بازدید 15354
۷

پاسخی به ادعای بنی صدر

حسین علایی
کد خبر: ۱۰۸۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱ 10 October 2021

در پی درگذشت ابوالحسن بنی صدر برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور مصاحبه هایی از وی منتشر کرده اند که در آنها این ادعا مطرح می شود که در سال 1360 صدام حسین با صلح با ایران موافقت کرده بود، اما سران جمهوری اسلامی ایران با چنین تصمیمی مخالفت کردند.

بنی صدر در مصاحبه خود با یک شبکه فارسی زبان مدعی شد: «در فروردین 60 دو هیئت به ایران آمدند؛ یک هیئت از جنبش غیرمتعهدها و یک هیئت از سازمان کشورهای اسلامی؛ در هیئت سازمان کشورهای اسلامی هشت نفر بودند. در جلسه مشترکی که {آیت الله} خامنه ای و {شهید} رجایی بودند، آنها گفتند کاری که ارتش ایران انجام داد حماسه نبود، معجزه بود..» بنی صدر در ادامه این ادعا را مطرح کرد که «در خرداد 60 قرار بود هیئت غیرمتعهدها پاسخ مثبت صدام را بیاورد و جنگ تمام شود. صدام پاسخ مثبت داد. {امام} خمینی هم موافق بود. آنها ({آیت الله هاشمی} رفسنجانی، {آیت الله} خامنه ای، {شهید} رجایی، سران حزب جمهوری اسلامی و گردانندگان سپاه) کودتا کردند و یک دلیلش این بود که جنگ ادامه پیدا کند و جنگ را نعمت دانستند؛ {امام} خمینی موافق بود در آن مقطع جنگ تمام شود و گفت جنگ را تمام کنید ولی اسمش را صلح نگذارید.»

آقای بنی صدر در اوایل سال ۱۳۶۰ که رئیس جمهور بود چنین مطلبی را نگفته است. او می توانست این موضوع را در روزنامه انقلاب اسلامی که خودش آن را منتشر می کرد مطرح کند و به این ادعا بپردازد و طرح غیر متعهدها را برای ختم جنگ بیان کند. از طرفی هیئت غیرمتعهدها نیز تا کنون چنین ادعایی را مطرح نکرده است.

صدام همیشه فقط خواهان آتش بس در جنگ بود ولی هیچگاه در حین جنگ معاهده ۱۹۷۵ را نپذیرفت و از خاک ایران نیز هرگز با اختیار خود عقب نشینی نکرد بلکه با عملیات های انجام شده پس از فرار بنی صدر از ایران، مجبور به رها کردن اراضی اشغالی ایران شد. او حتی پس از آزادسازی خرمشهر نیز حاضر به پذیرش معاهده ۱۹۷۵ برای ختم جنگ نشد.

در فروردین ماه سال ۱۳۶۰ ، عراق بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران را در اشغال داشت و بنابراین در موضع برتر بسر می برد. بنابراین بعید است صدام حسین در چنین شرایطی حاضر به پذیرش معاهده ۱۹۷۵ که خود وی چهار روز قبل از شروع جنگ آن را ملغی اعلام کرده بود، بشود.

به هر حال بنی صدر فرمانده کل قوا و رئیس جمهور بود و قدرت بیشتری از سران حزب جمهوری اسلامی داشت.

او همانطور که غائله ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۹ را براه انداخت، اگر چنین پیشنهاد صلحی را در اختیار داشت می توانست به اطلاع مردم برساند و سر و صدای زیادی در کشور به راه بیندازد.

در هر حال غیر از بنی صدر هیچیک از مسئولین کشور از جمله امام خمینی و نخست وزیر و دیگران تا کنون چنین ادعایی را تأیید نکرده اند.

منابع خارجی از جمله سران غیرمتعهدها نیز مدعی چنین طرحی برای خاتمه جنگ نشده اند.

آنچه تا کنون همه بر آن متقفند این است که صدام فقط خواهان آتش بس و سپس مذاکره برای انعقاد قرارداد جدید مرزی با ایران بوده است. او عقب نشینی از خاک ایران و پذیرش معاهده ۱۹۷۵ الجزیره را قبول نداشت تا اینکه دو سال بعد از خاتمه جنگ و پس از حمله به کویت در سال ۱۳۶۹ مجبور به پذیرش آن شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
ادعا نبود واقعیت بود.
بیشتر سفسطه بود تا پاسخ
کلش هم توس یه خط میشد نوشت :
اگر این موضوع درست بود همون موقع میگفت ! چون نگفته و الان میگه دروغه !
آنچه از بنی صدر در اینجا نقل شده، مطلب کهنه ایست که چند سال است روی اینترنت در دسترس میباشد. حالا هم که تقریبا همگی متف القول هستند که ادامه جنگ پس از پیگیری خرمشهر یک تصمیم نا بجا و از هر جهت پر هزینه بود. قرارداد ۱۹۷۵/را هم که خود صدام امضا کرده و به روال معمول در پارلمان عراق تصویب شده بود. حالا او انرا ده بار هم که پاره میکرد در اصل مطلب بیتفاوت میبود. قراردادهای بین المللی را طرف توانمند باید مجری سازد. حالا سوال این است که چرا حزب ج. ا. و سپاه خواستار ادامه جنگ بودند. اتفاقات پس از خرمشهر جواب این سوال را بروشنی می‌دهند.
آقای علایی دو اشتباه بزرگ دراین متن دارد. اول: این که ایشان درگیر واژه است . مقصود آقای بنی صدر از صلح ختم جنگ است. همان چیزی که هفت سال بعد دراوج شکست و اضمحلال و بعد از خسارات سنگین ایران به آن تن داد. ایشان نامی از پذیرش قرارداد 1875 نبرده است. صریحا می گوید:« تمام شدن جنگ». اشتباه دوم ایشان مغالطه ای است که دراستدلال می کند. می گوید چون مخالفان آقای بنی صدر( یعنی همان کسانی که ایشان آنها را متهم به ممانعت از ختم جنگ می کند) چیزی دراین باب نگفته اند پس آقای بنی صدردروغ می گوید. یا مثلا می گوید:« آقای بنی صدر رییس جمهور بود و دست برتر را داشت لذا می توانست خواستۀ خود را به کرسی بنشاند» واقعا آقای علایی خودش را گول می زند یا مخاطبش را؟ واقعا آقای بنی صدر دست برتر را داشت؟ یا مثلا می گوید:« او می توانست مثل غائلۀ 14 اسفند غائلۀ دیگری برای پایان جنگ راه بیاندازد» ایشان فراموش کرده که بعد زا 14 اسفند آقای بنی صدر به شدت محدود شده بود و تقریبا ارکان قدرت تصمیم برحذف ایشان گرفته بودند و ایشان عملا درانزوا قرارداشت. آقای علائی تاریخ قاضی بی رحمی است طبق خوشایند شما قضاوت نمی کنید. به خاطر داشته باشید که روزی باید برای تمامی گفتار و متن های خودتان درمحضر الهی پاسخگو باشید. آن روز را از یاد نبرید
شما هم بر اساس حدس گمان پاسخ داده اید کاش دلایل محکمتری می آوردید( اینکه چرا در فلان روزنامه نگفته و یا چرا به مردم نگفته و... دلیل نمیشود)
جناب علایی جواب ربنی صدر رو دادید تشکر ولی جواب کارهای نیمه تمام بدون توجیه و غیر قابل بهره برداری با صرف ارقام زیاد در ملی و هواپیمایی آسمان شمارو کی میده
در جنگ طلبی وماجرا جوئی صدام شکی نیست. ودر مورد ادعای بنیصدر تاریخ چیز دیگه ای میگه در سال شست تاقبل از فرار بنی صدر ما در تموم جبهه ها در حالت ضعف بودیم اگر چه پیشروی ارتش صدام رو کند وتغریبا متوقف کرده بودیم ولی تموم مواضع ومناطق اشغالی همچنان در اشغال ارتش صدام بود وصدام هم اگر به فرض خوهان اتش بس بود .با آتش بس در موقعیت ومواضع متصرفه خودش موافق بود نه عقب نشینی یادمه شرط ایران هم عقب نشینی به مرز های بینالمللی بود که صدام اصلا وابدا تن بش نداد تا اینکه ایران به زور خرمشهر رو گرفت بازهم صدام حاضر یه عقب نشینی از سایر مناطق نبود تا اینه بعد از آتش بس ودو سال بعدش با اشغال کویت با شروط ایران موافقت کرد اون هم از استیصال وضعف
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر