بازدید 6389
۱

خروج از موج پنجم، نقطه امید مهار کرونا

روزهای کرونایی در خراسان رضوی همچنان سخت و بحرانی در حال سپری شدن است و چشم امید به کاهش تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از این ویروس در روزهای آینده با خروج از موج پنجم شیوع آن دوخته شده است.
کد خبر: ۱۰۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 20 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، متولیان حوزه سلامت می‌گویند: تعداد مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی در موج پنجم شیوع آن چهار تا نج برابر موج های پیشین است.

در برخی روزهای هفته ای که گذشت، میانگین روزانه تعداد بستری شدگان جدید کرونایی در این استان به ۹۰۰ نفر نیز رسید و در بخش سرپایی تست هایی که از مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته شد به حدود ۹ هزار تست افزایش یافت.

هم اینک تعداد کل بستری شدگان کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی نزدیک به چهار هزار نفر است.

مسوول سامانه ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است: تعداد تماس های تلفنی با این سامانه افزایش چشمگیری یافته است بطوری که روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان با این سامانه تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت می‌کنند.

از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی ۲۷ شهرستان در وضعیت قرمز و قرمز تیره قرار دارند.

با این حال استاندار خراسان رضوی و روسای دانشگاههای علوم پزشکی استان با حمایت های مالی تولیت آستان قدس رضوی، تمام توان خود را برای فراهم کردن تجهیزات پزشکی به منظور مهار کرونا در استان به کار گرفته اند.

در این راستا فعالیت قرارگاه عملیاتی کنترل کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف رسیدگی بهتر به وضعیت بیماران کرونایی شبانه روزی شده است.

قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که از یک هفته گذشته در استانداری خراسان رضوی تاسیس شده است، اقدامات مهمی با هدف مدیریت و کنترل کرونا در استان در حال انجام دارد.

بهربرداری از بیمارستان درمان بیماران حاد تنفسی در مشهد به همت نیروی زمینی سپاه، افتتاح بیمارستان ۶۵ تختخوابی صحرایی سپاه، کاهش ۶۲ درصدی پروازهای داخلی و کاهش ۸۴ درصدی پروازهای خارجی فرودگاه مشهد از جمله اقدامات اخیر است که با پیگیریهای این قرارگاه به ثمر نشسته است.

ظرفیت بیمارستانهای مشهد تکمیل است

مدیر بیمارستان قائم (عج) مشهد گفت: در حال حاضر تمامی بخش های این بیمارستان به جز زایشگاه و آی.سی.یو نوزادان درگیر بیماران کرونایی شده است.

دکتر حسن خداپرست افزود: هم اکنون ۴۷۰ بیمار کرونایی در بیمارستان قائم (عج) بستری هستند که از این تعداد ۱۱۶ بیمار کرونایی در ای.سی.یو بستری بوده و بیش از ۳۰ نفر در انتظار انتقال به بخش هستند.
وی ادامه داد: در بخش زایشگاه این بیمارستان مادران باردار پرخطر بستری هستند و در بخش آی.سی.یو نوزادان نیز ۱۹ نوزاد بیمار بستری است.

مدیر بیمارستان قائم (عج) مشهد گفت: آی.سی.یو نوزادان بیمارستان قائم (عج) بزرگترین بخش مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و امکان جابه‌جایی بیماران از آن جود ندارد.

وی از شهروندان خواست در صورت ابتلا به کرونا از مراجعه مستقیم به مراکز درمانی اجتناب نمایند و از خدمات سطح بندی شده که در حال حاضر در تمامی مناطق شهر مشهد در نظر گرفته شده استفاده کنند تا بتوان به شکل مطلوب به بیمارانی که نیاز به بستری دارند خدمات رسانی کرد.

رییس بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد هم گفت: روزانه ۶۰ تا ۸۰ بیمار جدید به بیماران بستری شده در این مرکز افزوده می شود، از همین رو در تلاش هستیم ساختمان قدیمی بیمارستان را آماده بستری بیماران کنیم.

دکتر محمد موسوی افزود: ۲۴۰ بیمار بستری در این مرکز تحت مراقبت درمانی قرار دارند و با توجه به ایجاد مراکز سرپایی تزریق رمدسیویر تعداد بیماران سرپایی در این بیمارستان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به زودی بخش های جدید آماده پذیرش بیماران می شوند و در این راستا ۴۵ تخت جدید برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

رییس بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد با بیان اینکه با کمک دانشگاه و خیران، بخش های جدید فعال می شوند گفت: در حال حاضر ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و ۱۰ بیمار نیز در انتظار آی.سی.یو قرار دارند.

وی افزود: با تجهیزات اهدایی آستان قدس رضوی توانستیم یک بخش آی.سی.یو را تجهیز کنیم و دومین دستگاه سی.تی.اسکن را وارد بیمارستان نماییم.

مشهد با افزایش تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا روبروست

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: این کلانشهر درگیر بحران و شرایط نامطلوب به خاطر افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا است.

دکتر غلامرضا زمانی افزود: هرچه امکانات درمانی مختلف برای بیماران کرونایی ایجاد کنیم در صورتی که راهکاری برای پیشگیری از افزایش تعداد بیماران نداشته باشیم، تلاشها برای مهار کرونا نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر جامعه جراحان استانهای خراسان ادامه داد: کنترل پاندمی کرونا، بهداشت محور است و نگاه درمان محور به این بیماری کشور را تبدیل به کارخانه تولید بیمار کرده و این شرایط بیمارستانها و ظرفیت درمانی کشور را زمین گیر می‌کند.

وی گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد هزینه های مرتبط با کرونا در کشور در حوزه دارو و تجهیزات و درمان بوده است و بهداشت، انواع قرنطینه، محافظت فردی و گروهی و واکسیناسیون به موقع به حاشیه رانده شده است.

سه هزار و ۸۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: هم اکنون بیش از سه هزار و ۸۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری و تحت مداوا قرار دارند.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: ۲ هزار و ۸۸۰ نفر از این تعداد در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶ شهرستان این استان بستری هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه ۷۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای این استان بستری می شوند که بیشتر این تعداد مربوط به شهر مشهد است.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: تعداد بیماران بدحال بستری در بخشهای مراقبت های ویژه خراسان رضوی ۶۴۰ نفر است که ۵۲۰ نفر آنان در مشهد تحت درمان قرار دارند.

وی افزود: برون رفت از شرایط فعلی با قطع زنجیره انتقال کرونا از طریق پرهیز از تجمع و دورهمی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی میسر است.

افزایش چشمگیر مبتلایان طی ۲ هفته اخیر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در ۲ هفته اخیر تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در این استان بطور چشمگیری افزایش یافته است.

دکتر شاپور بدیعی از ۲۴ ساعته شدن فعالیت قرارگاه دانشگاهی عملیاتی مبارزه با کرونا در مشهد خبر داد و افزود: این اقدام با توجه به روند افزایشی تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا و به منظور خدمات رسانی بهتر به بیماران انجام شده است.

وی ادامه داد: طی هفته های اخیر اقدامات موثری از جمله افزایش تعداد مراکز ۲۴ ساعته خدمات جامع سلامت ویژه کرونا، افزایش درمانگاه های خصوصی به منظور گسترش خدمات سرپایی در سطوح یک و دو، افزایش مراکز سرپایی تزریق رمدسیویر به ۱۵ مرکز و افزایش داروخانه های توزیع کننده رمدسیویر به ۲۳ داروخانه و توسعه تخت های بیمارستانی به منظور خدمات رسانی به بیماران کرونایی انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان شریعتی مشهد هم دوباره برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا فعال شده است.

وی افزود: با همکاری تولیت آستان قدس رضوی تجهیزات مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد خریداری و تحویل داده شده و با پیگیری های استاندار خراسان رضوی، دستگاههای سی.تی.اسکن برای بیمارستان های قائم (عج) و شهید هاشمی نژاد تامین شده و همچنین تعمیر و تجهیز آمبولانسها و سایر موارد مورد نیاز نیز انجام شده است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۸۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" در جهان ۲۱۰ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۷۹ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۴۰۹ هزار و ۵۳۸ نفر را گرفته است.

۱۸۸ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان هم تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۳۸ میلیون و ۷۲ هزار و ۶۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۴۱ هزار و ۳۴۶ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.

پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه یازدهم را از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
تا اخر هفته بعد هم تعطیل کنید
تا وضعیت افرادی که این روزها تو مراسم بودن و مسافرت
مشخص بشه
از حضورشون در محل کار ممانعت به عمل بیاد تا ببینن نشانه ابتلا دارن یا نه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار