بازدید 39023
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ مرداد

«تعارض منافع» ما را به خاک سیاه می‌نشاند / پشت پرده پیشروی سریع طالبان/اصرار بر تصمیمات اشتباه

برنامه‌های چهار گزینه اقتصادی کابینه، بالاخره لبنیات چند؟! ناگفته‌ها از اصلاح‌طلبان در انتخابات، چالش تازه ایران و عربستان به خاطر یک مدال، بهشتِ زاکانی و یک بام و دو هوای پارلمانی، بازی خصولتی‌ها با مصرف‌کنندگان، پشت‌پرده قدرت‌یابی دوباره طالبان در افغانستان و ارزیابی تخصصی وزیران پیشنهادی در ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های مجلس، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۵ 15 August 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۴ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که هشدار دادستان به بانک‌ها درباره ربا، تعطیلی چندروزه و بسته شدن جاده‌های بین استانی، قطعی شدن خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا و آخرین گزارش‌ها از افغانستان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


«تعارض منافع» ما را به خاک سیاه می‌نشاند

محمد فاضلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: «تعــارض منافع» وضعیتی است که شخص یا سازمانی همزمان دارای منافع متعدد مالی، سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی‌ای است که یکی یا ترکیبی از این منافع می‌تواند در موقعیت تصمیم‌گیری بر انگیزه‌های فردی یا سازمانی وی تأثیر گذاشته و موجب تصمیم‌گیری بدون بی‌طرفی و توأم با فساد شود. بحث «تعارض منافع» بسیار پیچیده است و در جهان قوانین بسیار مفصلی برای ممانعت از تعارض منافع در نظر گرفته شده است. «تعارض منافع» در ایران به‌صورت بسیار حداقلی و تا آنجا که من می‌دانم هیچ قانون مستقلی برای مقابله با تعارض منافع وجود ندارد. بگذارید مصادیقی از تعارض منافع را بررسی کنیم. بگذارید از تعارض منافع در بین همکاران خودم -‌استادان دانشگاه‌- شروع کنم. قانونی در آموزش عالی وجود دارد که به‌استادان دانشگاه اجازه می‌دهد فرزندان خود را در صورتی قبولی در کنکور (تحت‌ شرایطی) از دانشگاهی دیگر، به دانشگاه محل خدمت خود منتقل کنند. شرایط اجرای این قانون نیز در طول سالیان از میان رفته و استادان عملا فرزندان خود را هر کجا که قبول شوند، می‌توانند به دانشگاه محل خدمت خود منتقل کنند. تصویب‌کنندگان این قانون در آموزش عالی در حالی چنین تصمیمی گرفته‌اند که عملا برای منافع خود تصمیم می‌گرفته‌اند. قانونی است تبعیض‌آمیز که هنوز نیز پابرجاست.

 

دایره تعارض منافع را می‌توان بیش از این گسترش داد و دید: پزشکان که اکثریت مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در اختیار دارند، وقتی درباره تعرفه خدمات پزشکی و اجرا‌شدن یا نشدن برخی قوانین تصمیم می‌گیرند، در اصل درباره منافع جاری یا آتی خودشان تصمیم می‌گیرند. تصمیم‌گیری درباره اجرای قانون پزشک خانواده یا نظام ارجاع، که در نظام‌های سلامت دنیا به عنوان ابزار‌های ارتقای بهداشت، کاهش هزینه‌ها و افزایش عدالت بین کادر‌های درمانی تلقی می‌شود، در تعارض با منافع پزشکان متخصص بوده و بدیهی است اگر این دسته از پزشکان تصمیم‌گیر باشند، در موقعیت اجرایی‌کردن قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع در تعارض منافع قرار دارند. میزان تعارض منافع در نظام پزشکی بسیار فراتر از مورد طرح‌شده است. تعارض منافع را می‌توان در این موارد نیز مشاهده کرد: وقتی شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری عملاً دولتی یا خصولتی درباره طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی تصمیم می‌گیرند؛ و وقتی سیاستمداران درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها یا اقداماتی که به زیان خود آن‌هاست تصمیم می‌گیرند (مثل وقتی سیاستمداران بخواهند درباره قطع یارانه ثروتمندان تصمیم بگیرند.) یکی از بزرگ‌ترین مصادیق تعارض منافع زمانی بروز می‌کند که سیاستمداران بخواهند درباره کاهش اختیارات خود تصمیم بگیرند. برای مثال، قانون توزیع عادلانه آب در ایران، اختیارات بسیار گسترده‌ای به وزارت نیرو برای دخل‌و‌تصرف در منابع آبی کشور داده است. بسیاری معتقدند همین اختیارات مسبب بسیاری از مصائب و پیدایش مشکلات حاد مدیریت منابع آب در ایران است. تصور کنید اصلاح این وضعیت مستلزم سلب‌بخشی از این اختیارات و وزارت نیرو نیز تدوین‌کننده لایحه قانون جامع مدیریت منابع آب در ایران باشد. بدیهی است منافع ناشی از داشتن اختیارات گسترده و ضرورت سلب‌بخشی از این اختیارات، تعارض عمیقی ایجاد می‌کند. مدیران ارشد دولتی در شرایط عادی تن به سلب هیچ یک از اختیارات یا منافع خود نمی‌دهند و تا حدی از همین‌روست که مردم احساس می‌کنند با تغییر دولت‌ها تفاوت ملموسی در روند‌ها ایجاد نمی‌شود.

هر مدیری - متعلق به هر جناحی - در نهایت باید درباره چشم پوشیدن از منافعی تصمیم بگیرد که خود در کوتاه‌مدت یا بلندمدت صاحب آن منافع است. مسأله حقوق‌های نجومی نمونه بارز چنین وضعیتی بود. دولتی‌ها درخصوص میزان حقوق خود تصمیم گرفته بودند. مسیر آینده ایران و از بین «عبرت تاریخ شدن» یا «از تاریخ عبرت گرفتن» کدام را انتخاب کنیم و در پیش بگیریم، تا اندازه زیادی تابع غلبه جامعه، سیاست و اقتصاد ایران بر «تعارض منافع» است. عقلانیت سودجوی کوتاه‌مدت‌نگر بر‌تداوم تعارض منافع اصرار می‌ورزد و راه تباهی می‌پیماییم؛ و عقلانیت جوهری بلندمدت‌نگر ما را به گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر درباره تعارض منافع و راه‌های غلبه بر آن فرامی‌خواند. یک دستور‌کار اصلاح‌طلبی می‌تواند بررسی مصادیق تعارض منافع در نظام تصمیم‌گیری و اجرا در ایران باشد.

اصرار بر تصمیمات اشتباه

سید علیرضاکریمی در سرمقاله امروز آفتاب یزد با عنوان اصرار بر تصمیمات اشتباه نوشت: در شرایطی که پزشکان و کارشناسان بسیاری به نوع مدیریت کرونا در کشور انتقاد‌های علمی و اصولی دارند و فی المثل معتقدند تعطیلاتی به سبک و سیاق فعلی صرفا باعث جهش بیشتر ویروس می‌شود، اما کماکان مسئولان مرتبط بر تصمیمات اشتباه خود اصرار دارند. می‌پرسید چرا؟ واقعا نمی‌دانم!


در همین آفتاب یزد به انحای مختلف نوشتیم و گوشزد کردیم برای کنترل چرخش ویروس منحوس آن هم از نوع دلتای آن که قدرت چرخش بیشتری دارد اولا تعطیلات حداقل باید ۱۴ روز باشد و ثانیا حتما بایستی این تعطیلات ضمانت اجرایی فوق العاده داشته باشد.


حال سوال اینجاست: آیا تعطیلات فعلی که در مورد آن تصمیم گیری شده اینگونه است؟ مسلما خیر. با ۵ روز تعطیلی هیچ کشوری نتوانسته ویروس را کنترل نماید و زنجیره انتقال را بشکند. ضمن آنکه هرچند مسئولان از ضمانت اجرایی این تعطیلات می‌گویند، اما مسلم بدانید این تعطیلات نیز تفاوت چندانی با قبلی نخواهد داشت. نشان به آن نشان که آغاز تعطیلات و نوع اطلاع رسانی به گونه‌ای است که مردم فرصت رفتن به مسافرت را داشته باشند؛ و مهم‌تر آنکه مثل سری‌های قبلی سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما مانعی ندارد! یعنی همچنان مسئولان یقین دارند که ویروس کرونا بر مسافرینی که پولی برای حمل و نقل عمومی واریز کرده‌اند اثر ندارد! باور بفرمایید تصمیم گیری در این موارد آنچنان سخت و لاینحل نیست. برای مثال وقتی در ستاد کرونا تصمیم برآن می‌شود که کشور تعطیل شود مگر چنین امکانی وجود ندارد که همان لحظه به پلیس اطلاع دهند که راه‌های مواصلاتی مسدود گردد؟ چرا باید راه‌ها و جاده‌ها با تاخیر ۲۴ و ۴۸ ساعته بسته شود؟!
و یا به چه دلیل سفر با وسائل حمل و نقل عمومی باید آزاد باشد؟ مسافر، مسافر است چه با خودروی شخصی چه با هواپیما، قطار و اتوبوس. مرگ یک بار و شیون هم یک بار. وقتی مسجل شده با ۵ روز تعطیلی ویروس زمین گیر نمی‌شود چرا به یکباره ۱۴ روز تعطیلی اعلام نمی‌شود.


اگر هم به دلیل شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود، باید گفت جان مردم اولی بر تمام امور است. خزانه را باز کنید و به مردم کمک مالی نمایید تا حداقل دو هفته همه در خانه بنشینند تا کادر درمان قدری نفس بکشد و شهر این گونه بوی مرگ ندهد. بالاخره ملت هم از این منابع خدادادی سهم دارند! درست است؟


پشت پرده پیشروی سریع طالبان

سید احمد موسوی مبلغ طی یادداشتی در سرمقاله امروز روزنامه خراسان نوشت: از ابتدای پیشروی‌های عجیب و گسترده طالبان، این شائبه ایجاد شده بود که تصرف سریع و بدون جنگ مناطق توسط طالبان، برنامه ریزی شده و مطابق با توافقی پنهانی میان دولت افغانستان و طالبان است، اما استدلال‌های زیادی صورت می‌گرفت تا ثابت شود که دولت افغانستان، معامله پشت پرده‌ای برای واگذاری مناطق به طالبان ندارد و اصولاً منطقی نیست که دولتی، به دست خود، امکانات و جغرافیای خود را به دشمن واگذار کند.


استعفای غنی تا زمانی که مخالفان او کاملا از قدرت بیفتند (تا خود او آرامش پیدا کند) و شمال افغانستان کاملا در اختیار طالبان قرار بگیرد (تا سناریوی آمریکا دچار سکته نشود) احتمالا منتفی خواهد بود.


شمال و مرکز افغانستان، مناطقی هستند که در دهه ۷۰، هسته اصلی مقاومت ضد طالبان بودند و مردم این مناطق، آمادگی ذهنی و روانی پذیرش امارت طالبان را ندارند؛ بنابراین در طرح آمریکا، برای تسلط طالبان بر افغانستان، ضروری بود که پیش از شکل گیری جریان مقاومت علیه طالبان، هسته‌های چنین جریانی از عمل باز بماند و به همین دلیل، تصرف شمال افغانستان توسط طالبان، نسبت به ولایات جنوبی اولویت پیدا کرد.. چهره‌های سیاسی و نظامی ضد طالبان، اگر تصمیم بگیرند که سد راه طالبان شوند، ممکن است با حذف فیزیکی مواجه شوند. مسمومیت مشکوک مارشال دوستم و فرزندش و حمله پهپادی به منزل عطامحمد نور در ماه گذشته و نیز حمله نیروی هوایی افغانستان به یک فرمانده مهم مقاومت مردمی (فرمانده علی سرور که برای کمک به مدافعان شهر شبرغان به آن جا رفته بود) در مسیر بازگشت به مزار شریف در روز گذشته، موید این مدعاست.


اسماعیل خان به روشنی دریافت که مسلط کردن طالبان بر افغانستان، طرحی آمریکایی است و بخشی از دولت افغانستان هم در اجرای آن با طالبان و آمریکا همکاری خواهد کرد؛ بنابراین اگر او بخواهد در این مسیر چالش ایجاد کند، حتما از میان برداشته خواهد شد. اسماعیل خان ترجیح داد زنده بماند. اما عطا محمد نور و مارشال دوستم و امرا... صالح که تا کنون سخن از مقاومت در برابر طالبان می‌زنند، معلوم نیست چه تدبیری برای در امان ماندن از خطر فوق اندیشیده اند. شاید آن‌ها هم همان مسیری را بروند که اسماعیل خان رفت. همان طور که شامگاه روز گذشته شاهد سقوط مزارشریف هم بودیم.. معادله حمایت صریح و ضمنی آمریکا از طالبان و طرحی که برای آینده افغانستان با حضور طالبان چیده است و نفوذی که در بدنه این گروه برای جلو بردن طرح خود دارد، پیام‌های صریحی برای همسایگان افغانستان و دشمنان آمریکا دارد. واضح است که باید با چشم‌های باز تحولات کلان و حتی جزئیاتی مانند ادعای همراهی نیرو‌های جیش الظلم با طالبان در تصرف شهر زرنج مرکز استان نیمروز را رصد کرد و درباره هر گونه اعتماد کردن یا نکردن به این گروه هوشیار بود. یقینا در روز‌های آینده نیمه پنهان معادلات، روشن‌تر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
در بارۀ تعطیلات 14 روزه امکان آن از نظر اقتصادی وجود ندارد و از نظر " ضمانت اجرایی" من دانم و تو هم دانی که چرا چنین سخت پشت آن را نمی‌گیرند.
پشت پرده پیشروی سریع طالبان:
آنهائيكه طالبان را چند مرتبه به تهران دعوت كردند بايد پاسخگو باشند.
نحوه انتخاب افراد کابینه توسط رییس جمهور امیدهای بسیاری را ناامید کرد

حضور چند فرد کم تجربه و بی تجربه و حتی دارای کارنامه اسفبار در کابینه نشان از عدم موفقیت دولت سیزدهم در اقتصاد دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اخرش را ببین که بدتر از دولت قبل نمی شود در ضمن این افراد دیگر سیاسی کاری نمی کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
خیلی زودتر از آنچه که فکر می کردیم وارد دوران صد رحمت به روحانی خواهیم شد
بزودی عربستان با تمام قوا وارد افغانستان خواهد شد و به کمک اسراییل و امریکا و انگلیس, پایگاهی عظیم برای مقابله با ج.ا.ا در ابعاد گوناگون ایحاد خواهند کرد.
تعطیلات باید به شکل حکومت نظامی باشه شاید اگر بعد عزاداری تاسوعاعاشورا این کار رو می کردن بهتر بود
دوتا مقاله خوب ممنون از تابناک.. به ولله منی که تحصیلات دکترا ندارم هم میدانم که تعارض منافع یعنی چه و بسیاری از مسولان از همین تعارض منافع برای خودشان کار و کاسبی راه انداخته اندو یا اینکه تعطیلات 5-6 روزه بدون مسدودسازی تمام رفت و امدها هیچ اثری ندارد بلکه بیشتر باعث گسترش ویروس کرونا میشود..
واقعا برای فهمیدن این مسائل نیازی نیست که حتما مدرک دکترا داشته باشید یا استاد دانشگاه باشید.. یه فرد با حداقل هوش و سواد هم اینها رو میفهمد.. اما متعجبم که چطور این همه مسول متوجه نیستند؟؟؟؟
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
متوجه هستند علتش همون تعارض منافع است
من با نظر شما مخالف هستم این طرح توسط چین و رفیق هایش بوده شاید اول توسط امریکا بوده ولی طرح را چین و رفقایش ربوده اند روی کار آمدن طالبان فقط به نفع چین است ولی شک دارم امریکا و همپیمانانش دخالت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
طالبان دشمن ذاتی ایران و هند و چین است حال چه کسی سود می برد از اینکه این گروه بر افغانستان مسلط شود؟


مشخص است امریکا ، عربستان ، پاکستان و اسراییل
نوبت به عربستان سعودی .وامارات عربی .هم خواهد رسید کسانی. که نوکری آمریکا. رو کنند .یک روزی باید از میدان بیرون بروند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
شما اصل ماجرا رو نگرفتی . تسلط طالبان بر افغانستان ادامه طرح حمله آمریکا به افغانستان هست که داره توسط دولت کنونی همون کشور حمایت و انجام میشه
با سلام و احترام
آقای دکتر فاضلی لطف بفرمایند و شفاف اطلاع رسانی کنند در همین دولت پیشین طی چن سال چه تعداد قرارداد کاری (مشاوره ای ، پژوهشی و یا سایر عناوین مشابه ) علاوه بر شغل دانشگاهی داشته اند و آیا خودشان در تصمیم سازی های که در وزارت نیرو می کردند مشمول تضاد منافع نبوده اند متشکرم
اولا : ۵ روز تعطیلی به هیچ وجه کافی نیست
ثانیا : دادن زمان دو روزه به مسافران برای رساندن خودشان به استانهای
شمالی و مشهد اشکال بزرگ طرح است
ثالثا : چرا مسافرت با اتوبوس و قطار و هواپیما را تعطیل نکردند ؟مگر کرونا
در داخل این وسایل عمومی منتقل نمی گردد ؟؟؟
و فقط در خودرو های شخصی موجود است ؟
رابعا : کمبود دارو و واکسن و سرم و اکسیژن و تخت خالی و خستگی مفرط
کادر درمان مشکل اصلی است
خامسا : افزایش تعداد داروخانه های دارای داروهای کمیاب وقتی داروی کافی
موجود نیست ، به چکار می آید؟
واردات و توزیع درست داروهای کرونا را به میزان لازم و به قیمت ارزان
را انجام بدهید
در غیر اینصورت نباید انتطار داشته باشید که این بیماری هولناک کنترل و دست از سر مردم بر دارد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
به نظر من باید در جاده ها دوشکا بگزارند و کسانی که مقررات منع تردد را زیر پا بگزارند با مسلسل و خمپاره بزنند تا دیگر کسی جرات سرپیچی پیدا نکند
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اینو نمی تونستید بنویسید اول دوم سوم چهارم پنجم
بهتر است هرگز به طالبان اعتماد نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
احتمالا یکی از مفاد قرارداد ۲۵ سال با چین این است که به هر گروهی آنها بگویند باید اعتماد کنیم
اعتماد به تفکر طالبانی با آن سوابق بد قبل یک اشتباه محض است.
ما که کاره ای نیستیم ولی به نظر من باید سریع ایرانیها را از هرات بخصوص خارج کنند و بدنبالش باید ارتش ایران یک تضمین تا 40کیلومتر فاصله از مرز ایران عاری از نیروی طالبی و سلاح بگیرد، در غیر آن تا هرات پیشروی کند تا هم یک منطقه امن حایل ایران تشکیل شود، هم فراریهای افغان بتوانند آنجا اسکان کنند و از سرریز به خاک ایران و تبعات بعدی آن پرهیز شود.
در یک کشور ملوک الطوایفی با مراکز متعدد قدرت و تصمیم گیری، چه کاری از دست ستاد کرونا بر می آید؟ رهبر معظم انقلاب خود سکان هدایت را در دست بگیرند. یا اینکه اختیارات و حوزه تصمیمگیری رئیس جمهور را افزایش دهند.
در همین سایت تابناک به نقل از یکی از نمایندگان مجلس گزارش شده بود که زاکانی قلب تپنده اسلام است! ببین به کجا رسیده ایم که اشخاصی همچون زاکانی را به عنوان سردمدار و قلب تپنده اسلام معرفی می کنند. واقعا تاسف برانگیز است برای همچین نمایندگان و اشخاصی که امور مملکت به دست آنهاست تا برای ملت تصمیم بگیرند!
مجلس شورای اسلامی باید ماده ای رو‌جهت فسخ قرارداد پاریس و‌بازگشت هرات و مزار شریف و‌مناطق غیر پشتون به سرزمین اصلی ایران تقدیم هیات رئیسه مجلس کنه و به سال‌های رنج هموطنانمون در اون مناطق پایان بده
منشا و هدف و تفکر و حامیان و... طالبان بسیار روشن است. حزب دمکرات امریکا در باطن، تروریست ساز و تروریست پرور است و با استفاده از این تروریست‌ها، به تهدید و گاهی شکست مخالفان منافع خود می‌پردازد. که سابقه بسیار طولانی دارد و آن هم به استفاده آنها، برای مبارزه با ارتش شوروی سابق برمی‌گردد. استقرار طالبان در نزدیکی مرزهای ایران، هشدار ایالات متحده به ایران و دیگر مخالفان است. کشورهای دیگر که همراه ایالات متحده هستند، کشورهای انگستان، کانادا و برخی کشورهای اروپایی در نقش همکار و متحد، عربستان و قطر و ... در نقش کیف پول ، ترکیه و برخی دیگر در نقش اسب تروآ و انتقال دهنده و گاهی آموزش نظامی تروریست‌ها، پاکستان و به ویژه امنیت این کشور به علت جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان و کشورهای همسایه آن و... در نقش آموزش اعتقادی و سنی سلفی و مفتی آنها که تفکرات ضد شیعه افراطی در حد تکفیر دارند. و بسیار موارد دیگر. تعداد معادلات در این منطقه بسیار زیاد و تضاد منافع و همگرایی منافع، معادلات را پیچیده‌تر نموده است. رصد شرایط و رفتار و هدف نهایی و... طالبان بسیار مهم است.
چرا طالبان کرونا نمیگیرند
پاسخ ها
علی از آلمان
| Germany |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
کرونا مانند مرض نقرص که متعلق به خوب خوران و خوشگذرانان میباشد،
تعطیلات یک هفته برای این بود که مردم با خیال راحت به زادگاه خودشان بروند و عزاداری کنند و آنرا رونق ببخشند خدا به دادمان برسد
سلام و عرض ادب. من ارادت خدمت همه ی بزرگواران دارم. ولی از دولت آقای رئیسی با این تیم بی تجربه و ناکارآمد و سهم خواهی هایی که صورت گرفته آبی گرم نخواهد شد. کار به جایی برسد که همه آرزو کنیم ای کاش روحانی برگردد. واقعیت این است که مسولان با همه ی امکانات در مقابل روحانی ایستاد و الآن با همه ی امکانات پشت رئیسی. ولی فرقش این است که دولت رئیسی عاری از هرگونه تز و دکترین مشخص برای عبور کشور از این بحرانهاست و لذا در کوتاه مدت اقدام به کارهای پوپولیستی کرده و در دراز مدت خواهیم دید که اوضاع بدتر خواهد شد. ما نیازمند برجام هستیم همانطور که سال 67 نیازمند قطعنامه ی 598.
چیزی که می شد عزتمندانه و از طریق گفتگو با دنیا به دست آورد(چه بسا که روی کاغذ و بعضا در عمل هم به دست آمد و اگر سنگ اندازی دلواپسان نادان نبود شیرینی اش را هم می شد احساس کرد) در آینده ای نه چندان دور و با منت و خواری و با مزایای به مراتب کمتر دریافت خواهیم کرد.بعد ها خواهیم فهمید که امثال ظریف چه خدمت مهمی به ایران کردند همانطور که مصدق در داستان ملی شدن صنعت نفت کرد. متاسفانه دیدگاه کوته بین و به شدت جناحی وضعیت را به این روز رسانده است. در این که روی دیوار امثال روس و انگلیس و آمریکا نباید یادگاری نوشت شکی نیست ولی اینکه با حرکات متحورانه و ماجراجویانه کاری کنیم که علیه کشور اجماع جهانی صورت گیرد اشتباهی بزرگتر است. می شد با هنر دیپلماسی و درعین توجه به قوی کردن کشور از نظر نظامی و به دور از هیاهو از این پیچ خطرناک عبور کرد و متاسفانه نگذاشتند. آیا امروز نظام آن سرمایه ی اجتماعی 8 سال پیش خود را دارد؟ آیا وقت آن نیست که از زدن حرفهای شعاری که فقط در نماز جمعه خریدار داشت، دست بکشیم و واقعیتهای موجود را خوب تحلیل کنیم . تا کی باید با آزمون و خطا جلو برویم. آیا واکسن برکت و... ارزش کشته شدن این همه از مردم کشورمان را داشت تا درس سختی بگیریم و برگردیم به این که بعد از یکسال و نیم دستور واردات واکسن حتی از مدل آمریکائیش داده شود؟
نگران مردم افغانستان هستیم هیچگاه طالبان سعادت و آزادی برای مردم افغان به بار نیاورد مسیولین خیلی در سیاست گذاری با طالبان بایستی جانب احتیاط را در پیش بگیرند
جلوگیری از واردان واکسن در حالیکه پیش پرداخت ان را هم داده بودیم مردم را به کشتن داد
مشخص که روش طالبان برنامه ریزی شده این وسط تنها کشوری که ضرر می کنه ایران هستش
آمریکا برای مهارچین قصد محاصره آن کشور را دارد .آوردن طالبان طرح و نقشه امریکاست .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار