بازدید 11330

چطور شوفاژ را روشن کنیم؟

همزمان با آغاز فصل سرد سال در بسیاری از مناطق کشور، حالا نحوه فعال سازی شوفاژ در خانه و سازمان‌های اداری به یکی از پرسش‌های پراستفاده در گوگل تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ 06 October 2021
همزمان با آغاز فصل سرد سال در بسیاری از مناطق کشور، حالا نحوه فعال سازی شوفاژ در خانه و سازمان‌های اداری به یکی از پرسش‌های پراستفاده در گوگل تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»،بسیاری از کاربران با طرح این پرسش که چطور شوفاژ را روشن کنیم؟ در پی آن هستند تا نکات فنی و جزئیات این اقدام را بیابند.

توضیح در مورد این پرسش به نقل از سایت تخصصی استاده اینکه اولین اقدام پیش از روشن کردن شوفاژ هواگیری صحیح لوله‌ها است. دقت کنید که هواگیری شوفاژ به صورت اصولی باعث می‌شود که در طول استفاده فشار پکیج افت نکرده و در طول فصل سرما همواره دمایی مطلوب را در منزل خود داشته باشید.

پس از آن باید بررسی کنید که لوله‌های شوفاژ سالم بوده و نشتی نداشته باشند. نشتی آب از لوله‌ها سبب ورود هوا به پکیج شده و فشار آن را کاهش می‌دهد. برای تشخیص ترکیدگی لوله شوفاژ توسط تعمیرکار می توانید اقدام کنید. همچنین از سلامت شیر‌های ورودی و پیچ‌های باز و بسته کردن شوفاژ‌ها اطمینان حاصل کنید. چراکه ممکن است در مدتی که از آن‌ها استفاده نکرده‌اید برخی پیچ‌ها هرز شده یا زنگ‌زده باشند.
 
راهنمای کامل هواگیری شوفاژ - تابناک | TABNAK
 

مراحل روشن کردن شوفاژ

حال که از سلامت همه رادیاتور‌های منزل خیالتان راحت شد می‌توانید آن‌ها را روشن کنید. برای این کار باید ابتدا شیر‌های ورودی و خروجی را باز کنید. توجه کنید که شیر بالایی شوفاژ مربوط به ورود آب است و پیچاندن آن به معنای روشن شدن شوفاژ است. شیر پایینی نیز برای خروج آب سرد شده درون رادیاتور استفاده می‌شود. منظور از باز کردن این شیر‌ها پیچاندن آن‌ها برعکس عقربه‌های ساعت است. ممکن است در برخی رادیاتور‌ها هر دو شیر کنار هم قرار گرفته باشند. درهرحال باید توجه کنید که شیر‌ها تا آخر باز شود.

اگر از شوفاژ‌های جدید استفاده می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که شکل شیر آن‌ها با شوفاژ‌های قدیمی متفاوت است. در شوفاژ‌های قدیمی از شیر‌های سوپاپ دار استفاده می‌شود که بعضا دارای کلاهک گردی بوده و کمی سفت هستند. از آنجایی‌که علامت خاصی روی آن‌ها وجود ندارد، کار با آن‌ها کمی دشوار است. همچنین اگر کمی فشار دستتان را بالا ببرید، ممکن است کلاهک شیر را شکسته و برای ادامه کار مجبور به استفاده از انبردست شوید.

در شیر‌های جدید که شیر‌های ترموستاتیک هستند، کلاهک‌های بلندتری استفاده شده و درجه‌های ۰ تا ۵ بر روی آن‌ها قرار گرفته تا روشن کردن شوفاژ برای شما راحت‌تر باشد. حجم آب ورودی و خروجی از این شیر‌ها بر اساس دمای محیط متغیر است و به همین دلیل باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد. توجه کنید که قرار دادن شیر‌ها در وضعیت ۰ به معنای قطع جریان آب ورودی نیست. بلکه به معنای حداقل میزان آب ورودی خواهد بود. پس اگر منزل شما دارای شوفاژ‌های جدید است کار روشن کردن شوفاژ بسیار راحت‌تر است.

شیر‌های ترموستاتیک می‌توانند از یخ‌زدن شوفاژ نیز جلوگیری کنند. پس از باز کردن آن‌ها برای ورود آب به شوفاژ می‌توانید آن‌ها را در وضعیت ضد یخ قرار دهید. این وضعیت با قرار دادن شیر در حالت میانی ۰ و ۱ فعال شده و مانع از یخ زدن لوله‌های شوفاژ می‌شود. یخ زدن لوله‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهد که آب بدون گردش در داخل شوفاژ می‌ماند. در این زمان به دلیل سردی هوا ممکن است آب داخل لوله‌ها یخ زده و باعث ترکیدگی آن‌ها شود.

پس از باز کردن شیر‌ها و کنترل همه نکات ایمنی باید پکیج را در وضعیت زمستانه قرار داده و شیر‌های ورود و خروج آن را باز کنید. حال باید ۳۰ دقیقه برای گرم شدن شوفاژ منتظر بمانید. توجه کنید که بالا بردن درجه شیر ترموستاتیک یا بیشتر باز کردن شیر معمولی باعث کمتر شدن این زمان نمی‌شود. اگر شوفاژ گرم شد، شما همه مراحل را صحیح پیش برده‌اید و اکنون می‌توانید از گرمای مطبوع منزل استفاده کنید. در غیر این صورت لازم است مراحل را از ابتدا بررسی کرده و اگر نکته‌ای را از قلم نینداخته‌اید، با یک سرویس‌کار تماس بگیرید.
 

چرا شوفاژ گرم نمی‌شود؟

گرم نشدن شوفاژ معمولا به دلیل سوراخ بودن یا رسوب گرفتن لوله‌ها و هواگیری نادرست آن‌ها رخ می‌دهد. درصورتی‌که مطمئن هستید همه این مراحل به‌ درستی طی شده و شوفاژ مشکلی ندارد، باید علت را در پکیج جست‌وجو کنید. این موضوع معمولا به دلیل ایراد در مبدل‌های حرارتی، ترموستات یا شعله پکیج رخ خواهد داد. توجه کنید که اگر آب شیر‌ها گرم است، اما شوفاژ سرد است، مشکل از پکیج نبوده و حتما باید شوفاژ را چک کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر