بازدید 7892
۱

آمپول «تمزیوا» برای درمان کرونا تیغ دو لبه است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمپول "تمزیوا" جهت درمان کرونا، یک تیغ دو لبه است که چنان‌چه درست استفاده نشود، خطر مرگ دارد.
کد خبر: ۱۰۷۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲ 26 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، جبرائیل موفق، عنوان کرد: این آمپول قبلا جهت درمان بیماری‌هایی مانند رماتیسم استفاده می‌شد، اما برخی پزشکان، آن را جهت درمان کووید-۱۹ نیز تجویز کردند و با اثراتی که نشان داد، وزارتخانه نسبت به تجویز آن، شیوه‌نامه تعیین کرد.

او افزود: تمزیوا مانند یک تیغ دو لبه است که اگر دقیق و درست استفاده شود، می‌تواند جهت بهبودی برخی بیماران کووید-۱۹ مؤثر واقع شود، اما اگر در زمان درست آن استفاده نشود، خطرات جدی تا حد مرگ را ممکن است در پی داشته باشد. به همین دلایل، وزارت بهداشت، شیوه‌نامه‌ای را تنظیم و ابلاغ کرد که بر اساس آن باید سه پزشک از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی هر منطقه، تعیین و تمزیوا با امضای دو پزشک از آن سه تن، تجویز شود.

موفق، متذکر شد: تمزیوا یک داروی معمولی نیست؛ قیمت آن نیز گران است و نمونه ایرانی آن حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. از طرف دیگر در سطح کشور هم با کمبود این دارو مواجه هستیم. تولید تمزیوا کم است و به هر دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور مقدار کمی در هر هفته تعلق می‌گیرد. به‌طور معمول، حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ عدد به ما تعلق می‌گیرد. البته در هفته گذشته ۴۰۰ عدد به دانشگاه مشهد تحویل داده شد که توزیع کردیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که تمزیوا را با اولویت بیمارستان‌ها توزیع می‌کنیم، بیان کرد: به جهت این‌که بتوان به همه بیمارستان‌ها و مراکز، تمزیوا را توزیع کرد، به هر بیمارستان، مقدار محدودی تحویل داده می‌شود. این سهمیه‌ها نیز بر اساس میزان بستری‌های آن‌ است. در صورتی که پس از تحویل به بیمارستان‌ها موجودی باشد، به داروخانه‌های دولتی هم ارائه می‌شود. ذخیره‌ای از تمزیوا نداریم و اصلا چیزی به‌نام ذخیره نمی‌توان داشت، زیرا مقدار سهمیه‌ها کم است و اندک توزیع می‌شود.

کمبود رمدسیویر نداریم

موفق، با اشاره به وضعیت خراسان رضوی در حوزه داروی رمدسیویر نیز گفت: وزارت بهداشت، هر دو یا سه روز، برنامه توزیع رمدسیویر دارد و ما به محض دریافت دارو، آن را در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های موقت تزریق این دارو و ۲۳ داروخانه سطح شهر مشهد توزیع می‌کنیم. کمبودی در زمینه رمدسیویر نداریم و تا روزی ۱۰ هزار ویال نیز توزیع کرده‌ایم.

او در پاسخ به سؤالی درباره کمبود رمدسیویر در دو هفته گذشته، عنوان کرد: ممکن است کمبود‌های موقتی که بر اساس تأخیر در توزیع است، چند روز باشد، اما کمیاب بودن رمدسیویر نداریم. سال گذشته که این دارو تنها از هند وارد می‌شد، با کمبود شدید و کمیاب شدن روبرو بودیم، اما اکنون، چون به مقدار زیاد در داخل کشور تولید می‌شود، کمبودی نداریم. پس از این‌که در هفته گذشته، صف‌های طولانی خرید رمدسیویر در سطح شهر ایجاد شده بود، مراکز توزیع آن را افزایش دادیم و اکنون دیگر صف خرید نداریم.

موفق، درباره ذخیره رمدسیویر، اظهار داشت: به محض دریافت سهمیه دارو، آن را توزیع می‌کنیم و این چیزی نیست که بخواهیم نگه داریم و مثلا برای ماه‌های پاییز و زمستان، ذخیره کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خجالت بکشید و اینهمه برای مردم دردسر درست نکنید برای جیب خودتون.
هیچ جای دنیا از این دارو استفاده نمیشه، فقط مال مقاله است!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل