بازدید 6235
۴

علت کاهش اهدای خون در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از سال ۹۴ با کاهش شاخص های اهدای خون در کشور مواجه شدیم که از دلایل آن، تغییر ترکیب سنی جمعیت است.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 07 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، پیمان عشقی، ضمن تقدیر از نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای خون، افزود: بعد از شروع دوران سخت کرونا و با هدف اطلاع رسانی سریع در مورد میزان ذخایر خون کشور به مردم، نقشه ایران را به تفکیک استان‌ها و بر اساس سه رنگ سبز، زرد و قرمز قرار دادیم که رنگ سبز یعنی شرایط ذخایر خون مناسب است و مردم آن استان به صورت برنامه ریزی منظم و مستمر در مراکز اهدای خون حاضر شوند، رنگ زرد یعنی مردم باید در بازه زمانی ۲ هفته آینده برای اهدای خون تشریف بیاورند و رنگ قرمز یعنی شرایط به نحوی است که اهداکنندگان خون باید حداکثر در ۳ روز آینده به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اهدای خون باید به صورت یک روش زندگی برنامه ریزی شود و از مردم می‌خواهیم که با ثبت نام و نوبت دهی اینترنتی، از تجمعات در مراکز اهدای خون جلوگیری کنند و همچنین با این کار از اتلاف وقت مراجعه کنندگان نیز کاسته خواهد شد.

عشقی با اشاره به اینکه افزایش عمل‌های جراحی بعد از توقف تقریباً دو ساله در ایام کرونا، زمینه ساز رشد ۴۰ درصدی میزان مصرف خون در کشور شده است و به رغم رشد ۷ درصدی اهدای خون مردم در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به وضعیت مشابه زمانی در سال قبل اما همچنان نیاز به مشارکت بیشتر مردم در مراکز اهدای خون است، اظهار کرد: متأسفانه از سال ۹۴ با کاهش تدریجی در شاخص‌های اهدای خون مواجه شدیم که از دلایل آن، تغییر ترکیب سنی جمعیت است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید سن اهدای خون از ۱۸ سالگی تا ۶۰ سال است و حدود ۶۰ درصد از اهداکنندگان مستمر ما به سنین پایانی برای اهدای خون نزدیک می‌شوند و در مقابل با اقبال کم جوانان روبرو هستیم. ضمن اینکه تغییر شیوه‌های زندگی و انجام رفتارهایی همچون تتو و حجامت که موجب معافیت افراد از اهدا می‌شود را در کنار تغییر رژیم‌های غذایی و افزایش شدید فشار خون حتی در بین جوانان نیز باید به دلایل مهم شیب نزولی شاخص‌های اهدای خون در کشور اضافه کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
زمان کاری انتقال خون هم بسیار نامناسبه در زمان اوج کاری آدم که نمی تونه بره انتقال خون
در همه جاي دنيا براي خون به اهدا كننده پول يا هديه مي دهند ولي اينجا مفت مي گيرند و به مصرف كننده مي فروشندجالبه ؟!!!!!!!!! خوب شما هم حداقل يه هديه ناچيزي در نظر بگيريد چي ميشه ؟
وقتی دولت بابت صحبت کردن از مردم مالیات میگیره ، چرا نباید در قبال خونی که از مردم می گیره ، پول پرداخت کنه ؟
دیگه دوره مفت خوری دولت به سر رسیده و همین جور که از مردم برای هر موضوعی هزینه میگیره باید به مردم هزینه پرداخت کنه
دوران مفت بری گذشت ..نسل جدید حقشو میگیره ؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار