بازدید 3220
۲

ریزگردها در گچساران 3 برابر پارسال افزایش یافت

رییس اداره هواشناسی گچساران گفت: پدیده ریزگردها در این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود سه برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۷۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 11 September 2021

به گزارش «تابناک»، امید حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز با پدیده ریزگرد در گچساران گزارش شده در حالی که مدت مشابه پارسال تنها هفت روز این پدیده در شهرستان ثبت شده بود.

رییس اداره هواشناسی گچساران با اشاره به اینکه میزان دید در شرایط استاندارد ۱۰ هزار متر است تصریح کرد: دید افقی در این شهرستان امسال تا میزان ۵۰۰ متر نیز گزارش شده است.

حسینی عنوان کرد: تجهیز هواشناسی این شهرستان به دستگاه سنجش میزان گرد و غبار ضروری است.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر هواشناسی گچساران تنها قادر به اعلام میزان کاهش دید بر اثر پدیده ریزگرد است.

وی بیان کرد: شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی استان خوزستان همواره در معرض ریزگردهاست.

این مدرس دانشگاه و دانش آموخته مقطع دکترای رشته شیمی اضافه کرد: افزایش غلظت گازها و ذرات معلق در هوا تهدیدی برای سلامت انسان ها و سایر موجوات زنده است به همین دلیل وجود دستگاه سنجش آلودگی هوا برای آگاهی بخشی به جامعه به ویژه گروه هدف ضروری است.

حسینی اظهار داشت: کربن دی اکسید، کربن مونواکسید،اکسیدهای نیتروژن و ازون از جمله آلاینده هوا هستند که هر کدام از این آلاینده ها می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیر به سلامت انسان و محیط زیست شود.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا دلایل مختلفی دارد که بخش عمده ای از آلاینده ها به دلیل فعالیت انسانی ایجاد می شود.

حسینی عنوان کرد: فعالیت هایی مانند پخت وپز، عطرها و ادکلن ها می تواند منجر به آلودگی هوای خانه شود و همچنین کارخانه ها با توجه به مواد ورودی و خروجی و واکنش های جانبی می تواند باعث آلایندگی های شیمیایی شود.

او اضافه کرد: در مناطق اطراف کارخانه ها با توجه به نزدیکی به مواد آلاینده احتمال آسیب به سلامت انسان ها در آنها بیشتر است.

برخی مناطق شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و روستاهایی مانند بی بی جان آباد و آب شیرین به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.

بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان در بسیاری از روزهای آلوده هوای این شهرستان خانه نشین بوده‌اند.سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان از عوارض پیامدهای ریزگردهاست.

کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامدهای آلودگی هواست و کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
این عکس بازار نادری اهواز هست.
صرف اعلام روزهای هوای ناسالم از سوی مسئولین دردی را دوا نمی کند. مردم خوب می دانند به چه مصیبتی گرفتار هستند، باید فکری کرد و راهکارهای علمی را به کار بست در غیر اینصورت بسیاری از شهرهای جنوبی کشور در آینده مجبور به تخلیه می شوند. ضرورت دارد سهمی قابل توجه از منابع سرشار نفت و گاز شهرستان گچساران به این شهرستان و مشکلات آن اختصاص یابد. این خواسته مردم منطقه است و باید به آن توجه شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان