بازدید 39119

۷ طرح مجلس درباره اصلاح قانون مهریه

براساس گفته یک نماینده مجلس، ‌۷ طرح درباره اصلاح قانون مهریه در کارگروه تخصصی کمیسیون قضایی و حقوقی در حال بررسی است.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵ 05 November 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، مردان پلاکارد به‌دست و معترض به قوانین مهریه، در سال گذشته چندبار در مقابل مجلس تجمع کردند تا اعتراض‌شان را به گوش نمایندگان مجلس و قوه قانونگذار برسانند. آنها نسبت به صدور حکم زندان برای مردان به‌دلیل نپرداختن مهریه و نفقه معترض بودند. هر چند زنان از این شیوه برای بیان اعتراض خود استفاده نمی‌کنند اما اعتراض زنان به شرایط دریافت مهریه نکته‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. تلاش برای اصلاح قوانین مربوط به مهریه از مجلس دهم شروع شد اما به نتیجه رسیدن آن به عمر دوره گذشته مجلس کفاف نداد و سرانجام نمایندگان مجلس یازدهم فرمان امور را برای این اصلاح قوانین مهریه به‌دست گرفتند. برآیند امور و گفته‌های کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های درگیر با موضوع مهریه، نشان از این واقعیت دارد که اختلاف نظرها برای اصلاح قانون مهریه بسیار پررنگ است و نمی‌توان انتظار داشت که این خواسته به‌زودی به سرمنزل مقصود برسد.

بازی فراکسیون زنان در زمین مهریه
فراکسیون زنان به‌عنوان یکی از مخالفان اصلی پیشنهادهای ارائه شده برای اصلاح قانون مهریه شناخته می‌شود. زنان مجلس دهم در قامت مخالفان بندهایی از این طرح، ظاهر شده بودند و این روند در مجلس یازدهم نیز تکرار شد. حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته بود:«فراکسیون زنان مقابل این طرح ایستاده‌اند و در آخرین لحظات نهایی شدن این طرح در کمیسیون، از چند کارشناس دعوت کردند و به این ترتیب برنامه عقب افتاد.»

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم در رابطه با این موضوع به خبرگزاری دانشجو گفته بود:«در فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی سعی کردیم در تعامل با بخش‌های مختلف مجلس، مسائل زنان را در وصول مهریه، در کنار مسائل مردان مطرح کنیم و به‌نوعی زبان زنانی باشیم که نمی‌توانند در رویه قضایی فعلی حقوق حقه خود را به‌دست آورند.»

براساس گفته این نماینده مجلس یازدهم، اعضای فراکسیون زنان به‌دنبال برقراری موازنه حقوقی میان زنان و مردان هستند و موضوع مهریه نیز از این قاعده مستثنا نیست؛« تا دستیابی به طرحی که این موازنه را برقرار سازد و بتواند جمیع مسائل زنان و مردان در نسبت با مهریه را مرتفع کند، فرایند چانه‌زنی و تعامل با نمایندگان، طراحان و کارشناسان را ادامه خواهیم داد.»

نهایی شدن طرح‌های پیشنهادی راه آسانی را پیش‌رو ندارد
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس یازدهم یکی از افرادی است که طرح اصلاح قانون مهریه را پیشنهاد داده است. براساس گفته او اختلاف نظر در مورد طرح‌های اصلاح قانون مهریه زیاد است و تاکنون ۷طرح در کارگروه مربوط به مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفته اما جمع‌بندی در کمیسیون به‌دست نیامده است. او در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد:«جلسات بسیاری نیز در کارگروه مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی برگزار شده است و همچنان به‌صورت مستمر جلسات کارگروه مهریه پیگیری می‌شود اما واقعیت این است که به‌دلیل اختلاف‌های زیاد تاکنون هیچ جمع‌بندی‌ای در مورد اصلاح قانون مهریه به‌دست نیامده است.»

براساس گفته این نماینده مجلس باید قبول کرد که با توجه به بحث‌های شرعی، فقهی و اجتماعی مهریه، جمع‌بندی طرح‌های پیشنهادی راه آسانی را پیش‌رو ندارند؛«ما در جلسات مختلف به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم. من گمان می‌کنم چون به توافقات اولیه در مورد این موضوع رسیده‌ایم تا پایان سال آینده بتوانیم بخشی از مسائل مربوط به مهریه و زندانی شدن افراد به‌دلیل این موضوع را حل کنیم.»

او بیشترین موضوعات اختلاف نظر را حول بحث‌هایی همچون تعیین سقف برای تعداد سکه، حبس و مالیات بر مهریه می‌داند؛«اینکه آیا برای تعداد سکه‌ها سقف تعیین شود و اگر مهریه از سقف تعیین شده بیشتر شد، از افراد مالیات دریافت شود، تعیین شرایط در مورد فرار از دِین که شامل حال برخی از مردان می‌شود، زندانی‌ کردن افرادی که مهریه پرداخت نمی‌کنند و... ازجمله اختلاف دیدگاه‌های شکل گرفته پیرامون موضوع اصلاح قانون مهریه است که متأسفانه هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است.»

پیش از این حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز اعلام کرده بود:« اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به‌صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به‌صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند، دیگر زندان در این موضوع به‌صورت کلی حذف می‌شود و موضوع به‌گونه‌ای خواهد شد که حکومت اسلامی و دادگاه‌ها گرفتار این امر نباشند. یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه‌ها معنایی ندارد.»

تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه موضوعی بود که در روند بررسی طرح‌های اصلاح قانون مهریه حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد و در بدنه مجلس نیز موافقان و مخالفان مختلفی دارد. فاطمه مقصودی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس ازجمله موافقان طرح تعیین سقف برای مهریه است و چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود:«هنوز مشخص نیست سقفی که برای تعداد سکه مهریه قرار است تعیین شود چقدر است اما از ۱۴ سکه تا اعداد دیگر مطرح شده است.» اما سرانجام سیدکاظم دلخوش، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز به‌دلیل نگرانی‌های ایجاد شده اعلام کرده بود که هنوز تصمیمی در مورد موضوع کاهش سقف مهریه گرفته نشده و اظهارات مطرح شده در این رابطه کذب است و واقعیت ندارد.

در کنار موارد اختلافی، موضوعاتی نیز در طرح‌های مختلف مورد توافق نمایندگان بررسی‌کننده موضوع اصلاح قانون مهریه است. آنطور که این نماینده مجلس توضیح می‌دهد، مهم‌ترین توافق پیرامون موضوعاتی است که بر تسهیل شرایط دریافت حق و حقوق زنان تکیه دارند؛«به‌عبارت دیگر یک زن که همسرش، او را از خانه بیرون کرده است و خواهان مهریه است، باید بتواند به‌راحتی به حق خود دست پیدا کند و فرایند دادرسی که نزدیک به ۳ سال طول می‌کشد باید از جلوی پای این زنان برداشته شود. نقطه اشتراک دیگر مربوط به بحث زندان است، همه متفق‌القول معتقد هستند که زندان چاره کار نیست و تنها در رابطه با مواردی که تمکن مالی دارند و نمی‌خواهند مهریه را پرداخت کنند.»

حل مسئله مردانی که در زمان پرداخت مهریه، اموال خود را به نام دیگران ثبت می‌کنند، نیز موضوعی است که مورد توافق نمایندگان است و به‌عنوان نقطه نظر مشترک از آن یاد می‌شود. براساس گفته ابوترابی در رابطه با این افراد هم اشتراک نظر وجود دارد که باید مانع فرار از دین شد.اگر این اصلاحیه به نتیجه برسد، اتفاقا به نفع زنان است.

پرهیز از نگاه یک‌سویه و جنسیتی به اصلاح قوانین
رایزنی با فراکسیون زنان به بخش جدانشدنی، طرح‌های مرتبط با اصلاح قانون مهریه تبدیل شده است و در همین راستا ابوترابی می‌گوید که بخشی از اختلاف دیدگاه‌ها نیز از جانب این اعضا در حال بررسی و رایزنی است و به همین دلیل در تمام جلسات نظر اعضای فراکسیون زنان و خانواده مورد توجه قرار می‌گیرد. براساس توضیحات این نماینده مجلس، بحث‌هایی مانند تعیین سقف برای مهریه ازجمله موضوعاتی است که از جانب فراکسیون زنان با حساسیت خاصی پیگیری می‌شود.

او در رابطه با این نگاه که برخی نگران هستند که پیگیری چنین طرح‌هایی منجر به حمایت یک‌سویه از حقوق مردان شود، توضیح داد:«چنین نگرانی‌هایی مبتنی بر واقعیت نیستند، من به‌عنوان فردی که دارای فرزند دختر هستم، چنین نگاهی به این اصلاحیه‌ها ندارم. حمایت از بانوان به این معنا نیست که مهریه بالا برای آنها درنظر گرفته شود، این اشتباه محض است. ما اعتقاد داریم که مهریه بی‌پشتوانه منطقی، در ‌شأن مذهب تشیع نیست. مهریه زیاد در برخی موارد ناشی از مسائل فرهنگی است و نیاز داریم تا دستگاه‌های متولی فرهنگ، نگاه درستی را در این حوزه ایجاد کنند.»

پرهیز از نگاه یک‌سویه و جنسیتی به اصلاح قانون مهریه موضوعی است که ابوترابی بر آن تأکید دارد و معتقد است که باید از یک سو مهریه تبدیل به امری عقلانی شود و از سوی دیگر زنان نیز به‌راحتی حق خود را در موضوع مهریه به‌دست بیاورند؛«باید قبول کنیم که زندانی کردن افراد به‌دلیل مهریه راه چاره نیست، چرا که از این طریق نه زنان می‌توانند به حق خود دست پیدا ‌کنند، نه مردها از زندان می‌توانند مهریه را پرداخت کنند. بنابراین ما باید شرایطی را مهیا کنیم که یک خانم فارغ از مراحل طولانی دادگاه و شکایت به مهریه خود دست پیدا کند. درصد بالایی از زنان ما از دریافت مهریه محروم مانده‌اند بنابراین فرایند دادرسی ما باید موانع را از پیش‌روی زنان بردارد و همچنین مهریه را عقلانی کنیم، چرا که این روند وهن به دین و تشیع شده است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۷
بنده به عنوان یک جوان در سن ازدواج، از ترس مهریه ازدواج نمیکنم.وقتی عاقبت خیلی از دوستانم را میبینم وحشت میکنم.عاقبت اعتماد وخیمه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
توقعتون بالانباشه یه دخترپیداکنیدکه خداوقران سرشبشه ومهریش کم باشه
هر كاري انجام ميدهيد بر مبناي شرع زمان حال كه دست فقها را براي احكام ثانويه باز گذاشته عمل نمائيد و قلاده(اصطلاح حال حاضر ومصداق عملي بعضي زنان ناشزه در زمان كنوني) مهريه را از گردن مردان باز نمائيد. اين را هم بدانيد كه مهريه به هيچ وجهي نميتواند زندگي را شيرين كند و در اصل شده وسيله اي براي به زندان انداختن مرداني كه توانايي پرداخت ندارند.
پاسخ ها
سلیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اگه برخي مردان بخاطر عياشي ازدواجهاي مكرر بكنند جنابعالي چه راهكار بازدارنده اي رو پيشنهاد مي كنيد ؟اونوقت
آقایون محترم حساب دو دوتا چهارتاست.... یک ساله منه جوان درگیر دادگاه هستم تورو خدا الکی در حق مردا ظلم نکنید و زنان را مظلوم و بی دفاع نشون ندید....جامعه خراب شده یه سر به دادگاه های خانواده و ثبت مهریه بزنید ببینید چه خبره
من نه معتادم نه دست بزن دارم نه مشکل بچه دار شدن دارم نه زندانی ام نه بیکارم.....۱ساله زنه افتاده دنیال گرفتن مال مفت...یکبار میگه نفقه یکبار میگه اجرت المثل یکبار مهریه....منه جوان چرا باید دار و ندارمو دودستی تقدیم کنم؟۱۰سال پیش سکه ۳۰۰هزارتومن هم نبود الان شده نزدیک۱۲میلیون!از کجا بدم؟کلا یه ماشین معمولی دارم با ۳دنگ خونه....چرا حالا باید اسیر دادگاه بشم؟در حق مردا اجحاف شده آقا حق طلاق رو به دوطرف بدید قانون مسخره مهریه هم حذف یا اوکی نهایت همون۱۴تا سکه....توروخدا صدای مارو برسونید به حضرات هرچند اقدامات مفیدی گویا در حال انجامه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
منم خواهرزادم خانمش مشکل دوقطبی داره بهش انداختن حالا هرچی میره دنبال فریب در ازدواج هیشکی جوابگو نیست فقط میگن مهریه بااین حالی که نامه از پزشک قانونی هم داره.مملکت همش شده وپارتی بازی ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بعضی زنها هم اعتیاد به اجرای مهریه دارند ، اونها را باید چکار کرد ؟
در قانون ایران بر اساس قرآن پس از فوت همسر چیز چندانی به زن نمی رسد
و تنها چیزی که می تواند بخواهد همان مهریه است
اگر اولی بر اساس اسلام تعیین شده دومی هم براساس اسلام است
نمی شود یک بام و دو هوا بود
یا باید فکری برای مورد اول کرد
یا به مورد دوم هم کار نداشت
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
مهریه قابل انکار نیست،حق هست، اما کاسبان مهریه ای که بدون یک روز زندگی مطالبه حق میکنند،مستوجب برخورد قانونی،قضایی و شرعی هستند،به این مثال های شما فقط میتوان لفظ مغالطه را اطلاق نمود!
آقایون چرا مطابق شرع دو برابر خواهر خود از پدر ارث دریافت می کنند اعتراض ندارند
ولی اگه مطابق شرع مهریه پرداخت کنند ناراحت می شود ؟
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
شرع گفته 300 تا 500 تا 1000 تا سکه 12 میلیونی مهریه باشه در حالیکه حقوق کارگر ماهی 3 - 4 میلیون هست ؟ متاسفم برای اون شرع و دینت !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
مهریه حلال باشه بله
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
این یک مغلطه است! خلط مباحث جهت تشویش اذهان! چه
بسا همین قدر السهم دوبرابری به نفع و به کام کاسبان مهریه شده! برادری دارم که با همین سهم دو برابری با فوت پدر از نداری دارا شد و کاسب مهریه منتفع از همین سهم دوبرابری!!!
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اولا که اقایون از پرداخت مهریه که اندازه باشه ناراحت نمیشن .. دوما شما نتونستی ارثیه تو از پدر و برادرت بگیری برای چی میخوای یه جوون دیگه رو سرکیسه کنی؟؟؟
مهریه باید به اندازه‌ی باشد که یک زن بعد از طلاق بتواند منزلی را رهن وسپردهی برای هزینه خود داشته باشد
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
مهریه اندازه و حد ندارد! تعیین حدودی که قانونی و وصولش بعهده دستگاه قضا هست،در صلاحیت قانون گذار می باشد . اما متناسب با محق بودن خواهان! خانمی که در دوره عقدطلاق و بعد تجارت مهریه میکند
باید منفک باشد از خانمی که حضانت دارد یا سرپرستی فرزند یا زندگی چند ساله داشته!!!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
زن در هر صورت چه ازدواج مجدد بکند و چه شاغل باشد برای خود سرپناهی دارد
چه ربطی به شوهر طلاق گرفته دارد که بخواهد مادام العمر او را تامین کند ؟
یییا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
شما چرا میخای ارث و پول نداشته پدر دختر رو از مرد و شوهر بگیری؟این کارشما اخلاقی نیست ک تقاص تنبلی و بی پولی پدر ی دختر رو داماد بده
برای توازن باید اصل را دیه سال بگیرید و چون زن نصف دیه است مهریه نصف دیه همان سال باشد و قانون شود و دولت متعهد به همان باشد و اونوقت زن با مهریه اش یک مرد حساب میشود ... و دختران اونوقت به خاطر مهریه و پولدار شدن طلاق نمیگیرن ...و الان پسر ها از ازدواج فرار میکنن چون تجربه تلخ هم سنهای خود را میبینن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
چشم نخوری یه وقت با این نظرت
شان اون زنی که تو رو به دنیا آورد رو خوب به جا آوردی!
بنظر من اگر مهریه براساس سکه و تعداد انهم بر اساس دورقم راست شماره شناسنا مه دختر باشد بهترین گزینه خواهد بود ضمناا مهریه در هنگام عقد گرفته شود
جالبتر اينه كن اگه مردي همسرش به هر دليلي از دنيا بره پدر و مادر زن فوت شده يا كساني كه از ايشون ارث ميبرند ميتونن مهريه
زن فوت شده رو از مرد طلب كنن. و تمامي قوانين پرداخت نكردن مهريه شامل حالش مبشه.
زنهابااین مهریه دستمردان راازپشت بسته مثل رن من چندین با بامردغریبه مچش راگرفته ام به بخاطرآبرویم هیچی نگفتم اگرهم احترازمیکردم میگفت مهریم رااجرا میزارم دوباری بامرد دیگری گرفتم عوض اینکه من احتراض کنم بدون اطلای من رفته مهریش رااجراگذاشته حالا من چه کارکنم نصف خانه وماشینم به نامش کردهام
هر وقت حقوق زن ومرد رو در همه چیز اجرا کردید وزن رو کوچکتر وحقیرتر از مرد ندید قانون مهریه و درست کنید
مهریه باید باشد و کسی آن را رد نکرده اما سوال اینست که چقدر باید باشد. بنظر من باید مهریه سقف نداشته باشد اما هر چقدر که داماد موافقت میکند باید حتما موقع عقد پرداخته باشد و اگر نمیتواند، هر چقدر که میتواند پرداخت کند و بقیه حتما عندالاستطاعه باشد و هیچگونه زندان و پیگرد نداشته باشد. ضمنا به مهریه های بالا مالیاتهای بالا هم وضع شود تا کسی که ندارد غلط بکند مهریه بالا را بپذیرد. اینطوری هم به نفع افراد کم درآمد و متوسط چامعه میشود و هم شان افراد پولدار حفظ میشود. آخه کسی که پول دارد و میخواهد مهریه بالا بدهد را که نباید جلویش را گرفت. مال خودش است میخواهد آتش بزند. بذار بزند.
من معتقدم که مهریه باید همان ابتدا پرداخته بشه و یا نسبت به نحوه و زمان پرداخت آن توافق صورت بگیره، میزان مهریه می‌تونه معادل با میزان جهاز باشه
من یک زن هستم . از نظر من ازدواج یک قرارداد است بین زن ومرد و می بایستی حق و حقوق دو طرف به عدالت رعایت شود . نه اینکه از اول تعهد سنگین مالی عندالمطالبه از مرد گرفته شود و هر موقع زن حتی اگر مشکل داشت بتواند تمام زندگی موجود و درآمد سالهای آتی مرد را مطالبه کند . من بعنوان یک زن اصلا مهریه را بصورت کنونی قبول ندارم و معتقدم که این میزان مهریه که توسط دخترها و خانواده شان گفته و انجام می شود و شده یک رسم در اجتماع یکی از مهمترین دلایل طلاق می باشد چون با کوچکترین مشکل بین زن و شوهر و (با توجه به ازبین رفتن قبح طلاق در جامعه به اصطلاح متجدد ) برخی از خانمهای امروزی به راحتی برای تنبیه کردن و به کرسی نشاندن حرفهایشان فوری مهریه خودشان رابه اجرا می گذارند . اگر مهریه را از نظر شرع بررسی کنیم می بینیم کجای شرع گفته مردی که دارای مال و منال نیست صد سکه طلا و یا صدها سکه مهر همسرش بکند( اونهم در کشوری مثل ایران که در عرض جند سال قیمت سکه 10 برابر می شود) . اگر بخواهیم حقوق زن و مرد را در نظر بگیریم ، میتوانیم علاوه بر احکام شرعی قانون های مناسب وضع کنیم مانند تمامی کشورهای پشرفته یعنی به هنگام طلاق از اموال موجود زندگی و درآمدهای دوطرف سهم هریک را مشخص و پرداخت شود. در رابطه با حق طلاق ، دو طرف میتوانند درخواستهایشان را به دادگاه ارائه و پس از بررسی و مشاوره های معمول نهایتا" نتیجه اعمال می گردد.
کار را ول کنید چیزی که هم نداریم وقتی ۲۵ سال کار می کنیم یه پول پیش نداریم...بهتره برویم زندان بخوابیم ان موقع زن چی داریم بهش بدیم هوا با دود تهران تقدیمش ....خخخخ
ما از کجا میدانستیم سکه از یک میلیون قرار است بشود یازده میلیون ولی حقوق ما بعد از ۲۰سال خدمت به اندازه یک سکه در ماه نشده. ۱۱۴ سکه میشد۱۱۴میلیون ولی الان شده بیش از ۱میلیارد و۵۰۰میلیون ولی حقوق من از ۳و۴۰۰شده ۷و۶۰۰ حالا اگر همسرم مهریه را طلب کند باید چکار کنم؟ منزلی که ۲۰سال زحمت کشیدم را باید بدهم و باز هم قسط بدهم و خودم کف خیابان باشم آیا این درست است؟
والا اقایون دارن میگن بهشون ظلم شده نه به خانم ها ظلم شده وقتی موضوع ارث میاد دو برابر میبرن وقتی به سودش هست ساکت وقتی به ضررشون هست سرو صدا میکنن بعضی از این اقایون توان پرادخت دارند ولی نمیدن من کسانی میشناسم که اموال به نام خودشون نمیزنن به اسم این و اون میزنن که وقتی زنشون طلاق گرفت بگن چیزی ندارن زنی که بامردها کنارهم با مشکلات دست و پنچه نرم میکنن ویاشد هم بیشتر زن تو ایران فقط همین مهریه رو داره درحالی که تو کشور های دیگه اموال نصف میشه تازه این مهریه که حق زن هست رو به هزاران بهونه نمیدن زن بیچاره اخر سر مجبور میشه بخاطر پرسه کارها و بقیه چیژها بگه مهریه ام حلال جونم ازاد موفقه ازدواج مرد میتونه زیر بار مهریه سنگین نره مگه مجبورش میکنن خودش قبول میکنه حالا اینا که مهریه کم میگن جرا نمیدن من به این نتیجه رسیدم تو ایران همه قوانین برای مردها هست نه زنها
خیلی جاها در حق زن ظلم شده اینم روش؛ از این ور میگید چند تا چند تا بزایین از اون ور هم حق قانونی و شرعیشون رو که خیلی از زنها به گور می‌برن و تا آخر عمر نمیخوان رو ازشون بگیرین؛ تو همه چی دخالت کنین
مهریه تو ایران شده ابزار دست خانم ها تا با اون شوهرشون رو مجبور کنن مطابق میل اونا باشه در غیر اینصورت اجرای مهریه و زندان و آس و پاس شدن مرد
ببینید چقدر مسخره هست که اگر شوهر پول مهریه رو نداشته باشه میرن از پدر شوهر میگیرن. خیلی ها رو میشناسم که مردای خوبی بودن ولی خانماشون جوری بلا سرشون آوردن که مرد مجبور به طلاق بشه و مهریه سنگین رو هم با فروش مال خود و خونوادش دو دستی تقدیم زن کنه. خیلی از زنهای مطلقه هستن که با طلاق از شوهر اول پولدار شدن و پز میدن و مشغول فریب مردای دیگه تا با سرکیسه کردنشون پولدار تر بشن
راه حل: حق طلاق به مرد و زن داده بشه البته در مورد زن موافقت پدر زن یا برادر زن لازم باشه. مهریه هم کلا تعطیل بشه
خیلی ها اعتقاد دارن مهریه باید اونقدری باشه که زن بعد از طلاق سرپناه داشته باشه که این دلیل مسخره ترین دلیل هست یه عده هم میگن مهریه واسه ضمانت هست تا شوهر سر به راه باشه سوال اینجاست پس تضمین برای سر به راه بودن زن هم باید به مرد داده بشه یا نه؟؟؟
بهتر هست سکه به نرخ روز عقد پرداخت شود.مگه خدا گفته ضرر تورم ایجاد شده توسط دولت‌ها رو مردم بیچاره پرداخت کنند.
اگر زنان میتوانستند حق و حقوق مسلم خود را خیلی راحت و بی دغدغه از مرد مطالبه کنند چه نیازی به اجرا گذاشتن مهریه بود؟
واقعا در بعضی اوقات در این مملکت مردان ظلم های آشکار در حق زنان میکنند و بیچاره زن باید بسوزد و بسازد.
این را قبول دارم فرهنگ زنان تغییر یافته و نمیخواهند مثل مادرشان پاسوز زندگی ها شوند اما مردان نیز خیلی خیلی دستشان برای ظلم به زن آزاد است مخصوصا با تهدید اینکه فرزند را از مادر جدا میکنند. یک مادر در سرزمین من فرزندی را که با درد حمل کرده و به دنیا آورده باید تقدیم مرد کند و هیچ حقی برای حضانت ندارد.مردها به راحتی با خانواده زن چپ میشوند و باعث آزار و اذیت آنان میشوند. دستی به جایی بند نیست . مرجع قانونی وجود ندارد که بدون طلاق و دادگاه بتوان حل و فصل کرد. میگویند روانشناس مگر مردها پیش روانشناس می آیند ؟ تازه اگر هم بیایند چهره عوض میکنند. زن بدبخت برای حل مشکلاتش مجبور است با مهریه تهدید کند. زنان فقط یک هشتم مال مردان را میتوانند داشته باشند. و این بعد از ۳۰ یا چهل سال زندگی مشترک و پا سوز شدن ظدم آشکار است . تازه زن بیچاره شاغل هم اگر باشد و تمام حقوق هود را صرف زندگی کرده باشد باز هم هیچ حقی شوملش نمیشود . اینها درد است درد که در قالب اجرای مهریه خود را نشان میدهد . درک کنید.
خانمهای فراکسیون مجلس با سلام حدود ۱۰ سال است به دادگاه میروم بعد از هیجده سال همسرم رفته ازدواج بدون اذن کرده ومن ودو فرزند را بدون هیچگونه دلیلی بیرون انداخته و وبه نفقه و۸ ماه یک سکه با حکم دادگاه قناعت کرده ومن وفرزندانم را آواره کرده خانه ها ومغازه ها را هم دو سه سال قبل ازبیرون کردن ما فروخته حالا ما سرگردان بدون هیچ سرپناهی . دادگاه می گوید اگر نفقه نداد بر خورد می کنیم آیا من وبچه ها شریک آن اموال فروخته شده نبودیم آیا بعداز ۱۸ سال زحمت در آن خانه الان باید بخاطر اینکه آقا رفته زن دیگر گرفته باید بی سرپناه باشیم . قانون بمرد اجازه داده می تواند از ملک شخصی خود زن وفرزندان را بیرون وبه نفقه بسنده کند کجای دنیا بعد از هیجده سال می توان فقط با دادن نفقه ناچیز تصویب مجلس شواری اسلامی زن وفرزندان را بدون سرپناه رها کرد. از سال ۹۱ تاکنون تمامی قوانین تصویب شده درخصوص مهریه به ضرر زنها بوده وهیچ امیدی برای زنان وفرزندان رها شده نیست. زنان فقط به خدا پناه برده اند .
برای من هنوز سواله که مهریه هدیه است یا اجبار؟ هر کدوم که هست قانون گذار باید صریحا بیان کنه و تکلیف مردم رو مشخص کنه!
تعیین سقف مهریه ظلم بزرگی به زنان است واین کار باعث می شود دختران رغبتی به ازدواج نداشته باشن
فکر کنم میخوان به مردا بگن ازدواج نکن راست میگن مجرد موندن بهتر از اینکه که مرد خودشو درگیر دادگاه و فلان کنه
با سلام و خسته نباشی. اگه ممکنه یه گزارشی تهیه و پخش کنید که آیا در دنیا از ابتدای خلقت تا الآن و یا در زمان حضرت رسول اله (ص) و ائمه اطهار و کلا چه در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به اسنثنای ایران کسی را به خاطر مهریه زندان می کنند یا خیر ؟
همین مهریه که میفرمایید شرعیه باب مشکلات خانوادها شد خانم ها عادت دارن یا الکی یا بخاطر برادرانشون که مشکل مالی دارن مهرشون یا نفقه و.... اجرا میگذارن و الکی مردان مظلوم بدبخت میکنند مرد نمیتواند به زنش بگوید اف زن میره مهرش میزاره اجرا
چرا ما در مهریه کاملاً از پیامبر اسلام پیروی نمیکنیم ایشان مهدیه را در جا گرفتند و با آن برای حضرت فاطمه جهیزیه خریدند عمل پیامبر یعنی اینکه امت من برای ازدواج دخترانتان از من پیروی کنید
سلام این را شنیدی میان ابرو را درست کنن میزنن چشم را کور میکنن با عدالت اسلامی رفتار کنید نه اینک بعضی از مردان ظالم واز خدا بی خبر را پر رو کنید
سلام خداقوت
اگرکه نیت از ازدواج اغفال و اخاذی باشد،با سواستفاده زنان از مهریه،عین حرام است.نه تنها مهریه باعث بهانه ها برای زنان میشود و مانعی برای ازدواج مردان.
به نظر مجلسی ها و مردها همه مردها پاک و منزه و خوب هستند و این زنان هستند بد هستند که مردها نیاید مهریه بدن.بیشتر مردها اگر به آنها بگویند از امروز مهریه خانمها یک سکه هست فرداش میرن هزار زن یک سکه مهریه میگیرن و هر روز طلاق میدن زن جدید میگیرن.بابا بیشتر مردها سزاوار مهریه سنگین هستند
بیشتر خانمها در وقت نداری با همسرشان ازدواج کردن بعد از اینکه مردها پولی رسیدن و خانم بیچاره عمر و جوانیش را در خانه شوهر گذاشته شوهر یا میخاد طلاق بده بره یه زن دیگر ببره یا میره خیانت میکنه و یا میگه با کتک که زن رضایت بده بره زن دوم بگیره آخه این اینجور مردها سزاوار زندان و گرفتن مهریه سنگین نیستند
این مجلسی ها خودشان میخام قانون بذارن که خودشان بتوانند دوتا سه تا زن ببرن.نماینده مجلس شهر ما تا پاش به مجلس رسید اول یه زن با کلاس بورد که نکنه پیش بقیه همکاران کم بیاره.خانمش یه زن خوب بود چون روستایی بود.این مردها هی بگید مردها خوبن خانمها بد .
با سلام اقای داماد باید دارییش را اعلام کند در قباله بنویسند موقع طلاق نصف دارایی مرد را به زن بدهند اکثر اقایون م‌وقعی که به خواستگاری میرن میگن خونه ماشین ویلاا مغازه کارخانه وپول دارن تو زندگی هم با کلک وحقه چک سفید امضا از خانم اموال زن را هم از دستش بیرون می اورند موقع طلاق هم تمام داریش را به نام پدر ومادرش زده و وانمود می کنه که از پن بد بختتر نیست به نظر من باید هرچی میخوان مهریه بدن همون روز اول نقد بدهند والا در دادگاه های خانواده بعد از چند سال دوندگی حرف کسی به جایی نرسیده واقایون از هم جنس خودشون دفاع می کنند
آخه این چه حرفیه. مرد دو برابر بگیره زنش یک برابر میگیره.
فرقی نکرد
شما نصف بگیری شوهرت دوبرابر میگیره.
من هم موافقم و به نظرم فرقی نداره هم زن و هم مرد یکسان ارثیه بگیرند.
همسر من کار نمیکرد. هر ماه کلی پول کلاس نرم افزار و گرافیک دادم.کاری کردم کنکور کارشناسی ارشد نرم افزار دربیاد از رشته شهرسازی که خونده بود.
دانشگاه قبول شد و زندگی رو تلخ کرد دلار و یورو رو برداشت ماشین 206 رو که به اسمش ثبت نام کرده بودم و تمام وسایل خونه بعدش هم با خواهرش رفتن واسه مهریه کامل. 10 سال میشناختمش ولی انگار روز اول بود دیده بودمش. نه کتکش زدم نه معتاد بودم نه با کسی رابطه داشتم و نه دعوا داشتم باهاش هرماه هم یک هشتم حقوقم رو به حسابش واریز میکردم و البته .قتی اقدام کرد برای این کار یک چهارم حقوقم رو میدادم بهش. بعد رفته بود دادگاه که این آقا که خونش زندگی میکنم نفقه جاریه نمیده.
بیخیال تمام 10 سال درآمدم رو برداشت تازه مجبور شدم از همه پول قرض کنم. وکلا هم میگفتند طلاقش نده باهاش جنگ روانی کن. اون هم با اون دختر معصوم که بعدا دیدم دیو شده.
قوانین کامل نیست و کشور اقتصاد نداره. باید قوانینی مثل اجازه کار و ... رو به زن ها بدن و حقوق دیگه ای رو ازش بگیرند تا تعادل باشه. زنم که قاطی کرد دیدم که راحت من رو فراموش کرده.
سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، چشم و هم چشمی ها و تشریفات ومهریه های سنگین و غیر متعارف سدی است برای ازدواج جوانان، چرا واقعیت بحران مهریه در کشور را درک نمی‌کنند، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید،
زنان سرزمینم خودتون باید به فکر خودتون باشید ازدواج جز ضرر هیچی برا زنان نداره خودتون مستقل بشید مردا هیچ خیری غیر از دردسر ندارن
اقایی که پای سفره عقدمیشینه ومهریه رومیپذیره حتماداره بده که قبول میکنه وگرنه عقل داره چراباید چیزی روکه نداره بده بپذیره
سلام ... بنظر بنده کار خوبیه اگه اون قسمت مالیاتش رو حذف کنن و یک اصلاح دیگه هم انجام شه و اون مدت زمان زوجیت هست که زنها زرنگی نکنن و بعد از چند ماه زندگی درخواست طلاق کنند یعنی باید قید بشه این مهریه بابت حداقل مثلا ۲۰ سال زندگی و اگه زن خواست زودتر طلاق بگیره مقدار مهریه ی او هم کمتر شه تا زندگی ها بخاطر هیچ و پوچ و طمع زنها از هم نپاشه . با تشکر
باید قیمت خون بها باشه نهایتش بیشتر از یه آدم که ارزش نداره
خطاب به کسانی که میگن مهریه یک قرارداده و باید مرد بده و اگر نده بره زندان خب پس تمکین کردن زن هم یه قرارداده و اگر تمکین نکرد باید بره زندان. در فقه هم نفقه در برابر تمکینه چطور برای مردی که نفقه نمیده حبس اونم از نوع کیفری صادر میشه اما برای تمکین نه و دلبخواهیه؟ پس این قرارداد ناعادلانه و باطله و انقدر نگید قرارداد قرارداد
در ضمن ما نمیگیم مهریه ای که تو سند ازدواج نوشته شده رو حذف کنن فقط میگیم زندانشو بردارن و اگر مالی پیدا شد از مرد بگیرن. زندان کردن برای نداشتن پول تو هر دین و بشریتی ظلم و ناعدالتی محضه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست