بازدید 4942

درخواست‌مسکو از ایروان‌و‌باکو برای‌توقف‌اقدامان‌تنش‌زا

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در گفتگو‌هایی تلفنی از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست اقدام‌های تنش زا در مرز‌های دو کشور را متوقف کنند.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۵ 17 November 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از وزارت دفاع روسیه، شویگو وزیر دفاع روسیه عصر سه شنبه در گفت و گوی تلفنی از «استپان پاپیکیان» و «ذاکر حسنوف» همتایان خود در کشور‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواست تا از تشدید تشدید در مرز خودداری کنند.

در این پیام آمده است: «وزیران دفاع سه کشور در مورد تشدید وضعیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی کوه کیلیسالی گفتگو کردند. شویگو از هر دو طرف خواست تا اقدام‌هایی را که باعث تشدید اوضاع می‌شود، متوقف کنند.

اتهام‌های ایروان و باکو به همدیگر در مورد شروع تنش‌های جدید

بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیرو‌های نظامی ارمنستان در محور‌های «کلبجر» و «لاچین» دست به «اقدام‌های تحریک آمیز گسترده» علیه نیرو‌های جمهوری آذربایجان زدند و عملیات نظامی را با هدف تصرف برخی نقاط مرزی در این محور‌ها اجرا کردند.

بر اساس این اطلاعیه، نیرو‌های نظامی اضافی ارمنستان به مناطق مرزی «باسارکچر» و «قاراکیلسه» این کشور منتقل شدند و به پاسگاه‌های نظامی جمهوری آذربایجان واقع در شهرستان‌های آزاد شده کلبجر و لاچین حمله کردند که بر اثر آن دو نظامی جمهوری آذربایجان، زخمی و خساراتی به این پایگاه‌ها وارد شده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه تهاجم آذربایجان به خاک ارمنستان تلفات انسانی به همراه داشته است، ادامه داد: این حمله ادامه سیاست طرف جمهوری آذربایجانی برای اشغال مناطق ارمنستان است.

در این بیانیه ازجامعه جهانی، روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و سران این گروه خواسته شده است که به اقدام‌های نظامیان باکو واکنش نشان داده و برای جلوگیری از تکرار آن اقدام کنند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان دیروز (دوشنبه) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و "آرشاک کاراپتیان " وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ورود نظامیان آذربایجانی به خاک این کشور، اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان در قلمروی سرزمین‌های خود مستقر هستند.

«لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیرو‌های ارمنستان را به انجام اقدام‌های تحریک آمیز در روز‌های اخیر در محور‌های دریاچه قاراگل شهرستان آزاد شده " لاچین " و نیز در شهرستان دیگر آزاد شده " کلبجر" و به اتش بستن مواضع واحد‌های ارتش جمهوری آذربایجان در این محور‌ها متهم کرد.

روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته (دوشنبه) با صدور بیانیه مشترکی در رابطه با تنش به وجود آمده در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کردند.
در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می‌کنند. گفته می‌شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و تعیین مرز‌ها در برخی نقاط مرزی دو کشور است.

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرز‌ها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمین‌های این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است، خواستار تعیین مرز‌ها میان دو کشور بر اساس نقشه‌های باقی مانده از شوروی سابق می‌باشد. باکو در عین حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش‌های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می‌کند.
آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند.
روسای گروه مینسک از طرفین خواستند تا فورا گام‌های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس را اجرا کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل