بازدید 4484

اختصاص یک گزارشگر ویژه حقوق بشر به افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به منظور بررسی تخلفات انجام شده توسط گروه طالبان و دیگر طرف‌ها در درگیری‌های افغانستان، با تعیین یک گزارشگر ویژه برای این کشور موافقت کرد.
کد خبر: ۱۰۸۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱ 07 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "رویترز" در رای گیری این قطعنامه که توسط اتحادیه اروپا عنوان شده است، ۲۸ کشور به آن رای مثبت و پنج کشور از جمله چین، روسیه و پاکستان رای منفی و ۱۴ کشور نیز رای ممتنع داده‌اند.

بر اساس قطعنامه اتحادیه اروپا، گزارشگر ویژه افغانستان در ماه مارس کار خود را آغاز می‌کند و توسط کارشناسان سازمان ملل متحد در زمینه تجزیه و تحلیل حقوقی، پزشکی قانونی و حقوق زنان پشتیبانی می‌شود.

میشل باچلت، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در حال حاضر به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در افغانستان فعالیت می‌کند.

پس از وقوع حمله گروه تروریستی القاعده به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا خواستار حمله به افغانستان شد و ادعا کرد که این کشور مامنی برای گروه‌های تروریستی است.

او با این حمله، طالبان را از قدرت برکنار کرد و پس از ۲۰ سال اشغالگری که در ریاست جمهوری خودش، باراک اوباما و دونالد ترامپ هم ادامه داشت، هیچ موفقیتی در زمینه مبارزه با تروریسم برای آمریکا حاصل نشد.
در اواخر دولت ترامپ، آمریکا بار دیگر بدون درنظر گرفتن دولت افغانستان با گروه طالبان در دوحه مذاکره کرد و سر انجام توافقی به امضای آن‌ها رسید که مهلت یکم ماه مه برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان در نظر گرفته شد.

با روی کار آمدن جو بایدن، مذاکرات با طالبان بی‌نتیجه ماند و سرانجام بایدن تصمیم گرفت خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو را از یکم ماه مه آغاز و در ۱۱ سپتامبر به پایان برساند، اما برخلاف تمام ادعا‌هایی که داشتند، طالبان در مدت ۱۱ روز بر کل کشور سیطره یافت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پا به فرار گذاشت و آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که با آن‌ها همکاری داشتند هم به فرودگاه بین‌المللی کابل هجوم بردند تا شاید از مهلکه جان به در ببرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی