بازدید 4799

کمبود دارو در جولانگاه کرونا و یکه تازی بازار سیاه

خیز پنجم کرونا با سویه دلتا، مشکلات بسیاری را برای شهروندان در حوزه درمان از قبیل کمبود سرم و دارو به وجود آورده و در این میان نقش بازار سیاه در رفع این کمبودها بسیار پررنگ شده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲ 03 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این روزها استان قزوین همزمان با خیز پنجم کرونا با چالش های جدی در زمینه سرم و داروهای کرونا مواجه شده که تنش ها و بحران های جدی را برای مدیران و شهروندان به وجود آورده است.

اگرچه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بارها در جلسات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، اخبار مربوط به کمبود سرم و دارو را تکذیب کرده است اما صف های طولانی داروخانه های مطرح استان، همچون داروخانه هلال احمر قزوین و دست های خالی از داروی بیماران نشان از واقعیتی دیگری دارد.

مقام معظم رهبری در ۲۰ مردادماه امسال بر صحت این واقعیت و مشکلات مرتبط در سراسر کشور تاکید داشتند و به مسوولان ذی ربط برای رفع هرچه زودتر این مشکلات تذکر دادند.

حالا نزدیک به ۲۰ روز از آخرین سخنرانی رهبر انقلاب می گذرد و مردم علاوه بر مشکلاتی که ویروس کرونا برای آنها پیش آورده است، با کمبود سرم و دارو دست و پنجه نرم می کنند.

خبرنگار ایرنا برای بررسی هرچه بیشتر و واکاوی صحت و سقم این موضوع به داروخانه های استان سر زده است.

در یکی از داروخانه های معروف شهر نزدیک به ۴۰ نفر در صف تحویل دارو هستند. در این میان یکی سرفه می کند، دیگری زیر لب غر می زند و یکی هم از هزینه های بالای دارو و درمان گلایه می کند، همه کسانی که در این صف حضور دارند، رنجور و خسته هستند، به سراغ یکی از افراد حاضر در صف رفتیم.

قزوین و چالشی به عنوان نایابی داروهای کرونایی

علیرضا بخشی، یکی از شهروندان قزوینی است که به گفته خودش ۲ ساعت در صف این داروخانه ایستاده است.

او در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: نزدیک به دو روز است که در حال تهیه داروی کرونا برای خانواده ام هستم و بعید می دانم بتوانم دارو تهیه کنم.

بخشی با بیان اینکه تجمع و شلوغی تنها به برخی از داروخانه های خاص استان تعلق دارد؛ افزود: در استان قزوین داروهای کرونا نایاب شده و تقریبا در هیچ داروخانه ای در استان قرص آیور مکتین پیدا نمی شود.

کمبود دارو در جولانگاه کرونا و یکه تازی بازار سیاه

وی ادامه داد: ۲ روز است که به داروخانه های شهرستان قزوین سر می زنم و دست از پا درازتر بی هیچ دارویی به خانه برمی گردم، در واقع بین داروخانه های معتبر و معمولی از نظر داروهای کرونایی تفاوتی وجود ندارد.

بخشی همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از معضلاتی که بسیاری از شهروندان با آن درگیر هستند؛ ضبط نسخه بیماران توسط داروخانه ها است.

وی گفت: من بخشی از داروهایم را در یک داروخانه پیدا کردم و به دلیل برداشتن نسخه توسط آن داروخانه، نتوانستم مابقی داروهایم را از داروخانه دیگری تامین کنم.

بازار سیاه، راه دستیابی به داروی کرونا

منیژه زاجکانی از دیگر حاضران در صف تحویل دارو است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نزدیک به یک هفته است که به دنبال داروی رمدسیویر هستم اما این دارو در هیچ داروخانه ای یافت نمی شود.

وی ادامه داد: برای دریافت این دارو به داروخانه های شهرستان تاکستان و بویین زهرا هم سر زده ام اما انگار حتی یک برگ از این دارو در هیچ کجای استان وجود ندارد.

این بانوی ۳۰ ساله قزوینی اظهار داشت: اقوام و آشنایانم در سایر شهرستان ها نیز به دنبال این دارو هستند که در هیچ داروخانه ای وجود ندارد و چند نفر از کارمندان داروخانه ها مرا به خرید این دارو از فضای مجازی و بازار سیاه تشویق کردند.

محمد طاها شربیانی از دیگر شهروندان قزوینی است که در خصوص کمبود داروهای کرونایی به خبرنگار ایرنا گفت: داروهای کرونا وجود دارد اما در بازار سیاه می توان آنها را تهیه کرد.

وی ادامه داد: ما خانوادگی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدیم و پزشک برای همه افراد خانواده قرص رمدسیویر تجویز کرد که متاسفانه در هیچ داروخانه ای پیدا نشد و مجبور به تهیه این دارو از طریق بازار سیاه با مبلغ بسیار بالا شدیم.

کام شیرین دلالان از کرونا

یک کارشناس اقتصادی نیز در خصوص کمبود داروهای کرونا و باز شدن پای دلالان به حوزه درمان، افزود: نبود نظارت و مدیریت مسوولان باعث شده است تا کام برخی از دلالان از کرونا شیرین شود.

محمد حسن یعقوبی گفت: بازار سیاه دارو علاوه بر اینکه این روزها به کمک فضای مجازی بسیار پر رنگ تر از سابق شده است، دلالان دارو نیز تقریبا در اطراف هر داروخانه معتبر حضور دارند.

وی ادامه داد: اوایل شیوع این بیماری در کشور، با احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده مواجه بودیم و این موضوع زنگ خطری برای امروز بود که متاسفانه در سایه غفلت قرار گرفت.

قاچاق، مهمترین علت کمبود دارو

وی با بیان اینکه قاچاق مهمترین علت کمبود دارو است، افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا نیز شاهد قاچاق دارو به کشورهای همسایه بودیم و پس از شیوع این بیماری نیز این موضوع تشدید شده است.

یعقوبی بیان کرد:اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبر کشف یک محموله داروی قاچاق در مشهد تیتر یک بسیاری از رسانه های سراسری شد، محموله ای که بیش از ۵۰ هزار داروی قاچاق را در خود جای داده و قرار بود به یکی از کشورهای همسایه ایران، قاچاق شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ داروهایی ایرانی ارزان است؛ اظهار داشت: قاچاق دارو به کشورهای همسایه با نرخ تومان محاسبه می شود در حالی که داروهای اروپایی با نرخ دلار به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه نرخ ارزی که به دارو اختصاص دارد؛ چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، تصریح کرد: با آینده نگری، نظارت صحیح و مدیریت می توان مشکلات ناشی از کمبود و قاچاق دارو را حل و فصل کرد.

آیورمکتین در زمره داروهای کرونا نیست

مدیر نظارت بر امور دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: داروی آیورمکتین تاکنون در هیچ دستورالعمل رسمی به عنوان درمان کرونا ذکر نشده است ولیکن همچنان تجویز می گردد.

امید کارآگاه گفت: داروهایی که در دستورالعمل درمانی ویروس کرونا بسیار مطرح است، ویال، رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزوماب است که تلاش های بسیاری برای تامین آنها صورت می گیرد.

وی بیان کرد: از آخرین سهمیه ابلاغی وزارت بهداشت نسبت به داروی آیورمکتین، بیش از ۲ ماه می گذرد و هیچ سهمیه جدیدی بعد از آن ابلاغ نشده است.

مدیر نظارت بر امور دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: طبق اطلاعات دریافتی، مواد اولیه این دارو جهت تولید وارد کشور نشده و صحت و سقم و علت اصلی کمبود این دارو در حیطه اختیارات اداره کل داروی وزارت بهداشت است.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه تاکید برخی پزشکان و به تبع آن برخی بیماران بر دریافت برند خاصی از یک دارو (ایرانی یا خارجی) یا دوز خاصی از دارو به مساله کمبود آنها بیشتر دامن می زند در حالی که داروی مذکور با نام ژنریک بدون هیچ تفاوتی در دسترس داروخانه ها است.

توزیع سرم بر اساس اولویت صورت می گیرد

وی با اشاره به کمبود سرم، تصریح کرد: با توجه خروج یکی از تولیدکننده های اصلی سرم از چرخه به منظور بازسازی خط تولید با کاهش سرم مواجه بودیم.

کارآگاه ادامه داد: طبق بخشنامه وزارت بهداشت با توجه به اولویت توزیع سرم به بخش بستری و بیمارستانی از اواسط مردادماه توزیع عمومی آن ممنوع اعلام شد و تمامی اقلام سرم توسط اداره کل دارو سهمیه بندی شده و به صورت قطره چکانی در اختیار استانها قرار می گیرد.

وی افزود: توزیع سرم در استان قزوین به تمامی بیمارستان های استان، داروخانه های سرپایی توزیع کننده رمدسیویر، ۲۰ داروخانه شبانه روزی در پنج شهرستان استان و ۱۰۰ داروخانه هفتگی صورت می گیرد.

کارآگاه با بیان اینکه مجوز واردات سرم صادر شده است، تصریح کرد: با واردات و ایجاد خط تولید سرم در کشور تا هفته آینده معضل کمبود سرم مرتفع خواهد شد.

مدیر نظارت بر امور دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص معضل برداشتن نسخه توسط داروخانه ها افزود: با توجه به نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از اول تیر امسال و حذف نسخ فیزیکی دیگر معضل برداشتن نسخه توسط یک داروخانه وجود ندارد و بیمار می تواند با همان یک نسخه الکترونیک از بیش از یک داروخانه اقلام تجویزی خود را به راحتی دریافت نماید.

کارآگاه ادامه داد: قطعا داروخانه ها وقتی که یک یا چند قلم از داروی یک نسخه را ندارند به بیمار اعلام می کنند و بیمار اختیار دارد در صورت تمایل داروهای موجود را دریافت کرده یا بدون نیاز به نسخه جدید به داروخانه دیگری مراجعه نماید.

این مسوول گفت: شهروندان می توانند جهت پیگیری کمبودهای دارویی با شماره تلفن های ۱۹۰ و ۳۳۶۶۳۸۳۴ تماس برقرار کرده و راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنند.

این روزها خیز پنجم کرونا با سویه دلتا مشکلات و معضلات زیادی را برای مردم از قبیل کمبود داروهای کرونا و ازدحام و شلوغی داروخانه ها و مراکز درمانی به وجود آورده است که رفع این مشکلات و معضلات به همت جدی و تلاش شبانه روزی مدیران و مسوولان نیاز دارد.

موضوعی که مقام معظم رهبری ۲۰ روز گذشته به آن تاکید کردند و از مسوولان خواستند برای رفع مشکلات درمانی مردم نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

با توجه به این موضوع، امیدواریم عزم جدی مسوولان امر و دستگاه های متولی را در این زمینه شاهد باشیم تا درد و رنج بیماران در این شرایط سخت اقتصادی کاهش یابد و با دسترسی آسانتر به داروهای مورد نیاز، پروسه درمان را سریعتر طی نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل