بازدید 4591

ارتش سودان به حمدوک در تشکیل کابینه آزادی کامل داد

الجزیره به نقل از عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان اعلام کرد وی با ارتش این کشور توافق کرده است که پیش از ژوئیه ۲۰۲۳ انتخابات برگزار کنند.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹ 22 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون الجزیره گزارش داد: عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان روز یکشنبه گفت، به موجب توافق سیاسی که وی با ارتش امضا کرد در تشکیل دولتی از فن سالار‌ها آزادی کامل دارد. وی گفت: ما توافق کردیم پیش از ژوئیه ۲۰۲۳ انتخابات برگزار کنیم.

به موجب این توافق که ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس ارتش آن را امضا کرد، حمدوک که بعد از سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان در سال ۲۰۱۹ میلادی منصوب شده بود، در دوره‌ای انتقالی حکومتی غیرنظامی مرکب از تکنوکرات‌ها را اداره خواهد کرد.

اما گروه‌های حامی دمکراسی که از زمان سرنگونی بشیر خواستار حاکمیت کامل غیرنظامی شده و از مرگ ده‌ها معترض در هفته‌های بعد از کودتای ۲۵ اکتبر خشمگین هستند با این توافق مخالفت کرده اند.

دولت انتقالی سودان که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات بود، اوت ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» (آزادی و تغییر) تقسیم شود.

دولت موقت سودان در دوسال اخیر تلاش کرد با پیروی از سیاست‌های آمریکا و عربستان از کمک‌های آنان بهره‌مند شود از این رو نیرو‌های نظامی سودان همچنان در ائتلاف سعودی علیه یمن ماندند.

مقامات سودان همچنین بنا به خواست آمریکا حاضر به پذیرفتن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند. موضوعی که اگرچه با نارضایتی گسترده مردم و احزاب سودان روبرو شد، اما دولت موقت سودان برای حفظ قدرت و در راستای به دست آوردن حمایت‌های مالی و پشتیبانی‌های اقتصادی، توافقنامه عادی سازی را امضا کرد. با وجود این موارد، مشکلات مردم سودان در این مدت نه تنها حل شد بلکه تشدید هم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار