بازدید 5136

معمای مصرف گاز مایع در سمنان

مصرف گاز مایع در سمنان در حالی‌که نیاز این استان ماهانه کم‌تر از ۵۰۰ تن برآورد می‌شود اکنون به بیش‌ از هزار و ۸۰۰ تن رسیده‌ است.
کد خبر: ۱۰۸۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰ 18 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، گاز مایع یا «ال. ‌پی. ‌جی» هرچند که با اتصال بخش زیادی از جوامع شهری و روستایی کشور به شبکه گازرسانی و تجهیز خودروها به کپسول‌های «سی. ‌ان. ‌جی» حالا کم‌تر مورد توجه و تقاضا قرار دارد، اما هنوز در مناطقی از کشور می‌توان تقاضای مستمر برای تهیه کپسول‌های گاز مایع را مشاهده کرد. گروهی از این مصرف‌کنندگان از گاز مایع در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی بهره ‌می‌گیرند و عده‌ای هم گاز مایع یا ال. ‌پی. جی را به‌جای سی. ‌ان. ‌جی و بنزین، به‌عنوان سوخت خودرو، استفاده می‌کنند. تعدادی از مصرف‌کنندگان گاز مایع در استان سمنان مدتی است که انتقادهایی از کمبود و گرانی این سوخت دارند. این انتقاد به‌ویژه در بخش کمبود کپسول گاز مایع بیشتر ازسوی افرادی که گاز مایع را برای مصرف سوخت خودرویی استفاده می‌کنند، مطرح می‌شود. البته برخی افراد که مصارف غیرخودرویی دارند نیز انتقادهایی از گران شدن گاز مایع دارند.

گرانی و کمبود کپسول گاز

«محمود رجب‌زاده» ساکن یکی از روستاهای شهرستان دامغان است که از افزایش قیمت گاز مایع انتقاد دارد و می‌گوید: گران شدن گاز به‌صورت مستقیم روی هزینه‌های زندگی ما تأثیر می‌گذارد؛ به‌ویژه در فصل زمستان که مصرف گاز افزایش می‌یابد. اگر به شبکه گاز متصل بودیم، قطعا مشکلات کم‌تری داشتیم، اما حالا که وصل نیستیم، انتظار داریم مسئولان قیمت گاز را افزایش ندهند. علاوه بر این انتقاد که به افزایش قیمت گاز مایع اشاره دارد، کمبود کپسول گاز مایع نیز مورد انتقاد برخی افراد و به‌ویژه مالکان خودروهایی است که از سوخت گاز مایع به جای سی. ‌ان. ‌جی و بنزین استفاده می‌کنند.

«بهروز نوریان» دراین زمینه اظهار می‌کند: برای ما که با ماشین کار می‌کنیم و سهمیه بنزین هم نداریم، گاز مایع سوخت اول محسوب می‌شود، اما گاهی به سختی می‌توانیم کپسول پیدا کنیم و به همین دلیل، ناچاریم بنزین آزاد مصرف کنیم که هزینه‌های ما را بیشتر و درآمدمان را کم می‌کند.

 

مصرف خارج از ضابطه

اما پیگیری‌ها و اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که سمنان نه تنها با کمبود گاز مایع مواجه نیست، بلکه درگیر پرمصرفی گاز شده و درحال‌حاضر نیز بیشتر از میزان نیاز قانونی گاز مایع در این استان توزیع و مصرف می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان سمنان دراین باره می‌گوید: براساس مصوبات رسمی در سال‌جاری، بعد از اینکه دستورالعمل‌ها ازسوی وزارت نفت و وزارت کشور تدوین شد، باید ۲میلیون تن گاز مایع براساس تعداد خانوارهای فاقد گاز هر استان، درمیان استان‌ها توزیع شود. یعنی هر استانی که از نعمت گاز طبیعی برخوردارتر باشد، از این مقدار سهمیه کم‌تری خواهد داشت.

«علی‌اکبر عرب‌عامری» می‌افزاید: وظیفه تأمین سوخت با شرکت ملی پخش است که ما در استان تا جایی که میزان تولید کشور اجازه دهد، جذب و عرضه می‌کنیم. درحال‌حاضر حدود ۴برابر نیاز مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و صنفی‌مان گاز مایع تأمین و دریافت می‌کنیم.

وی اظهار می‌کند: مجموع تعداد خانوارهای فاقد گاز در استان سمنان حدود ۷هزارو۷۰۰خانوار است که عمدتا در شرق استان و جنوب دامغان سکونت دارند. عرب‌عامری ادامه می‌دهد: کل نیاز مصرفی گاز مایع در استان سمنان برای بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و اصناف کم‌تر از ۵۰۰ تن در ماه است، اما مقدار گاز مایعی که برای استان سمنان تحویل می‌گیریم، ماهانه حدود هزارو۸۰۰ تن است. باقی‌مانده گاز مایع در استان در روندی غیراستاندارد، برای سوخت خودرویی مصرف می‌شود.

ممنوعیت مصرف خودرویی

این مسئول درباره مصرف گاز مایع به‌عنوان سوخت خودرو تصریح می‌کند: قانون به‌صراحت اعلام می‌کند که گاز مایع برای مصارف حمل‌ونقل عمومی و همچنین مناطقی است که به شبکه گاز شهری متصل نشده‌اند. یعنی مصرف گاز مایع به‌عنوان سوخت خودرو، براساس نص صریح قانون، صرفا شامل خودروهای حوزه عمومی می‌شود و به خودروهای پلاک شخصی سهمیه تعلق نمی‌گیرد.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی سمنان می‌گوید: برای خودروهای عمومی که گاز مایع مصرف می‌کنند نیز برنامه‌ای درحال تدوین است تا اجرایی شود. ما در شاهرود از ابتدای دهه ۷۰شمسی جایگاه گاز داریم که ویژه تاکسی‌های گازسوز آن زمان است. به این تاکسی‌ها به‌جای سهمیه بنزین در کارت‌شان، همان ۶۰لیتر ماهانه مرسوم اختصاص می‌یابد و باقی مابه‌التفاوت سهمیه ۳۵۰لیتری بنزین که به تاکسی‌ها واگذار می‌شود، به‌صورت گاز مایع دراختیار تاکسی‌ها قرار می‌گیرد. در استان سمنان به‌غیر از ۷۰دستگاه تاکسی که گاز ال. ‌پی. جی مصرف می‌کنند، استفاده از گاز مایع در سایر خودروها غیرقانونی است.

افزایش قیمت خدمات گاز

به استناد این اظهارات مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی سمنان، این استان کمبودی در زمینه تأمین گاز مایع ندارد و مصرف غیرمجاز گاز مایع در خودروهای شخصی، عامل کمبود و مصرف بیش‌از اندازه نیاز گاز مایع در این استان می‌شود.

عرب‌عامری درباره گرانی گاز که مورد انتقاد برخی شهروندان استان به‌ویژه در بعضی روستاهاست نیز می‌گوید: افزایش نرخ گاز مایع براساس مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام شد و کپسول ۱۱کیلوگرمی از ۱۲هزارو۵۰۰تومان به ۱۶هزارو ۷۰۰تومان رسیده‌است. قیمت کپسول ۲کیلوگرمی یا «پیک‌نیکی» هم به ۴هزارتومان رسیده‌است.

وی اضافه می‌کند: البته این افزایش قیمت ناشی از گران شدن گاز مایع نیست، بلکه به افزایش تعرفه خدمات گاز مایع ارتباط دارد. قیمت‌گذاری گاز مایع ازسوی دولت انجام می‌شود و نرخ خدمات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که از سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است صورت می‌گیرد که اخیرا به همه استان‌ها ابلاغ شده‌است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل