بازدید 29390
در گام دوم انقلاب، زیرساخت‌های حیاتی کشور نیازمند وزیری دانشمند، جهادی و کارکشته است

بحران عمیق برق و آب کشور در انتظار تصمیم مسئولانه نمایندگان / وزارت نیرو دیگر تحمل سعی و خطا ندارد

وزیر پیشنهادی نیرو، بدون داشتن صلاحیت‌های فنی و شناختی لازم برای سکانداری این وزارتخانه کلیدی، می‌تواند دولت ابراهیم رئیسی را در کوتاه مدت و بلندمدت با چالش‌های بزرگی روبه رو کند. در مجلس نیز تردید و نگرانی‌های جدی نسبت به وزیر پیشنهادی نیرو به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۰۷۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹ 24 August 2021

بحران عمیق برق و آب کشور در انتظار تصمیم مسوولانه نمایندگان / وزارت نیرو دیگر تحمل سعی و خطا ندارد

وزیر پیشنهادی نیرو بدون داشتن صلاحیت‌های فنی و شناختی لازم برای سکانداری این وزارتخانه کلیدی، می‌تواند دولت ابراهیم رئیسی را در کوتاه مدت و بلند مدت با چالش‌های بزرگی روبه رو کند. در مجلس نیز تردید و نگرانی‌های جدی نسبت به وزیر پیشنهادی نیرو به چشم می‌خورد.

به گزارش «تابناک»؛ صنعت برق و آب، یکی از حوزه‌های زیرساختی استراتژیک کشور است که گستره اثرگذاری آن نه تنها جغرافیای وسیع جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد، بلکه پهنه و عمق اثرگذاری آن، فراسوی مرز‌های کشور و معادلات اقتصادی و سیاسی با کشور‌های همسایه و منطقه را در بر می‌گیرد.

برق در جایگاه یکی از حامل‌های مهم انرژی، با تمام شئون مدیریت کشور در ارتباط تنگاتنگ است و هیچ حوزه‌ای نیست که بی‌نیاز به برق باشد. رشد اقتصادی در بخش دولتی و غیردولتی به شدت وابسته به برق است. وجود ۳۷ میلیون و ۷۹۵ هزار مشترک برق که ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار آن‌ها در بخش خانگی، ۴ میلیون ۹۶۳ هزار مشترک در بخش تجاری، یک میلیون و ۸۲۷ هزار مشترک در بخش عمومی، ۴۸۵ هزار مشترک در بخش کشاورزی و ۲۶۲ هزار مشترک در بخش صنعتی هستند و به شدت به تأمین پایدار برق نیاز دارند، اهمیت این حامل انرژی در کشور را به خوبی نشان می‌دهد.

این در حالی است که در پاییز سال گذشته و در بهار و تابستان سال جاری، شاهد بروز خاموشی‌های وسیع در سطح کشور بودیم و این نشان از وجود چالش‌های جدی در تأمین برق کشور است که تا امروز بی‌سابقه بوده است؛ صنعتی که به گفته فعالان و کارشناسان آن، می‌تواند فراتر از تأمین نیاز‌های داخلی، به قطب صادرات غیر نفتی ایران نیز تبدیل شود.

انباشت معضلات اقتصاد برق در کنار بی‌تدبیری دولت یازدهم و دوازدهم در راهبری اصولی این صنعت و پرداختن به ظواهر امر به جای حل ریشه‌ای و انقلابی مسائل اصلی این صنعت، باعث تشدید بحران شد، به گونه‌ای که امروز فاصله بین تقاضای مصرف تا حداکثر ظرفیت تولید عملی به بیش از ۱۵ هزار مگاوات رسیده است؛ وضعیتی که بنا بر پیش‌بینی خبرگان صنعت برق کشور، می‌تواند در زمستان سال جاری و در تابستان سال آینده، شدت بیشتری به خود بگیرد.

در صنعت آب نیز وضعیت به مراتب فاجعه‌بارتر بوده و مناقشه بر سر تأمین آب در جای جای ایران به وضوح نمایان است. صنعت آب علاوه بر مسائل درونی خود، به شدت با موضوع محیط زیست نیز در هم تنیده است و هر نوع تصمیم‌سازی برای حل مسائل آن، نیازمند اشراف بر موضوع محیط زیست است.

در چنین شرایطی وزیر پیشنهادی برای وزارت نیرو، فاصله بسیاری با فرد اصلح برای راهبری این دو حوزه خطیر در کشور دارد. صلاحیت لازم برای این وزارتخانه مهم هم از نظر تخصص و اشراف دانشی بر حوزه‌های مسئولیتی آن، هم از نظر سابقه اجرایی مرتبط در این دو صنعت زیربنایی و هم رویکرد‌های فکری کلان برای راهبری وزارتخانه از جنبه‌های فنی و اقتصادی در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب قابل بحث و بررسی است.

متولی وزارت نیرو باید با تکیه بر دانش تخصصی و سابقه اجرایی مرتبط، علاوه بر اشراف کامل به ظرفیت‌های موجود داخلی در زمینه تولید، انتقال و توزیع برق، مدیریت منابع آب در پهنه وسیع کشور، مدیریت مصرف با تکیه بر خلق سرمایه اجتماعی و نیز مبحث استراتژیک آب‌های مرزی و دیپلماسی آب، بتواند با داشتن برنامه مدون کارشناسانه، روحیه جهادی و تشکیل تیم مدیریتی خبره و مسلط به موضوعات، نه تنها به حل و فصل چالش‌های موجود در کوتاه مدت و بلندمدت بپردازد و راهکار‌های تأمین نیاز‌های کشور را بداند، بلکه به توسعه کلان این دو صنعت نیز اهتمام جدی بورزد. به عبارت دیگر، کشور در این حوزه نیاز به وزیری دارد که بتواند با تفکر جهادی و در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب، از عهده مدیریت چالش‌های موجود و آینده به بهترین شکل ممکن برآید.

در چنین شرایطی، حضور علی اکبر محرابیان در رأس وزارت نیرو، که نه از دانش فنی مورد نیاز برای اداره این وزارتخانه مهم برخوردار است و نه کوچکترین سابقه‌ای در حوزه‌های مسئولیتی این وزارتخانه حتی در رده‌های میانی مدیریتی دارد چه رسد به سطح مدیریت ارشد آن، با سؤالات جدی از سوی مدیران و کارشناسان این حوزه روبه رو شده که ایشان با اتکا به کدام سوابق مرتبط، برای تصدی وزارت نیرو قدم جلو گذاشته است.

آن‌ها که دوران مسئولیت وی در وزارت صمت را به یاد دارند، می‌دانند با تصمیم‌های ناصواب و غیرکارشناسانه او در جانمایی صنایع انرژی بر در نقاط جغرافیایی نامناسب، به تشدید تنش آبی، به مخاطره انداختن محیط زیست کشور و تعمیق ریشه‌های بحران‌های آب دامن زده شده که نتایج آن امروز به وضوح نمایان است.

محرابیان بدون داشتن صلاحیت‌های لازم برای سکانداری وزارت نیرو، می‌تواند دولت آقای رئیسی را در کوتاه مدت و بلند مدت با چالش‌های بزرگی روبرو کند. وضعیت بحرانی برق و آب کشور، جای سعی و خطا نیست و نیاز به برنامه‌های مدون کارشناسانه‌ای دارد که همه زوایای پیدا و پنهان چالش‌ها در آن دیده شده باشد، در صورتی که برنامه ارائه شده وی فاقد چنین ظرفیتی است.

در مجلس نیز نگرانی‌های جدی نسبت به وزیر پیشنهادی نیرو به چشم می‌خورد که مسئولیت مهم تأیید فردی که حضور وی در رأس این وزارتخانه کلیدی می‌تواند باعث بروز نگرانی‌های گسترده برای اداره دو حوزه بحرانی برق و آب کشور شود را متوجه مجلس نموده است؛ نگرانی‌هایی از جنس ضرورت توجه به اعتراضات مردمی در تعداد کثیری از شهر‌ها و روستا‌های درگیر با کمبود آب و برق که نمایندگان آن‌ها در حوزه انتخابیه خود با آن مواجه هستند و در صورتی که وزارت نیرو، به دلیل ادامه ناکارآمدی وزیر نتواند این نیاز‌ها و کمبود‌ها را به درستی مدیریت کند، اوضاع را بغرنج‌تر خواهد نمود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۸
درود بر شما. دولت آقای رئیسی دیگر فرصتی برای سعی و خطا ندارد. باید آدم کاربلد را برای وزارت نیرو معرفی کند. مسئولیت مجلس خیلی سنگین است و برق و آب کشور با این وضعیت بحرانی شوخی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
واقعا قحط الرجال است ؟
انقلابی ، جهادی ، جهشیه ؟ تایید کنید بره بابا ، کی به کیه
....
این همه نیروی متخصص وکاربلد دروزارت نیروهست چرا این نوع انتخاب اشتباه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
اگر اين همه نيروي كار بلد بودند پس چرا كمبود برق داريم يعني تعيين يك استراتژي بلند مدت طي 8 سال خيلي برايشان كار سختي بود ؟
این شخص هیچ تخصصی ذرزمینه اب وبرق کشور ندارد . حتی یکروز هم دراین وزارت خانه کارنکرذه است .درمچموعه وزارت نیرو متخصصین کاربلد وباتچربه زیاذ هستنذ . عقل سلیم میگویدکه کاررا باید به کاردان سپرد
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
یک سئوال اساسی ، این همه نیروی متخصص کاربلد و باتجربه زیاد در وزارت نیرو چرا وضع به این صورت درامده است ؟
خدایا از کل این مسئولان نا امید شدیم و به خودت پناه می بریم
این وزارتخانه پس از بیژن زنگنه هیچگاه وزیر توانمندی نداشته است
چرا زمان روحانی انقد نگران نبودید وکیل گذاشته بود وزیر صنعت چرا همه خواب بود الان بیدار شد ن مهم اینکه بتواند چهل هزار مگاوات نیروگاهی که شما تکمیل نکردید تکمیل کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
دقیقا.چرا با انتقاد آب به آسیاب دشمن می ریزید.بگید همه چی خوبه و آرومه
وزارت نیرو برای ازمون وخطا بیشتر از اینها ظرفیت دارد.اما این ظرفیت کشور ومردم است که دیگه فول فول شده.
مافیای انتقال آب این بار‌هم دست دارد
کسانیکه می توانند مشکل آب و برق را حل کنند زیر بلیط هیچ جریان سیاسی و زور مداری نمی روند و دنبال پست و موفعیت نیستند پس نمی توان حل مشکلات اساسی را از سیاسیون انتظار داشت خانه نشین ها را دریابید اگر میخواهید مشکل حل شود و راه حل ساده است و نگاه سیستمی میخواهد نه بخشی نگری
دراین چند دهه اگر مسول کارامد داشتیم این وضع کشور نبود
چهل و سه سال سعی و خطا که نتیجه اش نابودی همه منابع کشور و درست شدن یک اقلیت میلیونر و میلیارد (دلاری ) و از بین رفتن دهها و صدها هزار ایرانی که حق زندگی داشتند.
متاسفانه بقیه وزرا هم دست کمی از ایشون ندارند
با سلام واحترام
متاسفانه یکی رو معرفی می کنند بعنوان وزیر راه خودش خبر نداره و فکر می کنه وزیر نفته، این اقا هم که اصلا در وزارت نیرو نبوده. من ۲۵ سال است در رده کارشناسی آب ،هستم، حتما باید وزیر نیرو از وزارت نیرو باشه . تا مشکلات منابع آبی کشور را درک کند. این بود کابینه تخصصی و فراجناحی، واقعا که. آقای ریسی دلسوزان و کارشناسان مملکت می گویند بااین کابینه نه تنها مشکلی حل نمی شودکه هر روز وضع کشور بدتر خواهد شد. لطفا مشاورانتان را عوض کنید.
امیدواریم تجدید نظر کنید. ومن الله توفیق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
همای گو مفکن سایه شرف هرگز
در آن دیار که طوطی کم از زغن باشد.
حافظ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
نه وزارت نیرویی بدون تضمین موفقیت وزیر هست و نه
وزیر خارج از اون بودن دلیل شکست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
سیدرضا حرفهای مسئولین رو جدی نگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
دوست عزير 25 سال تجربه اگر قبليا كار لد بودند الان وضعيت كشوربا بي آبي و بي برقي مواجه نمي شد بنده هم در صنعت برق مشغولم و ميدانم الان چه خبره از وارادات توربين هاي دست دوم هم خبر دارم
نمایندگان مجلس عزیز
فردی که حتی یک روز سابقه کار در صنعتی که ما چند سال داریم کار می‌کنیم نداره،‌چه جوری می‌تونه مشکلات ما رو بفهمه؟
تو رو خدا به فکر ما باشید. آدم کار نابلد، نه تنها دردی از دردای ما نمی‌تونه دوا کنه، ده تا قفل دیگه هم می‌زنه روی این صنعت.
برق هم که دیگه بدتر بدتر.
والا مجلس باید به تکلیف شرعی و قانونی خودش عمل کنه و یه آدم کاربلد رو بذاره برای وزارت نیرو.
اگر این اقای محرابیان هیچ پیشینه ای در صنعت اب و برق ندارد پس اقای رییسی با چه توجیهی ایشان را معرفی کرده‌اند ؟
این کابینه، کابینه «دشمن شاد کن» است. اصلا نمی خواهم حتی بر زبان بیاورم اما انتهای این مسیر هرج و مرج است.
ذلیل اضلی ذز نعرفی اینچنینی وزرا عدم شناخت رئیس جمهور از وزارت نیرو و منابع انرژی است
بعد از وزارت نفت مهمترین وزارتخانه نیروست لذا وزیری بسیار توانمند واهل این میدان می خواهد .
وزیر تعطیل
اردکانیان که از بدنه وزارت نیرو بود، کل وزارت خانه را و مخصوصا شرکت های آب و فاضلاب را به گند کشید.
بهتر بود در این شرای بحرانی وزارت نیرو آقای علی آبادی مپنا معرفی میشد، چرا با کشور بازی میشه؟
با سلام واحترام
متاسفانه یکی رو معرفی می کنند بعنوان وزیر راه خودش خبر نداره
علی اکبر محرابیان بهترین گزینه برای وزارت نیرو است
اصلا مصالح مردم و کشور مهم نیست . مهم آن است که فرد کاملا مطیع و حلقه به گوش باشد .
الان با توجه به برنامه بسیار جامعی که مهندس محرابیان وزیر نیروی پیشنهادی به مجلس داده عزم جدی برای عملياتي شدن برنامه در بدنه آب و برق شروع شده و حمایت های کاملا جدی است.
الان همه و برق برای حمایت محرابیان بسیج شده اند‌. خبرهای منفی سفارشی شما اثری ندارد
این شخص اصلا بدرد وزارت نیرو نمیخورد
یک سئوال اساسی اگه قرار بود که وزیر از خیل عظیم افراد متخصص و کاربلد و باتجربه وزارت نیرو انتخاب بشه خوب حداقل بایستی یک 20 سالی را در این ورزاتخانه وقتشو تلف کرده باشه
رییس جمهورش هم کاره ایی نیست چه برسه وزیر
این وزرا که می ایند دوسال وقتشان را در عزل نسب های شهرها استانها دیگر وقت کاری برایشان نمی ماند
آقاي مهندس فتاح كه همسو بارييس جمهور وسابقه خوبي دراد
جهادی و دانشمند یعنی فاتحمه الصلوات
واقعا متاسفم
ماکه حالیمان نمیشودولی خدانکندحالیمان‌شده
باشد
شمابگوئیدکدامیک ازوزراتجربه ودرک کافی درحوزه مدیریتی که قراراست بعهده گیرنددارند
یه مشت شعار
سلام، جناب آقای محرابیان ورود شمارا به وزارت نیرو تبریک می گوییم، کافیه رانت و باندبازی، فامیل گرایی، زد و بند با پیمانکاران ‌و فساد اقتصادی و ... را با انتصاب مدیران صالح،متخصص، خداترس و با تدبیر دگرگون کنی، و مدیران متخلف را جهت برگزاری دادگاه علنی به قوه قضائیه معرفی نمائید باور کنید همه چیز درست می شود و خیلی از مشکلات حل می شود.
اگه یک لیست یک میلیون نفری برای تصدی وزارت نیرو وجود داشت آقای محرابیان تو اون لیست وجود نداشت
به قول شهید چمران که می گفت اگه کسی بدون تخصص مسئولیتی رو قبول کنه عین بی تقوایی
پیشنهاد آقای محرابیان برای وزارت نیرو عجیب و رای اعتماد مجلس عجیب تر بود
خدا هم میخواد به ما کمک کنه مثل اینکه ما نمی‌خواهیم
این آقای محرابیان همان وزیر صنعت دوران احمدی نژاده که خروجی اندیشه های صنعتی اش ماشین لگنی به نام تیباست!!!! خدا به خیر کنه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی