بازدید 3566
رییس جمهور الجزایر:

فرانسه باید فراموش کند که الجزایر مستعمره بوده است

رییس جمهور الجزایر یکشنبه شب در سخنانی گفت که فرانسه باید فراموش کند که الجزایر مستعمره بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷ 11 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از الجزیره، عبدالمجید تبون گفت: فرانسه در طول ۷۰ سال جنگ الجزایری‌ها را قتل عام کرد و علیه آن‌ها مرتکب جنایات شد.

رییس جمهور الجزایر با بیان اینکه پاریس باید به توافق سال ۱۹۶۸ میان دو کشور احترام بگذارد، افزود: اظهارات امانوئل مکرون در توهین به الجزایر، اظهاراتی عوام فریبانه با اهداف انتخاباتی یا شاید هم از روی کینه است.

وی گفت که بازگشت سفیر الجزایر به فرانسه منوط به احترام کامل پاریس به این کشور است و تاکید کرد که فرانسه باید فراموش کند که الجزائر مستعمره بوده است.

تبون در بخش دیگری از سخنانش خواستار خروج نیرو‌های خارجی از لیبی شد و گفت: هستند کسانی که تلاش دارند تا در مسیر انتخابات ریاست جمهوری لیبی سنگ اندازی کنند.

رییس جمهور الجزایر همچنین گفت که این کشور هیچگونه میانجیگری خارجی را در خصوص بحران خود با مغرب نمی‌پذیرد.

روابط الجزایر و فرانسه در دوران کنونی شاهد بحران جدیدی است و در همین راستا ریاست جمهوری الجزایر شنبه گذشته تصمیم گرفت سفیر خود در پاریس را فراخواند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، مکرون در دیدار با جوانان خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ الجزایر (۱۹۶۲-۱۹۵۴) مدعی شده بود که الجزایر پس از استقلال بر اساس یک «وابستگی ذهنی تاریخی» شکل گرفته و یک نظام سیاسی-نظامی آن را اداره می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین مدعی شده بود که الجزایری‌ها «یک تاریخ رسمی دارند که کاملا از نو نوشته شده و به جای اتکا بر واقعیت، براساس یک گفتمان مبتنی بر نفرت از فرانسه بنا شده است».

همچنین پاریس هفته گذشته در تصمیمی جنجالی اعلام کرد صدور رواید برای شهروندان الجزایر، مراکش و تونس را کاهش می‌دهد. هر سه کشور یاد شده در گذشته تحت استعمار فرانسه بوده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه پس از این واکنش‌های مقامات الجزایری در گفتگو با رادیو «فرانس انتر» ضمن ابراز امیدواری از کاهش تنش‌ها در روابط دیپلماتیک پاریس-الجزیره گفت: بهتر است در این رابطه به گفتگو پرداخته و رو به جلو گام برداریم؛ بدون شک اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما زندگی برای صحبت در مورد اختلافات و همچنین به اشتراک گذاشتن آن‌ها بنا شده است.

مورخان فرانسوی ادعا کرده‌اند که در طول جنگ استقلال الجزایر حدود ۴۰۰ هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند، اما دانشمندان الجزایری معتقدند حدود ۱.۵ میلیون نفر کشته شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار