام خواهد شد.

گفتنی است، بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات مجاز خواهد بود و عبارت واردات بدون انتقال ارز از مصوبه جدید مجلس حذف و با اعمال این اصلاحات متن جدید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده است.

مکاتبه قالیباف و احتمال موافقت مجمع تشخیص مصلحت با مصوبه جدید مجلس

گفتنی است، چندی قبل رسولی نژاد نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نامه قالیباف به آیت الله آملی لاریجانی گفت: ریاست مجلس مکاتباتی را با رییس مجمع تشخیص داشته اند، باید ببینیم نتیجه این مکاتبات چه شده است. بعد از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب که انحصار تولید خودرو در اختیار دو کارخانه بوده، اکنون شاهد پایین آمدن کیفیت خودروها در داخل و افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو هستیم. یکی از اقداماتی که با تصویب این قانون انجام می دهیم تنظیم بازار خودرو است واین طرح به کیفیت بهتر و بیشتر خودرو داخلی و عرضه خودروی داخلی با قیمت مناسب، کمک می کند.

ماجرای ورود دلالان موز به عرصه صادرات سیب

همزمان با افزایش تنشها درباره کارامدی طرح جدید مجلس و گمانه زنیها از احتمال وقوع تخلفات گمرکی در صادرات قطعات خودرو، بازخوانی ماجرای دستور وزارت جهاد کشاورزی درخصوص الزام ورود موز به کشور در ازای صادرات سیب قابل توجه است.

اخیرا رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته است، متاسفانه افزایش قیمت موز از جایی شروع شد که وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به وزارت صمت اعلام کرد واردات موز فقط منوط به صادرات سیب باشد.

وی با بیان اینکه با این نامه پای دلالان به صادرات سیب و واردات موز باز شده است، گفت: دلالان بر روی حواله‌ای که به واردکنندگان واگذار می‌کنند ۵۰۰۰ تومان می‌کشند. این یعنی آن‌ها فقط حواله‌های سیب هایشان را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان می‌فروشند.

صادرات سیب بی کیفیت، تهیه خوراک دام برای کشاورزان کشور همسایه و دریافت مجوز واردات موز

البته برای بدست آوردن مجوز واردات یک کیلو موز در ازای صادرات یک و نیم کیلو سیب، اتفاقات عبرت آموز زیادی رخ داده که یکی از آن‌ها بحث صادرات سیب بی کیفیت با هدف مصرف خوراک دام بود که عملا ارز آوری خاصی برای کشور نداشت و تنها مجوز ورادات موز را در اختیار دلالان قرار می‌داد.

چندی قبل مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در یک بخشنامه به گمرکات اجرایی اعلام کرده بود، صادرات سیب‌های بی کیفیت و عدم تحقق صادرات واقعی سیب از جمله تخطی‌هایی بوده که از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

در زمان پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم، درباره صادرات صوری سیب خبر‌های مهمی نیز از سوی دستگاه‌های نظارتی همچون نیروی انتظامی منتشر شد. در آن مقطع افزایش صادرات قابل توجه سیب درختی با توجه به حجم ثابت مصرف و تولید سیب برای کارشناسان تا حدودی غیر منتظره بود.

اعضای باندی که به صورت صوری اقدام به صادرات میوه از گمرک شهید رجایی بندرعباس می‌کردند، دستگیر شدند. این باند با سندسازی فرایند صادرات صوری کالا را طی کرده و بدون صادرات واقعی کالا از مزایای صادرات ازجمله جوایز صادراتی، ارز دولتی، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهیلات بانکی استفاده می‌کردند.

فرمانده وقت نیروی انتظامی هرمزگان گفته بود، در آخرین مرحله این افراد سعی در صادرات صوری محموله پنج هزار تن سیب درختی درجه یک به کشور هندوستان را داشتند که ارزش این محموله بیش از ۳۵ میلیارد تومان بود و متخلفان قصد استفاده از مزایای این صادرات صوری برای واردات موز را داشتند که ناکام ماندند.

بررسی مکاتبات معاون وقت حقوقی گمرک ایران نشان میدهد یکی از شگرد‌های اصلی دلالان مجوز، جا زدن صادرات سیب زمینی به جای سیب درختی برای دریافت مجوز واردات موز بوده است. همچنین در یک مقطع از اظهار چند قلمی کالا صادراتی مثل سیب درختی با سایر تره بار برای دریافت مجوز بیشتر واردات موز استفاده شده است. از سوی دیگر شگرد استفاده مکرر از مجوز‌های صادرات سیب برای واردات موز در کنار مجوز‌های جعلی نیز از چالش‌های این حوزه ذکر شده بود.

ماجرای صادرات صوری سیب، در قطعات خودرو تکرار می‌شود؟

حال که تجربه رونق گرفتن صادرات صوری سیب برای واردات موز را در اختیار داریم، این خطر احساس می‌شود که شگرد‌های مشابهی در خصوص صادرات قطعات خودرو برای واردات خودرو تکرار شود و تخلفات گمرکی مشابهی انجام گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
بابا بجای اینکار ها کشور را یک دفعه بدهید به آنها یک قرارداد ترکمنچای هم ببنید بعد کشور رشد میکند
شما اگر یک پراید بخرید 180 میلیون و با تمام هزینه های گمرکی ببری اون طرف مرز اولین دره که دیدی بندازی داخلش و برگردی یک سوناتا معمولی وارد کنی بیشتر از 1 میلیارد تومان سود میکنی .
واقعا با چه فکری اومدن این پیشنهاد ها رو میدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
چرا دره. بفروش به اوراقیچیها دو سر سوده. بلاخره هفتصد کیلو فلز و پلاستیک در اون به کار رفته
دلالان مگه همان انگل زاده ها نیستند؟!
واردات رو با تعیین شرایط متعارفی مثل کیفیت واستانداردهای زیست محیطی وبدون محدویتهای من درآوردی مثل حجم زیر2500 ومحدودیت درتعداد وقیمت ازاد کنندوبهانه کمبودارز راهم نیاورند چون ارزموردنیازبرای واردات را دولت نخواهدداد.آنوقت واردات با سهولت وبدون صوربازی انجام ودرامدی عظیم نیزعایددولت خواهدشدومردم نیز محکوم به خرید چندنوع ارابه موسوم به خودرو انهم با شرایطی تحقیری نخواهندشد.
ماشاالله چیزی که تو این کشور پره، شارلاتانهایی هستند که میخواهند از هر مصوبه ای، یک سود بانکی درشت برای خودشون خلق کنند. با این همه شارلاتان، جای وطندوستان کجاست؟ ما کی اینطوری شدیم؟
حدود سیصدکشور در دنیا هستند اگر بلد نیستید ببینید کدام از آنها رویه مناسب دارد همان را دستور کنید.چرا اینقدر مردم را اذیت می کنید.نمی خواهید رویه درست انتخاب کنید بیراهه تجویز می کنید.گمرک مامور ندارد ؟نمی بیند کالایی ارزش صادرات دارد با نه؟نمی بیند سیب درختی با سیب زمینی فرق دارد؟همه جا مشکل درست می کنید و بجای توسعه ؛مردم را در صف قرارمی دهید.چهار عدد مدیر کاردان نداریم؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
220 کشوردر دنیا هست وغیرکوبا وکره شمالی واردات خودرو درهیچکدام ممنوع نیست.
باز هم رانت در واردات خودرو را شاهد خواهیم بود
زمانی عده ای آرد و تاید و روغن به کشور آذربایجان صادر و در گمرک کفش صادراتی اظهار نامه صادر می شد و طرف علاوه بر سود از این محل، 100 درصد جایزه صادراتی هم می گرفت حالا وضعیت خودرو وارداتی همین روال خواهد بود.
ظاهرا به بنز و BMW هم صادرات صوری دارند که خود بنز و BMW از اساس تکذیب کرده اونو! تابلو بازی تازه انگل زاده ها شروع شده واسه رانت واردات خودرو. خوشم میاد هیچ کس زورش به اینها نمیرسه. اصولا کسی زوری هم نمیزنه
تعرفه های ظالمانه واردات خودروهای خارجی را متعادل نموده و در عوض از مصرف کننده آن مالیات و عوارض سالیانه بگیرید و درآمد آن را در آبادانی و عمران جاده ها و زیر ساخت های حمل و نقل کشور هزینه کنید. مشکل حل خواهد شد. چون بجز عده محدود، اغلب مصرف کننده های واقعی به دنبال خودروهای خارجی نخواهند بود. خودروسازهای داخلی هم مجبورند برای رقابت با خارجی ها، کیفیت محصولات خود را بهتر کنند.
کش.ر شده جولنگاه شارلاتانها و دلالها
خون مردم را میمکنند
اقتصادی که با دور زدن تحریم ها باشد یعنی اقتصاد دلالی و رانت خواری که به مزاج برادران انقلابی خیلی خوش آمده
این نوع قانونگذاری سالهاست منسوخ شده در کشورهای اروپایی پنجاه ساله فهمیدن این قوانین فقط فساد آورده تو اون کشورها میگن واردات هیچ محدودیتی نداره فقط عوارض رو پرداخت کن در خودرو هم هیچوقت نباید محدودیت گذاشت حتی خودرو آمریکایی و بالای 2500 سی سی بالاخره برای همه اینها یک قیمتی هست
همین الان بازار با کمبود شدید مواجه هست حالا میگن ماشین بخر برو بنداز تو کشور همسایه اوراق کن به جاش بهت اجازه واردات بنز میدیم صادرات پراید که معنی نداره و صادراتش و فروشش بعنوان آهن پاره معنی داره
فکر کردین اینا بخاطر مردم قانون واردات خودرو گذاشتن؟ همش رانت برای خودشون و اطرافیانشونه. اینا کی توو این چهل و سه سال یه قانون به نفع مردم وضع کردن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار