بازدید 12273
۲
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

توجه کاربران به درخشش هاجر دباغی در تیم ملی فوتبال زنان/ فرهاد مجیدی چرا محروم شد؛ سوالی پرتکرار در گوگل/ یک سوال قدیمی، ولی تازه؛ آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «هاجر دباغی»، «فرهاد مجیدی چرا محروم شد؟»، «آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟»، «هادی حبیبی نژاد»، «کدام مواد غذایی برای کم خونی مفید است؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 24 September 2021

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژه چیست و چرا ترند شد؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «هاجر دباغی»، «فرهاد مجیدی چرا محروم شد؟»، «آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟»، «هادی حبیبی نژاد»، «کدام مواد غذایی برای کم خونی مفید است؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

هاجر دباغی

هاجر دباغی، یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی فوتبال زنان ایران است که در بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا، موفق شده اند، تیم ملی بنگلادش را شکست دهند؛ درخشش هاجر دباغی در این بازی و زدن یک گل زیبا توسط او، حالا وی را به یکی از ترندهای گوگل در ایران تبدیل کرده است.

همچنین هاجر دباغی پس از بازی، در صفحه شخصی خود به سبک سردار آزمون به بازی ایران با بنگلادش واکنش نشان داد که مورد توجه سردار و دیگر کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

ورزش ۳ در همین باره نوشته است: شاید زیباترین گل جشنواره ۵ گله تیم ملی فوتبال زنان ایران مقابل بنگلادش را هاجر دباغی به ثمر رساند؛ هافبک خلاق و بازیساز تیم ملی فوتبال زنان ایران، که با یک شلیک دیدنی، توپ را به زیر طاق دروازه بنگلادشی‌ها چسباند؛ این‌گونه و با این گل زیبا، سهیم در پیروزی پرگل تیم ملی در راه رسیدن به جام ملت‌های آسیا شد.

البته دباغی پنالتی اولی که منجر به گل سوم تیم ملی فوتبال زنان ایران شد را هم توانست با حربه‌ی خاص خود از دروازه‌بان بنگلادشی‌ها بگیرد تا نقش پررنگی را امروز در ترکیب تیم ملی ایفا کرده باشد؛ هافبک باشگاه سپاهان که اخباری درباره احتمال لژیونر شدن او پس از پایان مقدماتی جام ملت‌ها به گوش می‌رسد، با اتمام مسابقه استوری کنایه‌آمیز و البته همراه با کری‌خوانی به سبک سردار آزمون در صفحه خود منتشر کرد.

توجه کاربران به درخشش هاجر دباغی در تیم ملی فوتبال زنان/ فرهاد مجیدی چرا محروم شد؛ سوالی پرتکرار در گوگل/ یک سوال قدیمی ولی تازه؛آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟

هاجر دباغی با منشن کردن سردار آزمون، به سبک او ژست گرفت و از عبارت «ایزی گیم» به معنای «بازی آسان» یاد کرد تا این‌گونه برای حریف امروز تیم ملی فوتبال زنان کری‌خوانی کرده باشد و خاطره کری‌خوانی سردار آزمون مقابل تیم ملی عراق را زنده کند. جالب آن‌که سردار آزمون هم در صفحه خود به استوری دباغی واکنش داشت و آن را بازنشر داد.

بیشتر بخوانید

فرهاد مجیدی چرا محروم شد؟

چند روزی است که فوتبال ایران به ویژه باشگاه استقلال تهران و هوادارنش در یک شوک بزرگ فرو رفته اند و آن هم محرومیت سنگین فرهاد مجیدی است که در فصل قبل موفق شده بود به عنوان جایگزین محمود فکری در تیم استقلال تهران به نتایج نسبتاً راضی کننده ای دست یابد.

فرهاد مجیدی از کلیه فعالبت‌های فوتبالی محروم شد

محرومیت او حالا وی را به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل کرده و برای بسیاری این سوال را پیش آورده است که اساساً وی چرا محروم شده است؟

برخی رسانه ها دلیل این محرومیت را مسائل اخلاقی عنوان می کنند و باشگاه استقلال نیز دلیل این موضوع را شکایت وزیر سابق ارتباطات از او قید کرده است.

طبق رای صادره از سوی کمیته اخلاق، فرهاد مجیدی به پرداخت پانصد میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. مجیدی از هرگونه فعالیت در حوزه فوتبال و شرکت در مسابقات و ورود به ورزشگاه منع شده است و فعالیت وی صرفا پس از اجرای حکم و با اخذ تاییدیه از کمیته اخلاق امکانپذیر خواهد بود.

با این همه، برای خیلی‌ها جای سوال است که دلیل اصلی محرومیت فرهاد مجیدی چیست و چرا کمیته اخلاق، این رای را برای او صادر کرد؟

همانطور که اشاره شد، مجموعه ای از دلایل برای این اتفاق مطرح می شود. اخیراً تابناک ورزشی نیز در گزارشی ویژه به این موضوع پرداخت که این می توانید مشروح آن را در لینک زیر مشاهده کرده و بخوانید.

بیشتر بخوانید

 آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟

چند سالی هست که مسئولان اجرایی و انتظامی کشور بنا دارند تا ماجرای تنظیم به سند خودر را محدود به برگ سبز خودرو که از سوی راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود، کرده و زمینه ای فراهم کنند که دیگر شهروندان برای احراز مالکیت خودرو در مراجع قانونی، نیازمند مراجعه به دفترخانه‌‌‌های رسمی و تهیه سند رسمی محضری نباشند.

هرچند این اتفاق در صورت اجرایی شدن، می‌تواند گام مهمی‌در کاهش هزینه‌‌‌های عمومی‌برای احراز مالکیت خودرو باشد و بخش زیادی از مشکلات مالکان خودرو را حل کند و در سنوات گذشته و بارها این موضوع از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و نیز مراجع قضایی مورد تأکید قرار گرفت، هیچ گاه جنبه رسمی‌ پیدا نکرد و عملاً راه به جایی نبرد.

اختلاف نظر میان مسئولان امر در این باره بعضاً شهروندان را به صورت کلی در این حوزه سرگردان کرده و خسارات سنگینی به ایشان وارد کرده است. در واقع بعضاً مشاهده شده است که برخی مالکان خودرو با اعتماد به موضع پلیس خود را ملزم به تنظیم سند محضری نکردند و در نهایت هنگام فروش و نقل و انتقال خودرو با مشکلات فراوانی رو به رو شدند.

 با همه مشکلات گذشته، حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز سیزدهم شهریور، با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی‌و انقلاب سراسر کشور، تکلیف نهایی و قطعی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی‌ را مشخص و اعلام کرد: برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، سند رسمی‌خودرو محسوب می‌شود و متعاملین الزامی‌ برای حضور در دفاتر اسناد رسمی‌برای تنظیم سند ندارند.

هرچند انتظار می رفت با این موضع قاطع اتفاق دیگری در این حوزه رقم بخورد و دیگر برگ سبز خودرو سند رسمی خودرو تلقی شود، اینچنین نشد و پس از آن رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، ضمن رد گفته‌های دادستان کل کشور اعلام کرد که برگ سبز خودرو سند مالکیت محسوب نمی‌شود.

برگ سبز، سند مالکیت خودرو است - تابناک | TABNAK

علی خندانی در این خصوص ضمن اشاره به برخی مفاد قانونی توضیح داد: «بخشنامه دادستان کل کشور از رأی هیات عمومی‌دیوان عدالت اداری صادر شده که اصلاً ارتباطی به اینکه مردم به دفاتر مراجعه کنند یا نه، ندارد. ما بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر آنکه الزامی‌به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی‌نیست را قبول نداریم.»

به صورت کلی و در پاسخ به سوالی که ترند شد، اینکه هنوز این بلاتکلیفی و ناهماهنگی میان دستگاه های مسئول وجود دارد و هنوز قانون دقیق و مشخص و قاطعی که فصل الخطاب همه مراجع تصمیم گیر باشد، در این باره نداریم.

بیشتر بخوانید

هادی حبیبی نژاد

هادی حبیبی نژاد، هافبک-مهاجم ۲۶ ساله فصل گذشته تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز است که اخیراً و با عقد قراردادی رسمی به جمع سرخ‌پوشان دیار آذربایجان (تیم تراکتور) پیوسته است و همین موضوع وی را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرد.

حبیبی‌نژاد که سابقه پنج سال بازی در تیم فولاد خوزستان را در کارنامه خود دارد، در دو سال گذشته به عنوان بازیکن سرباز برای تیم‌های ملوان و فجر سپاسی شیراز به میدان رفته است.

گفتنی است، قرارداد این بازیکن با باشگاه تراکتور سه ساله است.

توجه کاربران به درخشش هاجر دباغی در تیم ملی فوتبال زنان/ فرهاد مجیدی چرا محروم شد؛ سوالی پرتکرار در گوگل/ یک سوال قدیمی ولی تازه؛آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟

کدام مواد غذایی برای کم خونی مفید است؟

یکی از پرسش های مکرر در گوگل که اخیراً نیز به یکی از ترندهای پربازدید تبدیل شده است، مساله کم خونی و راهکار مقابله با آن است. در ادامه و به عنوان حسن ختام این بسته خبری، توضیحاتی در این باره قید می شود.

وقتی مقدار هموگلوبین یا تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون کاهش یابند، منجر به مختل شدن تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن بین سلول‌های بدن و خون می‌شود. کاهش مصرف مواد غذایی حاوی آهن، خونریزی و … از علل ایجاد کم خونی می‌باشند.
توجه کاربران به درخشش هاجر دباغی در تیم ملی فوتبال زنان/ فرهاد مجیدی چرا محروم شد؛ سوالی پرتکرار در گوگل/ یک سوال قدیمی ولی تازه؛آیا برگ سبز خودرو سند رسمی است؟
به طور کلی آنمی یا کم خونی انواع مختلفی دارند که شایع‌ترین آن کم خونی ناشی از فقر آهن است؛ در گلبول‌های قرمز پروتئینی به نام هموگلوبین وجود دارد که سرشار از آهن است و در نتیجه با کمبود آهن، بدن قادر به ساخت هموگلوبین مورد نیاز برای ساختن گلبول‌های قرمز نیست و در نتیجه امکان انتقال خون حاوی اکسیژن به اندام‌ها نیز وجود نخواهد داشت.
به دلیل نبود ویتامین B۱۲ و فولات، بدن قادر به ساخت گلبول‌های قرمز نیست و در نتیجه می‌تواند این اتفاق منجر به مرگ بیمار شود، از این روی افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن، می‌توانند با مصرف غذا‌های حاوی آهن و ویتامین‌های ب تا حد زیادی از عوارض آن بکاهند.
 
درمان کم خونی با غذا‌های حاوی آهن
همان طور که گفتیم عواملی مثل عدم دریافت مواد مغذی، خون ریزی، بیماری‌های مزمن، مسمومیت‌ها و مشکلات ژنتیکی از علل ایجاد کم خونی در بدن هستند. ویتامین B۱۲، آهن و اسید فولیک از جمله مواد غذایی لازم و مهم برای خونسازی و درمان کم خونی با غذا هستند و کمبود آن‌ها در خون نیز موجب کم خونی می‌شود. شایع‌ترین کم خونی از نوع تغذیه‌ای است که به علت فقر آهن در بدن بروز می‌کند. 
 
 میزان نیاز بدن به آهن
میزان نیاز بدن هر شخص به آهن به عواملی مثل جنس، سن و وضعیت فیزیو لوژیکی بستگی دارد. برای مثال بدن خانم‌های باردار به دلیل رشد جنین، افزایش یافتن حجم خون و سایر اندام‌ها و بافت‌ها به مقدار آهن بیشتری نیاز دارد که اگر به این مسئله اهمیت داده نشود، ممکن است دچار کم خونی شوند.
اگر مادر و نوزاد شیر خوار هر دو سالم باشند، مقدار آهنی که در شیر مادر موجود است، برای شش ماه اول زندگی نوزاد کافی است. اما اگر نوزاد کم وزن و یا نارس متولد شده باشد و یا اگر مادر مشکل کم خونی داشته باشد، بعد از سه ماهگی قطره خوراکی آهن برای نوزاد تجویز می‌شود.
 
مهم‌ترین عوامل ایجاد فقر آهن
عوامل زیر مهم‌ترین دلایل در ایجاد کم خونی و فقر آهن هستند.
رژیم غذایی ناسالم که آهن کمی دارد مثل بعضی از انواع رژیم‌های گیاه خواری مانع درمان کم خونی با غذا است.
اسهال، انواع مشکلات گوارشی، کاهش یافتن ترشح اسید معده، تداخلات داروئی (مثل سایمتیدین، رانیتیدین، کلستیدامین، تتراسایکلین و پانکراتین) موجب عدم جذب آهن می‌شوند.
نیاز به آهن بیشتر در دوران‌هایی مثل نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی، خونریزی‌های شدید در دوران قاعدگی، بیماری‌های بدخیم، داشتن انگل، انواع جراحات که منجر به از دست دادن خون می‌شود.
 
علائم و نشانه‌های کم خونی به دلیل فقر آهن
بی حالی و خستگی مفرط
داشتن سردرد و سرگیجه
رنگ پریدگی مخاط داخل لب، زبان و پلک‌های چشم‌ها
سوزن سوزن و خواب رفتن شدن پا‌ها و دست‌ها
داشتن حال تهوع
گود شدن و فرو رفتن روی ناخن‌ها به هنگام ابتلا به کم خونی شدید
معرفی مواد غذایی برای رفع کم خونی ناشی از فقر آهن
روش‌های مختلفی درمان کم خونی وجود دارد؛ اما بی ضررترین و بهترین روش درمان کم خونی با غذا‌ها و مکمل‌های خوراکی می‌باشد.
 
مصرف مکمل‌های آهن
یکی از راه‌های درمان کم خونی با غذاها، مصرف مکمل‌های آهن به شکل قرص، شربت و کپسول در بازار موجود هستند که بایستی آن‌ها را تا شش ماه به طور مدوام مصرف کرد. بهتر است این مکمل‌ها را شب به هنگام خواب با معده خالی استفاده کرد تا بهتر جذب بدن شوند. ابتدا به مقدار کم از این مکمل‌ها مصرف و بعد کم کم به میزان آن اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن مثل دل پیچه و حالت تهوع، اسهال، سوزش قلب و یبوست نشوید.
 
منابع غذایی حاوی ویتامین C
تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین C به همراه آهن و یا مواد خوراکی حاوی آهن موجب جذب بیشتر و بهتر آن در بدن شده و از دیگر موارد درمان کم خونی با غذا‌ها می‌باشد. مرکبات، خربزه، آلو، انبه، ریواس، طالبی، گلابی، سیب، آناناس و سبزیجاتی مثل انواع فلفل، کلم بروکلی و گل کلم منابع خوبی از ویتامین C هستند. گفتنی است درمان غلظت خون با میوه هم امکان پذیر است. اسید موجود در سبزیجاتی مثل سیب زمینی، هویج، کدو تنبل، چغندر، کلم پیچ، گوجه فرنگی، شلغم و مواد غذایی تخمیری مثل سس سویا نیز موجب جذب بیشتر آهن در بدن می‌شوند.
 
مواد غذایی حاوی ویتامین B۱۲
مصرف آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، انواع گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، قلوه و جگر از روش‌های درمان کم خونی با غذا‌های مقوی هستند. پروتئین‌های حیوانی نسبت به پروتئین‌های گیاهی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره مثل اسفناج، جعفری و میوه‌های خشک شده مثل برگه زردآلو، انواع دانه‌های روغنی بیشتر جذب می‌شود. مصرف حبوبات مثل لوبیا و عدس نیز بسیار مفید است.
مصرف ویتامین C موجب جذب بیشتر پروتئین‌های گیاهی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای بلافاصله بعد از غذا و یا همراه آن میزان جذب آهن را بسیار کاهش می‌دهد.
 
عواملی تاثیرگذار در افزایش جذب آهن و منابع غذایی آن
اسید سیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامین ث) موجود در خربزه، ریواس، آلو، گلابی، انبه، طالبی، آب پرتقال، لیمو شیرین، آناناس، سیب، گل کلم و سبزی‌ها در افزایش جذب آهن بدن تاثیر زیادی دارند.
مواد غذایی تخمیری همچون سس سویا نیز جزو غذا‌هایی هستند که تاثیر زیادی در جذب آهن بدن دارند.
 
در ادامه به معرفی توصیه‌هایی کلی در این زمینه می‌پردازیم؛
مصرف غذا‌های سرشار از آهن
مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین ث در هر وعده غذایی، موجب جذب بهتر آهن می‌شوند. (پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم و فلفل سبز)
قرار دادن گوشت قرمز، ماهی و یا مرغ در وعده‌های غذایی
پرهیز از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه بلافاصله بعد از خوردن غذا
رفع مشکلات گوارشی و یبوست
تصحیح عادات غذایی غلط همچون خوردن یخ، خاک و … که خود از علائم کم خونی ناشی از فقر آهن می‌باشند.
مشورت با پزشک و متخصص تغذیه به منظور جلوگیری به موقع از کم خونی یا در مان آن
مصرف نان‌هایی که خمیر آن‌ها به خوبی ور آمده باشد.
مصرف خشکبار‌هایی مثل برگه آلو، توت خشک، انجیر خشک و کشمش که غنی از آهن هستند.
مصرف حبوبات جوانه زده و غلات
شست و شو و ضدعفونی سبزی‌های مصرفی
شست و شوی دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا
 
نکات پایانی زیر نیز برای درمان کم خونی با غذا آورده شده اند، زیرا عوارض کم خونی باعث بروز بیماری‌هایی می‌شود؛
استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C در هر وعده غذایی
گنجاندن منابع پروتئین حیوانی در برنامه غذایی هفتگی
پرهیز از خوردن یخ با نوشیدنی‌ها
مصرف انواع خشکبار مخصوصا برگه زردآلو، توت خشک، انجیر خشک و کشمش
مصرف غلات و جوانه حبوبات
 
نکات زیر نیز جهت پیشگیری از ابتلا به کم خونی هستند؛
 
درمان یبوست و مشکلات گوارشی
توجه به بهداشت شخصی مثل شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا و بعد از اجابت مزاج
مصرف قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تا اتمام ۲ سالگی
شستن و ضد عفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات
مصرف قرص آهن به صورت روزانه از ماه پنجم بارداری تا ۳ ماه بعد از زایمان
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
خوب سند خودرو سود کلانی برای دفترداران داره و قبول این موضوع براشون سخته
کاملا مشخص است که سردفتران برای پر کردن جیب دفترهای محضری دفاع از سند خودرو می کنن و دولت و قوه قضائیه نباید زیر بار خالی کردن جیب مردم نرن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی