بازدید 10083
۹

افزایش تورم و رونق دعوای تعدیل و تقسیط مهریه

تعدیل و تقسیط مهریه معمولا یک پله فراتر از اعسار از پرداخت مهریه است. با این توضیح که خواهان اعسار از پرداخت مهریه، ممکن است به موجب دعوایی جداگانه، اقدام به ارائه دادخواست تعدیل و تقسیط مهریه نسبت به رای اعسار صادره کند.
کد خبر: ۱۰۷۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷ 01 September 2021

تعدیل و تقسیط مهریه معمولا یک پله فراتر از اعسار از پرداخت مهریه است. با این توضیح که خواهان اعسار از پرداخت مهریه، ممکن است به موجب دعوایی جداگانه، اقدام به ارائه دادخواست تعدیل و تقسیط مهریه نسبت به رای اعسار صادره کند.

به گزارش «تابناک»؛ دعوای تعدیل و تقسیط مهریه، در مواردی طرح می‎شود که سابقا محکومیتی بابت پرداخت مهریه به مرحله قطعیت رسیده است و متعاقبا محکوم به پرداخت مهریه، اقدام به طرح دعوی اعسار از پرداخت یکجای مهریه می‎کند.

پس از قطعی شدن حکم اعسار و گذشت مدت زمان عرفی از تاریخ قطعیت، تحت شرایطی خاص می‎توان اقدام به طرح دعوی به خواسته تعدیل و تقسیط مهریه کرد.در شرایط حال حاضر کشور به علت نوسانات قیمت و افزایش شدید برخی از اقلام به خصوص سکه طلا طرح این گونه دعاوی رونق داشته که با جزییات آن بهتر آشنا می شویم.

با ذکر مثالی موضوع را روشن می‎کنیم‌. فرض کنید، زوجه با تقدیم دادخواست حقوقی، مهریه خود را از زوج مطالبه کند. پس از محکومیت قطعی زوج به پرداخت مهریه، بنا به درخواست زوجه فرآیند اجرای حکم آغاز می‌شود.
پس از ابلاغ اجراییه، زوج بر اساس مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت‎های مالی، اقدام به طرح دعوی اعسار و تقسیط مهریه می‎کند‌.

طرح دعوی اعسار و تقسیط مهریه در فرجه سی روزه چه آثاری دارد؟

در اينجا اين پرسش مطرح مي‎شود كه طرح دعوی اعسار و تقسیط مهریه در فرجه سی روزه چه آثاری دارد؟

در پاسخ بايد گفت طرح این دعوی سبب می‎شود، زوج به جای پرداخت یکجای محکوم‌به، مهریه را مطابق اقساط تعیین‎شده از جانب دادگاه بپردازد.

همچنین طرح دعوی اعسار و تقسیط مهریه در فرجه سی روزه، موجب می‎شود امکان جلب و بازداشت محکوم‎علیه پیش از تعیین تکلیف در خصوص دعوی اعسار ممکن نباشد.

بنابراين به طور كلي و خلاصه بايد گفت ابتدا محکومیتی قطعی و قابل اجرا به پرداخت مهریه وجود دارد. سپس محکوم‎علیه اقدام به طرح دعوی اعسار و تقسیط از پرداخت مهریه می‌كند و دعوای وی نیز مورد پذیرش دادگاه واقع می‎شود.

در نهایت اینکه با گذشت مدت زمانی عرفی از تاریخ قطعیت حکم اعسار پیشین، اقدام به طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه می ‏شود.

حال باید دید، به منظور طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه چه شرایطی لازم است و به تعبیر دیگر، نکات کلیدی و کاربردی دعوی تعدیل و تقسيط مهریه کدام است؟

الف) حکم اعسار پیشین در خصوص مهریه به مرحله قطعیت رسیده باشد؛ در واقع تا پیش از قطعیت حکم اعسار، طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه امری بی‎فایده تلقی می‎شود.
ب ) نکته بعدی اینکه، آیا صرف قطعیت حکم پیشین در خصوص اعسار، مجوز طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه به حساب می آید؟
پاسخ این پرسش منفی خواهد بود. در واقع صرف قطعی شدن حکم اعسار، مجوزی برای طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه به حساب نمی‎آید. در واقع، می‎بایست دلایلی به منظور اثبات تغییر در وضعیت اقتصادی جامعه و شخص محکوم‎علیه نیز ارائه شود. این دلایل می‎تواند در راستای بهبود وضعیت اقتصادی محکوم‎علیه یا عکس این قضیه باشد.
پ) خوب است بدانید، طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه از سوی هر یک از محکوم‎له یا محکوم‎علیه مهریه قابل تصور خواهد بود. چنانچه وضعیت اقتصادی محکوم‎علیه نسبت به گذشته (زمان تعیین اقساط توسط دادگاه در دعوی اعسار) بهبود یابد، به‎نحوی که اقساط پیشین با توجه به وضعیت حال حاضر محکوم‎علیه ناچیز باشد، ذی‎نفع مهریه می‎تواند دادخواست تعدیل و اقساط مهریه (افزایش) را تقدیم مرجع صالح كند.
البته این فرض با توجه به افزایش نجومی نرخ تورم در جامعه ما امری بعید و تا حدودی غیرممکن به حساب می‎آید.
فرض دیگر که بسیار شایع است، طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه از سوی محکوم‎علیه خواهد بود. در این فرض محکوم‎علیه با توجه به شاخص رو به رشد نرخ تورم يا ارائه ادله مربوط به کاهش درآمدهای شخصی خود می‎تواند اقدام به طرح دعوی تعدیل و تقسيط مهریه (کاهش) كند.
ت) مطلب دیگری که باید در دعوی تعدیل و تقسيط مهریه به آن پرداخته شود، این است که با تکیه بر کدام دلایل می‎توان دعوی تعدیل و تقسيط مهریه را به اثبات رساند؟
در پاسخ بايد گفت، می‎توان به آمارهای ارائه‎شده از سوی مراجع رسمی در خصوص افزایش رو به رشد شاخص تورم استناد كرد. همچنين ارائه استشهادیه مطابق مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت‎های مالی، الزامی خواهد بود.
البته در صورتی که تعدیل و اقساط مهریه (کاهش) از سوی محکوم‎له مهریه تقدیم شود، بايد ادله مربوط به بهبود وضعیت مالی و اقتصادی جامعه یا شخص محکوم‎علیه ارائه شود.

مرجع صالح به منظور رسیدگی به دعوی تعدیل و تقسيط مهریه

مرجع صالح به منظور رسیدگی به دعوی اعسار، دادگاه نخستین رسیدگی‎کننده به دعوی اصلی یا دادگاه صادرکننده اجرايیه است. این امر در ماده ۱۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‎های مالی نیز تصریح شده است.
به نظر می‎رسد دادگاه صالح به منظور رسیدگی به دعوی تعدیل و اقساط مهریه، دادگاه رسیدگی‎کننده به دعوی اعسار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۹
سلام... امیدوارم به گوش نمایندگان محترم مجلس برسد... لطفا به قوانین محکوم به مرگ مهریه ورود کنید... اگر چندین سال پیش بر روی عدد ریالی چند سکه تفاهم شده و ولی الان با توجه به تورم چند درصد درصدی وحشتناک که تبدیل به درخواستی نجومی و غیر قابل انجام شده است، چه باید کرد؟ مسوول این تورم غیر قابل پیش بینی و تصور مگه جوانهای مردم هستن که الان باید تاوان بپردازند؟ والان هم همه دار و ندار اون رو بخواین و دارین.... عاقبت این چیزی نیست جز إمار زندان و افزایش بدبختی و بیچارگی و راه خلاف... بازاری که برخی خانم ها با افزایش قیمت سکه راه انداختند رو چطوری باید اثبات کرد؟
عاقبت همه اینها چیزی جز افزایش آمار خلاف و فساد و... نیست... لطفا جلوی ای کاسبی رو بگیرید...
یا لطفا یک سقف قابل پرداخت بزارید و یا معادل عدد ریالی مورد زمان توافق اقدام شود که مورد توافق طرفین بود... نه الان که قیمت یک سکه بالای 10 میلیون تومان است...
سکه یه تومن بود ۱۱۰ تا اجباری شد الان ۱۲ تومن باید حداکثر ۱۲ تا اجباری شود
آقایان مسئله مهریه را یکبار برای همیشه حل کنید. مهریه هنگام سفره عقد باید پرداخت شود و از ثبت مبالغ ناسازگار با درآمد و سرایط مالی داماد خودداری گردد.
دعوای مهریه این روزها معضل بزرگ کشور شدده است خانم حقش را میخواهد اقا توان پرداخت ندارد مسولین هم که چاره اندیش نیستند
من یک زن هستم ولی برام عجیبه که چرا هیچ فکری و تصمیمی نمی گیرن برای زنهایی که بعد از طلاق ازدواج مجدد میکنن! چرا اینها باید مهریه بگیرن! مگر نه اینکه مهریه رو میگن پشتوانه زن! خب وقتی این زن ازدواج مجدد میکنه اون مرد بدبخت که کارگره و خرج زندگی خودشو هم نمی تونه تامین کنه باید هر ماه به زنی که با شوهر دیگه هست پول پرداخت کنه!!! وای که چقدر این مهریه چیز مزخرفیه
مهریه در اسلام به عنوان یک هدیه شب زفاف است.
الان این مهریه ها اصلا شرعی نیست چون تناسبی با هدیه ندارد.
در کدام کشور پیشرفته ازین حرفها اون هم در هنگام ادامه زندگی وجود دارد.
زن شوهر خود را به زندان بیاندازد و زنش هم باقی بماند؟!!
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
در کشورهای غربی طبق قانونشان زمان طلاق زن مالک نصف دارایی های مرد میشه
تنها سود مهریه این است که بعد از طلاق زن با درآمد مهریه دیگه دنبال ازدواج نیست مرد هم به خاطر پرداخت مهریه توان زندگی مجدد رو نداره یعنی به همین راحتی دو تا خانواده ای که بعد از فروپاشی یک خانواده می شد تشکیل بشه از بین می ره و جای اون رو انحرافات بعد از طلاق می گیره
بنظرم مهریه آن هم از نوع هند المطالبه بایستی قابل اجرا و پرداخت در زمان عقد در دفتر خانه باشد در این صورت پسر نادان در زمان بله گفتن به جیبش ونبدینگی موجود نگاه می کند و عندالمطالبه می بایست پرداخت کند لذا دیگر اثری از سکه های نجومی و شروط غیر قابل اجرا نباشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست