بازدید 3183

مفتی سابق جامعه اسلامی صربستان درگذشت

مفتی سابق مشیخیات جامعه اسلامی در شهر نووی پازار صربستان در هنگام سخنرانی در دانشکده مطالعات اسلامی این شهر در سن ۵۲ سالگی بخاطر سکته قلبی در گذشت و به این مناسبت روز جمعه در شهر نووی پازار روز عزاداری اعلام شده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷ 07 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در پایگاه اینترنتی مشیخیات جامعه اسلامی در صربستان آمده است؛ در روز شنبه ۶ اکتبر (۱۵ آبان) بزرگ مرد، رهبر و معلم، برادر و دوست ما، آکادمیک مفتی «معمر زوکورلیچ» به حکم الهی به دنیای بهتر نقل مکان کرد.

وی از تاسیس مشیخیت جامعه اسلامی منطقه سنجاک در جنوب صربستان سمت رئیس این جامعه و همچنین مفتی اعظم این جامعه را از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ بر عهده داشت و همچنین اولین رئیس آکادمی معارف اسلامی که در سال ۲۰۰۱ به دانشکده مطالعات اسلامی تبدیل شد را عهده دار بود.

زوکورلیچ مدرس طولانی مدت گروه دروس دینی و زبان عربی در آکادمی آموزشی اسلامی (دانشکده معارف اسلامی کنونی) و همچنین استاد گروه معرفت شناسی در دانشگاه بین المللی شهر نووی پازار در منطقه سنجاک صربستان بود.

وی نویسنده پنج کتاب و ده‌ها مقاله علمی در زمینه‌های فلسفه، معرفت‌شناسی، تاریخ فرهنگی، علوم اسلامی، حقوق و تعدادی از رشته‌های نظری مرتبط است.

زوکورلیچ پس از دوره‌ای از فعالیت خود بعنوان روحانی و استعفا از سمت مفتی اعظم در مشیخیت جامعه اسلامی در صربستان، حزب «عدالت و آشتی» را تاسیس کرد. وی در پارلمان گذشته نماینده و مسئولیت دفتر توسعه علم و آموزشی پارلمان صربستان را بر عهده داشت و در ترکیب کنونی پارلمان صربستان سمت یکی از معاونین رئیس پارلمان صربستان را عهده دار بود.

منطقه سنجاک که مرکز آن شهر نووی پازار است در جنوب صربستان قرار دارد و اکثر ساکنین این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

در منطقه سنجاک در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مسجد وجود که از این تعداد بیش از ۶۰ مسجد ساخته شده در شهر نووی پازار مرکز این منطقه قرار دارد.

شهر نووی پازار یک مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه سنجاک در ۲۹۰ کیلومتری جنوب شهر بلگراد پایتخت صربستان واقع شده است.

برآورد می‌شود که در تمامی منطقه وسیع شهر نووی پازار با حومه‌های آن، بیش از ۱۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که از این تعداد بیش از ۷۸ درصد آن را بوشنیاک‌ها (مسلمانان) تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین آمار غیررسمی بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان در صربستان زندگی می‌کنند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست