بازدید 4858

چنبره کرونا بر جان مردم در ایستگاه پنجم

تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور به‌صورت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است، سیر صعودی ابتلا به کرونا در پیک پنجم باوجود گذشت هفته‌ها از آغاز آن هنوز متوقف نشده است، بیمارستان‌ها دیگر جایی برای پذیرش بیماران کرونایی ندارند، بیمارستان‌های صحرایی در شهرها در حال راه‌اندازی است، باوجود این شرایط اما هم‌چنان عده‌ای بار سفر بسته و یا در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به دورهمی‌های خانوادگی و یا شرکت در اجتماعات هستند.
کد خبر: ۱۰۷۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸ 18 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ویروس کرونای دلتا علاقه عجیبی به کودکان و نوجوانان دارد، در پیک پنجم برخلاف پیک‌های قبلی با افزایش آمار ابتلا در بین جوانان، نوجوانان و کودکان هستیم، سهل‌انگاری‌ها و عادی‌انگاری‌های مردم در هفته‌های گذشته این روزهای سیاه کرونایی را در چهارمحال و بختیاری رقم زده است، اگر روند تولید بیمار در استان قطع نشود، در هفته‌های آینده شاهد شرایط بحرانی‌تر خواهیم بود.

سیستم بهداشت و درمان خسته و فرسوده‌تر از همیشه در بیمارستان‌هایی چهارمحال و بختیاری مشغول خدمات‌رسانی به بیماران هستند، در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان جای سوزن انداختن نیست، دیگر شیفت کاری برای آن‌ها معنا ندارد، کمبود نیروی انسانی و افزایش بی‌رویه بیماران کرونایی این روزها نفس کادر درمان را بریده است، اگر سد کادر بهداشت و درمان شکسته شود، مشخص نیست چه در انتظارمان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ بیمار مشکوک به کرونا برای انجام تست PCR به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه می‌کنند که از حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر بنا بر تشخیص پزشک معالج تست کرونا گرفته می‌شود و حدود ۴۰ درصد این تست‌ها مثبت می‌شود.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری ۶۳ هزار و ۹۱۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲۹۵ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

با تشدید محدودیت‌های کرونایی از روز ۲۵ مردادماه از ورود خودروهای غیربومی به چهارمحال و بختیاری جلوگیری به‌عمل می‌آوردند و از ظهر روز یکشنبه ۲۴ مردادماه بیش از ۲۰۰ خودروی غیربومی به مبدا بازگشت داده شده است.

سویه‌ نوع دلتا بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان را گرفتار می‌کند

فریدون رحمانی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین تمهیدات در نظر گرفته شده برای افزایش بیماران بدحال و بستری در روزهای آینده در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: درحال حاضر بیمارستان‌های‌ استان فراتر از ظرفیت خود به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی‌ می‌کنند.

وی افزود: نزدیک‌ به ۸۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌ هاجر شهرکرد و ۷۰ درصد بیمارستان‌ آیت‌الله‌ کاشانی شهرکرد به بیماران کرونایی‌ اختصاص دارد و سایر ظرفیت باقی‌مانده‌ این‌ مراکز به بیماران غیرکرونایی‌ خدمت‌رسانی می‌شود.

رحمانی بیان کرد: ۲۰ درصد باقی‌مانده تخت‌های بستری در بیمارستان هاجر مربوط به بخش‌های زنان و زایمان، اطفال، قلب و آنژیوگرافی و ۳۰ درصد باقی‌مانده در بیمارستان‌ آیت‌الله‌ کاشانی مربوط به بخش تصادفات و حوادث است، تخت‌های اضافه شده در بیمارستان‌ها در کمتر از چند ساعت پر می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: عادی‌انگاری‌ها، سهل انگاری‌ها، نادیده‌ گرفتن‌ شیوه نامه‌های بهداشتی، شرکت در تجمعات، دورهمی خانوادگی و دوستانه از جمله عوامل تولید بیمار کرونا در چهارمحال و بختیاری است‌، با برگزاری هرگونه‌ تجمع‌ و دورهمی‌ علاوه بر گسترش بخش‌های‌ بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، تعداد تخت‌های بیمارستانی و بیماران نیز در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در صورت افزایش تعداد نفرات مبتلا به کووید_۱۹ در چهارمحال و بختیاری، این احتمال وجود دارد که در مرکز استان یا یکی از شهرستان‌ها بیمارستان صحرایی ایجاد شود.

رحمانی در خصوص ابتلای کودکان به کرونا در پیک پنجم، توضیح داد: تعدادی کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های‌ چهارمحال و بختیاری بستری هستند و سویه‌ نوع دلتا بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان را گرفتار می‌کند، این موضوع یک هشدار است که بیشتر از قبل شیوه‌نامه‌های‌ بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به ذخایر دارویی چهارمحال و بختیاری، گفت: داروهای‌ اساسی برای درمان بیماران در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و طی روزهای‌ آینده در زمینه تامین داروهای‌ اصلی و اولیه مشکلی در استان وجود نخواهد داشت‌.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و مصرف بالای داروهای‌ مورد نیاز ممکن است در زمینه تامین داروهایی‌ که در رده دوم درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌صورت ادواری با کمبود مواجه شویم‌.

رحمانی خاطرنشان کرد: شهروندان این‌ نکته را مدنظر خود قراردهند که باید تمام‌ تلاش‌ خود را به‌کار گیرند تا تولید بیمار و ابتلا به کووید_۱۹ در چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کند، زیرا در شرایط کنونی‌ تنها راه مقابله با کرونا همین است‌.

فرآیند واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری سرعت می‌گیرد

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در شهرکرد در خصوص وضعیت واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: روز گذشته فرآیند واکسیناسیون‌ گروه های سنی اعلام شده انجام نشد و فقط گروه‌های اولویت‌دار علیه‌ کرونا در استان ایمن می‌شوند، این گروه‌های ‌اولویت‌دار شامل فرهنگیان، مادران باردار و... است.

وی بیان کرد: روز سه شنبه ۲۶ مردادماه‌۱۴۰۰ با اضافه شدن سه گروه سنی جدید یعنی متولدین ۱۳۴۸، ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰، فرایند واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری سرعت‌ خواهد گرفت‌.

استفاده از ظرفیت سردخانه بقیه ارگان‌ها/ تعداد بیماران بدحال در حال افزایش است

بر اساس آخرین اطلاعیه کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیمارستان‌های استان در شبانه‌روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین روزهای کرونایی را پشت سر گذاشتند.

چند هفته است که روزانه حدود ۷۰۰، ۸۰۰ بیمار بستری دائم در بیمارستان های استان بستری هستند و حدود ۵۰۰ نفر نیز به‌صورت بستری موقت در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند و این امر موجب شده حجم بالایی از کار ، فشار و استرس به پرسنل حوزه درمان تحمیل شود و روزهای سختی را پشت سر بگذارند.

روزهای سخت کرونایی ۱۸ ماه است که ادامه دارد و این روند برای پرسنل و کادر درمان استان کاملا فرسایشی است، در چند روز گذشته تعداد زیادی از پرسنل باوجود اینکه قبلا به کرونا مبتلا و واکسیناسیون آنها کامل انجام شده بود به این بیماری مبتلا شده‌اند که این امر موجب تشدید فشار کاری بر همکارانشان شده است، کادر درمان هم به لحاظ جسمی و هم روحی کاملا خسته‌اند اما فداکارانه، صبورانه پای کار هستند و به وظایف و تعهداتشان عمل می‌کنند.

کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند و یا حتی مشکوک هستند باید یکسری اصول را رعایت کنند که حالشان بدتر نشود، مهمترین اصل در مورد بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا داشتن استراحت است.

به گزارش ایسنا، بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا باید ضمن جدا کردن خودشان از خانواده و جامعه به‌طور کامل استراحت داشته و به لحاظ جسمی و روحی از اضطراب و استرس به دور باشند تا بیماریشان تشدید نشود، آرامش روحی و روانی، تغذیه مناسب، مصرف مایعات کافی در کنار رعایت سایر اصول، فرد مشکوک و مبتلا به کرونا را از مراجعه به پزشک و حتی بستری شدن بی‌نیاز و ورودی بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد.

تعداد بیماران بدحال در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری رو به افزایش است، انتظار می رود تا چند روز آینده همچنان تعداد موارد فوتی بالا باشد.

اتفاقی که در دو روز گذشته در مرکز آموزشی درمانی هاجر (س) شهرکرد افتاد، فوت هشت بیمار در یک شیفت کاری بود که باتوجه به اینکه سردخانه این مرکز تنها ظرفیت پذیرش هشت فوتی دارد و تعدادی فوتی از قبل در سردخانه موجود بود، ظرفیت پذیرش فوتی ها را نداشت که از سردخانه سایر ارگان‌ها کمک گرفته شد.

عموم مردم مطلع هستند این روزها در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط در طول مدت شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌ایم، تعداد بیماران به‌ویژه بیماران بستری افزایشی است و روزانه بیش از ۸۰۰ بیمار خدمات بستری دائم و نزدیک به ۵۰۰ بیمار خدمات درمانی دو تا سه ساعته دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مراجعه حدود ۱۳۰۰ بیمار تنفسی بدحال بار سنگینی بر کادر بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، متاسفانه این روزها بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته درمان‌های متعدد را دریافت و پاسخی نگرفته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی