بازدید 3220

توسعه روابط محور دیدار رهبران انگلیس و اقلیم کردستان

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز جمعه با نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق که به لندن سفر کرده، دیدار و دو طرف پیرامون تقویت روابط دو جانبه، به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸ 18 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از دفتر نخست وزیری انگلیس، دو طرف همچنین درباره تحولات بین المللی از جمله اوضاع افغانستان گفتگو و بر لزوم جلوگیری از پیدایش تهدید جدید تروریستی از این کشور تاکید کردند.

جانسون و بارزانی درباره برخی مسائل منطقه‌ای از جمله ایران هم رایزنی کرده و نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به عواقب خروج یکجانبه آمریکا از برجام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعمال مجدد تحریم‌های ضد ایرانی که به موجب برجام لغو شد و همچنین بدعهدی انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، خواستار بازگشت تهران به این توافق شد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، نیچروان بارزانی چهارشنبه گذشته در راس هیاتی وارد لندن شد و تاکنون باشماری از مقام‌های این کشور از جمله وزیر دفاع و رییس مجلس اعیان دیدار کرده است.

او پس از دیدار با نخست وزیر انگلیس در توئیتی نوشت که دو طرف پیرامون روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های اقتصادی، افزایش تهدید تروریسم و ثبات منطقه گفتگو کردند. بارزانی پیشتر با لیز تراس وزیر امور خارجه جدید انگلیس هم دیدار کرد و در توئیتی نوشت که دو طرف درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

در جریان دیدار رییس اقیلم کردستان با وزیر دفاع انگلیس هم، دو طرف در خصوص آخرین تحولات جنگ علیه تروریسم در عراق و ترس از بازگشت داعش گفتگو کردند. آن‌ها با تاکید بر اینکه داعش همواره خطری واقعی محسوب می‌شود و امنیت و ثبات عراق، منطقه و نیز جهان را تهدید می‌کند در خصوص تداوم همکاری‌ها برای مقابله با تروریسم توافق کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار