بازدید 71866
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۱ مرداد

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! / در برابر این فاجعه همه مسئولند/ آیا رئیسی موفق می‌شود؟

سایه روشن‌های کـابیـنه رئیسی، وجه تمایز کابینه رئیسی با احمدی‌نژاد، ائتلاف جدید بایدن علیه ایران، مرز‌های آتش به اختیار و خشونت، ده دستور اکید رهبر انقلاب برای مهار کرونا، طرحی به نام حمایت و به کام محدودیت، ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! و رفع موانع عضویت ایران در پیمان شانگ‌های از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶ 12 August 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۱ مرداد اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و تحلیل‌هایی درباره تیم اقتصادی دولت، دستور اکید رهبر انقلاب اسلامی به همه مسئولان درباره لزوم تهیه واکسن کرونا، کمبود شدید دارو در موج پنجم کرونا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


آیا رئیسی موفق می‌شود؟

جعفر بلوری در بخشی از یادداشتی در شماره امروز روزنامه کیهان با عنوان آیا رئیسی موفق می‌شود؟ نوشت: «وضع موجود»، تنها و بدترین چالش رئیس‌جمهور منتخب نیست بلکه می‌توان گفت «عاملان وضع موجود» شاید، بدترین چالش آقای رئیسی هستند حتی بدتر از «وضع موجود»! وضع موجود را می‌شود با برنامه‌ریزی، تلاش شبانه‌روزی، تیم قوی و صدالبته فداکاری پس از مدتی تغییر داد اما، تغییر دادن برخی آدم‌ها کار راحتی نیست و بعضا حتی غیرممکن است. به‌ویژه آن‌هایی که مثل آب خوردن دروغ می‌گویند، در عین بدهکاری، خود را طلبکار جا می‌زنند و پس از ۸ سال! ضعف‌ها و شکست‌ها را به دولت‌های ماقبل خود نسبت می‌دهند.

اینجا این چند جمله را در گوشه ذهن‌تان نگه دارید: «بخشی از عاملان وضع موجود (داخلی یا خارجی) طی همین ۶ روزی که از روی کار آمدن آقای رئیسی گذشته نشان داده‌اند، موفقیت این دولت را نمی‌توانند تحمل کنند. رئیسی نماد بازگشت دولت به ریل انقلاب است. موفقیت او یعنی موفقیت «مدل انقلاب اسلامی» و این بزرگ‌ترین کابوس مخالفان جمهوری اسلامی است! لذا، نمی‌خواهند آب خوش از گلوی این دولت و مردم پایین برود. علائم و نشانه‌های این «نمی‌خواهند» طی روز‌های گذشته به خوبی خود را نشان داد. آن‌ها با تمام توان تلاش خواهند کرد این دولت موفق نشود»؛ لذا اینکه می‌بینید هنوز دولت تشکیل نشده و تنها ۴ روز از رئیس‌جمهور شدن آقای رئیسی نگذشته این‌طور و با این حجم به او حمله می‌شود، و از ایشان می‌خواهند پاسخگوی وضعیتی باشد که خود عامل آنند یعنی، از هم‌اکنون برای ناهموارتر کردن این مسیر سنگلاخ، خیز برداشته‌اند.


- اگرچه خبر داریم یکی از دلایل این همه هجمه و اظهارات خلاف عقل و منطق آنها، اختلافات سنگینی است که بین‌شان به‌وجود آمده و هوش و تمرکزشان را به هم ریخته. یکی از آن‌ها چند روز پیش نوشته بود، آقای رئیسی به جای تشکیل دولت، به فکر مهار کرونا باشد! خبر‌های دقیقی هست که، آن‌ها به شدت از انتخابات اخیر و در افکار عمومی ضربه خورده‌اند و برای زنده نشان دادن خود، نیاز به این به سروصدا دارند.
اما پاسخ سؤال این یادداشت؛ آیا آقای رئیسی با وجود وضعی که به ارث برده و عاملان این وضع، موفق خواهد شد؟ برای رسیدن به موفقیت، علاوه بر مواردی که در بند اول این یادداشت به اختصار به آنها اشاره شد، باید موانع را هم شناسایی و از مسیر برداشت. لازمه آمدن یک دولت باانگیزه، بابرنامه، جوان و انقلابی، رفتن دولت قبلی است! پس اولین و یکی از بزرگ‌ترین موانع با سازوکاری به نام انتخابات، برداشته شده است. اما این همه مسئله نیست. آقای رئیسی قطعا راه سختی برای موفقیت پیش‌رو دارد، اما با توجه به شناختی که از او و برخی اعضای کابینه‌اش سراغ داریم و کار‌های بزرگ و سختی که در آستان قدس و قوه قضائیه انجام داده، علی‌رغم میل و خواسته مخالفان، اطمینان داریم به فضل الهی اوضاع، بهتر از امروز خواهد شد چرا که معتقدیم «إن مع العسر یسراً».

 

در برابر این فاجعه همه مسئولند


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر در برابر این فاجعه همه مسئولند نوشت: در خبر‌های رسمی وزارت نیرو این خبر بسیار تلخ را همگان دیدند و شنیدند که خاموشی‌های روز‌های اخیر به خاطر مصرف ۲۰۰۰ مگاوات برق توسط دستگاه‌های استخراج رمزارز‌ها بوده و متاسفانه این اقدام خلاف همچنان ادامه دارد.


در شرایط بسیار غمبار همه‌گیری ویروس کرونا و در حالی که تعداد جان‌باختگان این بیماری خطرناک با سرعت حیرت‌آوری افزایش می‌یابد و تعداد مبتلایان روزانه از ۴۰ هزار نفر هم عبور کرده است، تامین اکسیژن از طریق برق، دارو، تجهیزات پزشکی و هر چیز دیگری که به مدیریت بحران کمک کند، از ضروریات محسوب می‌شود. واکسیناسیون نیز یکی از این عوامل است که تسریع در آن و افزایش میزان آن می‌تواند کمک زیادی به مدیریت بحران نماید. کارشکنی‌ها و سوء‌مدیریت‌هائی که منجر به عدم تامین این نیاز‌ها یا کندی در انجام آن‌ها شوند، قطعاً خیانت به مردم است و عاملان آن‌ها در جان باختن‌ها و زیان‌هائی که به مردم و کشور وارد می‌شود سهیم هستند. بنابراین، همه مسئولان موظفند با تمام توان و امکانات وارد صحنه شوند و به این بحران که در حال تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی است پایان بدهند.


درباره استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها نمی‌توان وزارت نیرو را مقصر دانست، زیرا کارکنان این وزارتخانه مسئول تولید برق هستند و نه‌تن‌ها هیچ دخالتی در استفاده غیرمجاز از تولیدات خود ندارند بلکه از اینکه زحماتشان با اقدامات خلاف عده‌ای سودجو بر باد می‌رود بشدت ناراحتند. متاسفانه کار چندانی هم از آن‌ها برای برخورد با این تخلف برنمی‌آید. دستگاه‌های نظارتی، قضائی، اطلاعاتی و انتظامی باید اقدام به کشف مراکز استخراج رمزارز‌ها کنند و مانع به هدر رفتن زحمات کارکنان وزارت نیرو شوند. اگر عاملان اصلی استخراج رمزارز‌ها اعم از مجاز و غیرمجاز، از حاشیه امن برخوردارند، دستگاه‌های یادشده نباید در برخورد با آن‌ها و حواشی امنشان کوتاهی کنند و اگر با موانعی در زمینه برخورد مواجهند، حداقل انتظاری که از آن‌ها می‌رود اینست که موضوع را با مردم در میان بگذارند و افکار عمومی را علیه کسانی که این حاشیه امن را پدید آورده‌اند بشورانند تا مشکل از این طریق حل شود و برق و اکسیژن مورد نیاز بیماران تامین گردد و مردم نیز در آسایش باشند.


در بخش دارو، تجهیزات و امکانات بیمارستانی، وضعیت غیرقابل قبولی را شاهد هستیم. فریاد «به داد برسید» پزشکان و پرستاران گویا به گوش مسئولین نمی‌رسد. کجایند کسانی که در موج‌های اول و دوم وعده می‌دادند با ایجاد بیمارستان‌های صحرائی و بکار گرفتن تمام توان و امکانات دستگاه‌های کشوری و لشکری به یاری مردم می‌شتابیم و اجازه نمی‌دهیم حتی یک بیمار کرونائی بر زمین بماند. اکنون مردم در برابر چشمان پر از اشک پزشکان و پرستاران در راهرو‌های ورودی بیمارستان‌ها جان می‌دهند و همراهان بیماران کرونائی در داروخانه‌ها برای خرید دارو و حتی سرُم التماس می‌کنند، ولی نمی‌توانند دارو بخرند در حالی که همان دارو در بازار سیاه به راحتی، اما با قیمت گزاف پیدا می‌شود. مسئولان، این واقعیت را درک نمایند که مردم تمکن مالی پرداخت هزینه‌های درمان کرونا را ندارند و گروه گروه در اثر عدم دسترسی به درمان کافی روانه قبرستان‌ها می‌شوند. این، یک فاجعه ملی است که همه در برابر آن مسئولند و کسی تلاش نکند تقصیر را به گردن دیگری بیندازد. پایان دادن به این بحران، نیازمند یک تلاش همگانی است.

 

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!


روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! نوشت: گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت به حدود ۹۵درصد در بهار سال جاری رسیده که طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. به بیان دیگر، سطح قیمت کالا‌های تولیدشده در بخش صنعت در بهار سال جاری نسبت به سال قبل دوبرابر شده است که این افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای با یک وقفه به قیمت‌های مصرفی در بازار منتقل خواهد شد. کارشناسان معتقدند که سیاست‌های نادرست در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی باعث ایجاد وضعیت قرمز در قیمت‌های کارخانه‌ای شده است. آمار‌های پولی نشان می‌دهد به‌دلیل تامین مالی بودجه از منابع بانک مرکزی رشد متغیر‌های پولی نگران‌کننده شده است. از سوی دیگر، شوک‌های ارزی ماه‌های گذشته، هنوز در بخش تولید در حال تخلیه است و قیمت‌های اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط، سیاست‌های نادرست تجاری نیز باعث افزایش هزینه‌ها در زنجیره تولید شده است. راهکار بازگشت ثبات به قیمت‌ها، تغییر سیاستگذاری در این سه حوزه است.


در صورتی که تغییرات قابل توجهی، مانند تغییر در سیاستگذاری پولی، اقدام سیاسی موثر در دسترسی به منابع ارزی و کاهش مقررات دست و پاگیر ایجاد نشود، موج تورمی تولید خود را به زودی در تورم کالا و خدمات مصرفی نشان خواهد داد. لازم به ذکر است در ادبیات اقتصادی، از شاخص تورم تولیدکننده به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود. چرا که انتظار می‌رود تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس می‌کند.


تیم اقتصادی دولت سیزدهم در برابر ابر تورم!


ظهر روز گذشته سید ابراهیم رئیسی لیست وزرای خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. حال با توجه به آمار منتشر شده برای تورم و هشدار کارشناسان در این خصوص این پرسش مطرح می‌شود که تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای مهار ابرتورم در ماه‌های آتی باید چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند؟ علی قنبری، اقتصاددان در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: من معتقدم یکی از حساس‌ترین مسائل اقتصادی ایران در شرایط کنونی، بحث تورم است. تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون شک ما تا پایان سال یک ابرتورم را تجربه خواهیم کرد؛ بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند.


این اقتصاددان در ادامه گفتگو به عوامل موثر در افزایش تورم اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی و کسری بودجه مهم‌ترین عوامل رشد تورم است و برای مهار تورم، دولت باید تمام تلاش خود را در جهت کنترل نقدینگی و رفع چالش‌های کسری بودجه به کار بگیرد تا در پی افزایش تورم سفره خانوار‌ها کوچک‌تر نشود.
قنبری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی سیاست‌های صحیح برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و در این‌باره گفت: دولت سیزدهم برای کنترل تورم و رفع مشکلات معیشتی باید به تولید و سرمایه‌گذاری در کنار کنترل نرخ نقدینگی توجه داشته باشد و با اعمال سیاست‌های درست و تعامل با کشور‌های دیگر زمینه امنی برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به وجود بیاورد. در آن شرایط ما رشد تولید، رشد صادرات و افزایش درآمد خانوار‌ها را خواهیم داشت و از سوی دیگر کشور به سوی توسعه و پیشرفت هدایت می‌شود.


اگر سیاست‌ها درست باشد تورم در کوتاه‌مدت مهار می‌شود


قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا با راهکار‌های اشاره شده می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت تورم تا حدودی کنترل شود یا خیر؟ گفت: اینکه نرخ تورم تا پایان سال چگونه باشد بستگی به نوع عملکرد دولت دارد. اگر دولت سیزدهم همت داشته باشد، کنترل تورم را در اولیت قرار دهد و با هماهنگی نهاد‌ها به این مسئله مهم بپردازد بدون‌شک در کوتاه‌مدت می‌تواند تورم را کنترل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۵۰
مشكلات موجود در ايران اژدهاي هزارسري است كه با حرف و شعار و دست خالي هيچ كس در مقابلش كاري از پيش نخواهد برد. اصلاح ساختاري و همت و همدلي كل نظام را مي طلبد همراه با به كارگيري رويكردهاي سيستمي، علمي، عملي و فراجناحي و نظارت دقيق و برخورد شديد و بي ملاحظه با فساد مالي، اقتصادي، مديريتي و مذهبي.
در حال حاضر پايگاه هاي قدرت سياسي، اقتصادي و مذهبي هر كدام ساز ناكوك خود را مي نوازند، خروجي از حالا مشخص است؛ آشفتگي بيشتر.
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
همه آنچه فرمودید مصداق این مصرع است: آنچه یافت نشود آنم آرزوست
جلیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
با امدن رئیسی مشکلات ایران صد البته حل نخواهد شد و وضع بدتر از این میشه خدا به مردم ایران رحم کند
خیر
پاسخ ها
بسیجی عاشق رئیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
بلی موفق میشه با برداشت تحریم ها چون برجام ظریف آتش میزنن و برجام ۲ که مورد تایید بایدن و اسرائیل امضاء میکند و مجمع تشخیص مصلحت نظام اف ای تی اف تصویب میکنه و وزیر جدید آموزش وپرورش دستور اجرا سند ۲۰۳۰ صادر میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
اگر ایران راه تقابل‌ با آمریکا را ادامه دهد بدون شک اوضاع از هر آنچه هست به مراتب بدتر خواهد شد ایران باید درک کند که روسیه هم دشمن سرسخت منافع کشور و مردم ایران است و این نظام کثیف روسیه یک ایران بیمار و منزوی
. را دوست دارند نه ایران قوی و مقتدر
شما یا خوابید یا خود را به خواب تشریف فرما کردید.
ما از سال 1390 در ابر تورم دست و پا می زنیم....
خدای من !!! چطور ممکن این تیتر را شما بزنید و خنجر در قلب مردم ستمدیده و زجر کشیده فرو کنید؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
جناب بیدار ما از سال 1350 ابر تورم داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
ابر تورم شاید منظورشون تورم 3 رقمیه
تاریخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
ابر تورم از 1350؟؟؟؟ می شود آمار مستدل ارائه کنید؟ یا رفرانسی برای مطالعه خوانندگان ارائه کنید؟؟ ابر تورم یعنی اینکه سایه به سایه منزوئلا دارم سقوط می کنیم و چه بسا از آن در حال حاضر پیشی گرفته باشیم. چگونه سال 1350 را با الان و با په مرجعی مقایسه می کنید؟
به جای این تحلیل های آبکی به دوستان تندرو خود بگید به فکر تعامل با جهان باشند.
تا زمانی که با دنیا به صورت مستقیم یا نیابتی در جنگ و ستیز باشیم و به روسیه و چین هم هی تند تند باح بدهیم همینه که هست که حتی بدتر و بدتر میشه.
پس به دوستان تندرو خودتون بگید شمشیر رو غلاف کنند و به جای صرف هزینه های جنگ طلبانه در اقصی نقاط خاورمیانه به فکر ایران و ایرانی باشند.
از الآن ناموفق بودن دولت جدید رو توجیه نکنید و به متافع ایران و ایرانی بیندیشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
تعامل روحانی چه دردی را دوا کرد؟
بیشتر تحریم شدیم
حتی دارو هم تحریم شدیم
حتی ماسک و واکسن هم تحریم شدیم.

مذاکره همراه با امتیاز گیری و امتیاز دهی بهتر است
علی
| Netherlands |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
زمانی که نفت هم فروش میرفت همین بود
بودجه دوت یه ریال کم نشد تو این 8 سال ولی هیچ خدمتی به مردم هم نشد
روزانه صد میلیون بشکه نفت هم فروش رود مردم باید هشتشان گرو نهشان باشد
بهتره که آقایون کیهان کارنامه کل 42 سال بعد انقلاب رو با زمانهای قبل مقایسه کنند. نه اینکه همه تقصیرها و بدبختی ها رو مدام بذارند بر عهده روحانی و اصلاح طلبان. ما انقلاب کردیم که همه چیز خوب باشه و مردم در رفاه و آزادی باشند. آقایون دولت قبل و اصلاح طلبان و هر گروه دیگه جزئی از بدنه انقلاب بودند و از کره مریخ که نیومدند! همه اینها در طول این چهار دهه اخیر یه جایی مدیر و مسئول بودند. متاسفم برای شما . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
مقایسه لازم نیست یه زره مطالعه لازم برو صنعت خودرو سازی هسته ایروابط بین الملل فرهنگی رومطالعه کن میفهمی نیازی به مقایسه نیست
وحید
| Netherlands |
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
اون موقعی که به اصلاح طلبها رای می دادی خواب بودی و آینده رو نمی دیدی حالا ببین آن شا الله وضع در آینده خیلی بدتر میشه
کیهان هنوز هم فکر می کنه انتخاباتی انجام شده! بیدار شو ببم جان‌
کیهان انصاف دارد؟ چرا از تجمعات انتخاباتی چیزی نمی گوید؟ یادمان نرفته جرقه این پیک پنجم کرونا با تجمعات انتخاباتی زده شد... حالا با همان بصیرت و آینده نگری قصد رفع مشکلات و معضلات دارند؟
کدام تیم‌اقتصادی؟ ادم های تاریخ مصرف گذشته با کارنامه های مردودی.
مقصراصلی مردم هستندچون دیواری کوتاه ترازمردم نیست.
نه نمیتونه موفق بشه
خیانت کاران کسانی هستند که به دروغ استخراج رمز ارز را پر رنگ می کنند تا آب و هوایی پاریس را به حاشیه ببرند
دولت محبوب شما دیگر نیست که دست به تورم های بالا بزند و قطعا تورم کاهش خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
بزک نمیر بهار میاد خمپزه با خیار میاد
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
شکی نیست که دولت روحانی ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب بود اما باز هم شکی نیست که بلندقدترین فرد کابینه رییسی از کوتاهترین فرد کابینه شیخ حسن کوتاهتر است!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
باش تا صبح دولتت بدمد
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
هنوز خوابید!!
اکثریت وزرای پیشنهادی برای اکثریت مردم ناشناخته هستند

ولی ان حداقلی از وزرای با سابقه همچون رستم قاسمی و ضرغامی و امیر
عبدالهیان که مخالف برجام و تصویب اف ای تی اف بود

و میر کاظمی که باعث تولید بنزین پتروشیمی در دولت احمدی نزاد بود
و وزیر بهداشت جدید که جزو مخالفین جدی واردات واکسن کرونا بوده

قطعا امید چندانی را در دلها روشن نخواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
به نظر می رسد ضغیف ترین وزرا باشند بدون سابقه مدیریتی و بر اساس همکار قبلی بودن و یا همشهری و اقوام دور و مجلسی این که نشد کابینه
درصورتیکه همین روال و رویه اقتصادی کنونی ادامه یابد اوضاع اقتصادی کشور بدتر خواهد شد!
ادامه دادن یارانه های جدید و وام های چند ملیونی بی پشتوانه که ناشی از کار و تولید نیست ، انتشار پول جهش تورم را به همراه دارد .
باانتخاب وزیرمحترم پیشنهادی اموراقتصادودارائی وبابرنامه های مالیات گیری ازهرکاروکسبی وهرچیزی مطمئنا بایدمنتظر
ابرتورمی باشیم که هرگزهیچ کشوری تجربه نکرده وابربیکاری
که چشم فلک ندیده پروازدلاروسقوط آزادپول ملی ازابتدای کار
که هنوزاقدامی جدی صورت نگرفته شاهد این مدعاست
مسلما منظور از همه ، مردم هستند
چون مجلس که یک دست و انقلابیه و هیچ مشکلی نداره
دولت هم باز پر شور و انقلابیه و اونم هیچ مشکلی نداره
می مونه فقط مردم که همین جوری الکی می رن همه چی رو گرون می خرن
ادامه جناح بازی و انتخاب افراد غیر متخصص از همین ابتدا با انتخاب زاکانی بعنوان شهردار تهران شروع شد و این نوید چشم انداز روشنی برای آینده نمی دهد
شروع شد . از الآن به فکر توجیه کارهای دولت جدید هستند و مشکلات را به گردن دولت قبل بندازند.چه موقع این دور و تسلسل تمام میشه چهل و چند ساله که کسی مسئولیت اشتباهات خودش را به گردن نمی گیره و کار را به کاردان نمیده
بزودي مردم خواهند گفت خدا پدر روحاني را بيامرزه ميگي نه ميبينين
خانه از پای بست ویران است.
یارانه دادن کلاهی است شرعی که روی سر مردم می گذارید به جای یارانه دادن قیمت کلا ها و خدمات را کم کنید دو قران به مردم می دهید از آن طرف قیمت همه اجناس بالا می رود و خودتان هم به خودتان حق می دهید که به جای دو قرانی که مردم داده اید صد قران پس بگیرید کاسبی می کنید
چطوری کشورهای دیگه اینقدر بدبختی و تورم ندارن ما داریم؟واسه چی قیمتها بالا میبرن؟ارزش پول پایین میارن.؟واقعا چرا.اگه نمیتونم تولید کنیم چرا اینقدر میگیم میتونیم؟
خودتونو برای چی گول میزنید
اقای روحانی اندازه دو تا رییس جمهور تورم یا همون نقدینگی ایجاد کرده و هیچ کاری هم نکرده یعنی دست مردم چیزی نزاشته تا مردم از پس اندازشون بخورن
حالا پول چند سال دیگه رو خورده باید تا دلار 50 تومنی الی 100 تومنی که خورده رو پس بدیم تا بمونه دولت جدید و سال های اتی
اگر تحریم برداشته شود وبا دنیاهمکاری تجاری آزاد (واردات و صادرات) داشته باشیم تورمی وجود نخواهند داشت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
بابا چقدر تو زرنگی.
ما هیچ امیدی به بهترشدن اوضاع توسط رییسی نذاریم . همبن دوهفته ای که ایشون اونده کالاهای ضروری چندینذبرابر گزان تر شده است . این مجلس واین رییس جمهور که با کمترین رای مردم انتخابرشدند توان هیچ کاری نذارند
چشامون دیگه آب نمیخوره که گرونی درست بشه فقط خسته شدیم
از اینکه ظریف به عنوان وزیر خارجه انتخاب نشد باعث تاسف است امیر عبداللهیان در حد سفیر هم نیست چه برسد به وزیر خارجه ثانیا ایشان باید جای ظریف را پر کند در واقع صد نفر ماننده ایشان نمی‌توانند جای ظریف و پرکنند.
مسولان یا عرضه دارند کشور را اداره کنند یا اگه ندارند بهتره برند ... مردم همین الان هم نمی توانند مایحتاج زندگی خود را تامین کنند اونوقت شما از ابر تورم حرف می زنید خدایا مردم ایران چه گناهی کردند که دچار اینهمه بد بختی شدهاند
تنها راهکار بر داشتن تحریم وروابط بین الملل واف ای تی اف دیگر راهی به غیر از این همین اش وهمین کاسه اگه بالا دستی ها بذارن شدنی هست ولی نمی‌خوان فقط می‌خواهند مردم بسازن وبسوزن یا دوست دارند انتقام از مردم بگیرند این همه سال بازی دادین بسه دیگه این راه را هم امتحان کنید زمین به آسمان نمی چسبد
به كورى چشم مخالفان آقاى رئيسى، كه همشون يتيم هم شدن، موفقيت در راه هست، حتى دلار از اين هم كه هست افتضاح تر بشه، حتى اگه ريال هم ضعيف تر بشه، باز اين دولت و كابينه انتخابى سگش شرف داره به دزدهاى دولتهاى پيشين ، به قول مولانا ؛ اول دفع شر موش كن وانگهى در جمع گندم كوش كن
ديروز رئيسى تو داروخانه ٢٩ فروردين حضوراً با مردوم رو در رو صحبت و رفع مشكل كرد تو اين وضعيت كرونا از خدا براى موفقيت ايشان و كابينه درخواست كمك داريم ، ما ملت امام حسينيم ، دلار بشه هرچى با نان خشك هم كه شده پشت و كنار اين انقلاب هستيم و هر روز محكم تر استوار تر ميشه و خواهد شد ، در ضمن ما بازارى هستيم و بيشتر از همه مسائل تورم رو متوجهيم ،
چونادان به ده کدخدایی کند
کشاورز بایدگدایی کند
این بیت شرح حال ما ومسولان کشورماست
بنظر میرسد که اراده ای برای کنترل تورم وجود ندارد و تعمدی در کار است تا تورم همچنان سیر صعودی داشته باشدوگر نه اگر دخل و خرج دولت کنترل شود و دولت چه در پروژها و چه در ریخت و پاشهای بیجا و چه در پرداخت های حقوق‌ها و مزایای ناحق کنترل لازم را انجام دهد دیگر نیازی باستقراض از بانک های داخل و خارج نباشد، در آمدهای کشور آنچنان فراوان است که می‌شد کشور را در مدت کوتاهی بهشت کرد ولی چپاولگران از یکطرف و تساهل و اهمال کاری دولت ازسوی دیگر کشور را باین روز انداخت.ادارهء این کشور اولآ پاکدستی و ثانیا، اراده ای پولادین می‌خواهد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر