بازدید 5320

وزیر بهداشت: مرگ و میر روزانه کرونا یک فاجعه است

وزیر بهداشت در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تنها مرجع علمی اظهار نظر کننده درباره کرونا این کمیته است و من برروی آن تاکید دارم. اینکه بیرون از کمیته برخی با گفته هایشان مردم را به خطا بیاندازند اشتباه است. مرگ و میر روزانه یک فاجعه است و هرکس که مردم را به رهنمودهای اشتباه تشویق کند جنایت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ 21 September 2021


به گزارش تابناک، ایلنا نوشت: «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: وضعیت علمی ما در منطقه ممتاز است. زمانی مردم برای درمان به خارج می‌رفتند اما الان برای درمان از خارج به ایران می آیند. بنابراین خدماتی که به مردم ارائه می‌شود در سطح بالایی است.

او در ادامه گفت: کمیته علمی باید کاربردی شود و کارهایمان را بروز کنیم. باید تغییراتی در لاک داون ایجاد شود. عدم تردد شبانه و نرفتن مسافرت را همیشه گفته ایم اما باید لاک داون را با وضعیت موجود وفق دهیم.

او افزود: دستورالعمل‌ها باید به روز باشد و اگر به این نتیجه رسیدیم که برای مثال رمدسیویر لازم نیست، نباید تجویز شود. نباید تعصب داشته باشیم و باید درمانهای‌مان را بروز کنیم.

عین اللهی گفت: مساله واکسیناسیون مهم ترین مساله امروز ماست. قبلا رسانه های معاند می‌گفتند چرا واکسن نمی‌زنید، الان میگویند چرا می‌زنید.

او افزود: برای واکسیناسیون باید همه کمک و صحبت کنند. دکتر «جماعتی» شجاعانه و خوب صحبت کردند. اگر ما به عنوان دولتی صحبت کنیم بر روی مردم اثر ندارد اما شما پزشکان صحبت کنید تاثیر دارد. تا جایی که می‌شود در جهت امیدوار کردن مردم کار شود.

عین اللهی گفت: تنها مرجع علمی اظهار نظر کننده درباره کرونا این کمیته است و من برروی آن تاکید دارم. اینکه بیرون از کمیته برخی با گفته هایشان مردم را به خطا بیاندازند اشتباه است. مرگ و میر روزانه یک فاجعه است و هرکس که مردم را به رهنمودهای اشتباه تشویق کند جنایت می‌کند.

او در ادامه گفت: اگر به نتیجه ای می‌رسیم همه به آن احترام بگذاریم و خارج از جلسه مخالف آن صحبت نکنیم. یک صدا باید از این جا بلند شود. تنها چیزی که مصوب این جلسه باشد همان را قبول کنید.

عین اللهی گفت: امتیاز مقاله های مربوط به کرونا را در ارتقا دو برابر می‌کنیم. این را انشاالله در هیات مرکزی ارتقا مصوب می‌کنیم و تشویق می‌شود که افراد درباره کرونا تحقیق کنند، چون نیاز فعلی ما درحال حاضر تحقیقات واقعی در کروناست، تحقیقات الکی الان بسیار زیاد است. تحقیقات درست که معتبر باشند دو برابر به آن امتیاز دادن می‌شود.

عین اللهی گفت: نتایج پژوهش‌ها باید کاربردی شود. زمانی که در استانی میزان کرونا بالاست و مرگ و میر پایین است و بالعکس. باید تحلیل کرد که چرا این اتفاق افتاده است.

عین اللهی گفت: عمده ظرفیت ها را باید به سمت پیشگیری ببریم، جلسات کمیته علمی باید دستور کار، هدف و برنامه مشخص داشته باشد. برخی کارها باید تخصصی شود و کارگروه های مشخص برای آن باید ایجاد شود.

عین اللهی گفت: مساله دیگری که باید به آن توجه شود این است که دوستان نظارت و سفر را مورد توجه قرار بدهند و هرازگاهی به استان های مختلف بروند و نظارت کنند. برای مثال در مشهد که من رفتم، وضعیت فاجعه بود.

او افزود: بحث دیگر آموزش‌های کوتاه مدت برای پرسنل پرستاری و هم پزشکان است. این آموزش ها همه امتیاز دارند. در بحث توان بخشی و فیزیوتراپی هم باید کار جدی کرد. نکته مهم دیگر در ارتباط با مشکلات روانی، قبل و حین و بعد از بیماری کروناست، الان وضعیت بیماری های روانی ناشی از کرونا از خود بیماری بدتر است و خود واکسیناسیون در کاهش این مساله تاثیر دارد.

عین اللهی گفت: خودباوری و جامعه نگری مساله دیگر ماست، درست است که مقاله ها و مطالب مختلف روز را می‌خوانیم اما باید ببینیم در کشور خودمان باید چه درمان هایی را باید انتخاب کنیم. بحث جامع نگری و بومی کردن دانش از مسائل مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

او افزود: از رسانه ها خواهش می‌کنیم که مطالب معتبر را از کمیته علمی دریافت کنند. گاهی مطالب خنده داری حتی در صدا و سیما گفته میشود که باعث می‌شود مردم گیج شوند. مطالب علمی به مردم انتقال داده شود که باعث سردرگمی نشود. چیزی ما بین مردم از دست داده ایم اعتماد است. ما باید اعتماد مردم به خودمان را برگردانیم.

او در ادامه گفت: ما توان واکسیناسیون این همه را نداشتیم و مردم روی کار آمدند و رکورد میزان واکسیناسیون در هفته را شکستیم. در هفته پیش بیش از هشت میلیون دوز انجام شد که با کمک و اعتماد مردم بود. دوستان این مساله را در صحبت هایشان تشویق کنند. وقتی قرنطینه هوشمند اعمال کنیم، کسی می‌تواند به مدارس استادیوم و هتل و مانند آن برود باید واکسن زده باشد و اطلاعات واکسیناسیونش موجود باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر