بازدید 9890
کیوسک بین الملل تابناک

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان/ آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو/ سفر هیات طالبان به چین/ اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان، آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو، سفر هیات طالبان به چین، اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند و نگرانی روسیه از فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در خاک این کشور از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹ 28 July 2021

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان/ آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو/ سفر هیات طالبان به چین/ اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

کیوسک بین الملل تابناک: گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان، آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو، سفر هیات طالبان به چین، اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند و نگرانی روسیه از فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در خاک این کشور از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان

ساعاتی بعد از بیانیه وزارت دفاع ارمنستان درباره کشته شدن سه نظامی این کشور در حمله جمهوری آذربایجان، رئیس پارلمان ترکیه از احتمال تشکیل ارتش مشترک آنکارا و باکو خبر داد.

«مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه که از روز گذشته در باکو است، اظهاراتی درباره احتمال تشکیل ارتش مشترک بین دو کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شنتوپ امروز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه و جمهوری آذربایجان در حال صحبت درباره احتمال ایجاد یک ارتش مشترک هستند.

رئیس پارلمان ترکیه افزود: «ایده ما یک ملت-دو دولت است. این برای همیشه باقی خواهد ماند. ما در همین ارتباط دورهای زیادی از مذاکرات انجام دادیم و به توافقات زیادی رسیدیم».

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان/ آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو/ سفر هیات طالبان به چین/ اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

اظهارات این مقام ارشد آنکارا در نشست سه جانبه روسای پارلمان‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان که در باکو در حال برگزاری است، مطرح شد.

اظهارات رئیس پارلمان ترکیه در شرایطی مطرح شده که صبح امروز مقام‌های ارمنستانی از تلفات این کشور در حمله ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه مرزی خبر داد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ارمنستان، در نتیجه حمله صبح امروز چهارشنبه در منطقه مرزی این کشور سه نظامی ارمنستانی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

صحبت‌های مصطفی شنتوپ درباره احتمال ایجاد ارتش مشترک آنکارا و باکو بعد از آن صورت گرفت که برخی رسانه‌ها خبر دادند ترکیه درصدد احداث سه پایگاه هوایی در خاک جمهوری آذربایجان است اما باکو رسما این گزارش‌ها را رد کرده است.

آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو

هیأت‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا روز چهارشنبه مذاکرات بر سر کنترل تسلیحاتی را در شهر ژنو سوئیس آغاز کردند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، «سرگئی ریابکوف» معاون رئیس جمهور روسیه و «وِندی شرمن» همتای آمریکایی او رهبری این دو هیأت را بر عهده دارند.

این مذاکرات با محور «ثبات راهبردی» و با تمرکز بر کاهش خطرات تسلیحاتی و پس از توافق «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در همین شهر انجام می‌گیرد.

شروع مذاکرات کنترل تسلیحاتی فراتر از مفاد معاهده «استارت نو»، یکی از محورهای مهم دیدار چند ساعته بایدن و پوتین در ماه گذشته بود.

«اندری باکلیتسکی» محقق ارشد مرکز مطالعات پیشرفته آمریکایی در مسکو امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: «روسیه همچنان نسبت به اصلاحاتی که آمریکایی‌ها بر روی بمب‌افکن‌ها و سکوهای پرتاب موشک با قابلیت پرتاب موشک بالستیک انجام می‌دهند نگرانی‌هایی دارد».

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان/ آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو/ سفر هیات طالبان به چین/ اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

ریابکوف روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت، این مذاکرات این شانس را به مسکو می‌دهد که «بفهمد طرز فکر همتایان آمریکایی در زمینه پایه ریزی مذاکرات متمرکز و فعال بر سر ثبات راهبردی تا چه اندازه جدی است».

وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر در این باره گفت: «در خلال این گفت‌وگوها به دنبال فراهم کردن بستر کاری برای کنترل تسحلیاتی در آینده و اقداماتی در راستای کاهش خطرات هستیم».

دولت بایدن از همان ابتدای حضور خود در کاخ سفید بر این نکته تاکید کرد که به دنبال تمدید پیمان استارت ۳ برای حفظ توازن فعلی در نیروهای هسته‌ای دو کشور است. بر اساس این پیمان نباید تعداد موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، برای طرفین بیش از ۷۰۰ فروند و موشک بالستیک و زیردریایی غیر مستقر از ۸۰۰ فروند بیشتر باشد. همچنین، نباید موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که دارای کلاهک هسته‌ای هستند، برای هر یک از طرفین از ۱۵۵۰ فروند تجاوز کند.

هم دولت روسیه و هم دولت آمریکا خواستار حفظ این پیمان به عنوان شاکله اصلی حفظ امنیت هسته‌ای هستند. البته این مساله دلیل بر این نمی‌شود که دو طرف به دنبال نوسازی تجهیزات پرتاب هسته‌ای نباشند؛ همان‌گونه که آمریکایی‌ها به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و روس‌ها به دنبال ساخت موشک‌ها و سلاح‌های هایپرسونیک همچون سامانه «ونگارد» برای عبور از سپر دفاع موشکی آمریکایی‌ها هستند.

بایدن و پوتین در تاریخ ۲۶ خرداد طی بیانیه‌ای بعد از دیدار در ژنو، ضمن تاکید بر اینکه جنگ اتمی فاتح ندارد و نباید وارد آن شد، خواستار آغاز گفت‌وگوی دیگر دوجانبه راهبردی درآینده نزدیک و کنترل تسلیحاتی شده بودند.

سفر هیات طالبان به چین

گزارش ها حاکی است یک هیات طالبان از افغانستان به سرپرستی مذاکره کننده اصلی آن به چین سفر و امروز چهارشنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ساوث چاینا، «ملا عبدالغنی برادر»، یکی از بنیانگذاران طالبان که همچنین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است، بر اساس منابع آگاه امروز چهارشنبه در شهر تیانجین با وانگ یی ملاقات کرد.

این اولین باری است که یکی از اعضای ارشد این سازمان از زمان تصرف چندین ولسوالی مهم در ولایات بدخشان و قندهار توسط طالبان به چین سفر می کند.

گزارش می افزاید همزمان انتظار می رود افغانستان و چین در مذاکرات دهلی نو بین "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه ایالات متحده و مقامات هندی مورد توجه قرار گیرند.

ساوث چاینا نوشته است پکن از نزدیک روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رصد کرده و تلاش کرده است تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشد.

گمانه زنی ها درباره ایجاد ارتش مشترک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان/ آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو/ سفر هیات طالبان به چین/ اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

"وانگ یی "در جلسه ای با همتایان افغانستانی و پاکستانی خود در ماه ژوئن قول داد "طالبان را به جریان اصلی سیاسی برگرداند" و پیشنهاد میزبانی گفتگوهای صلح درون افغانستان را داد.

موضع چین این است که مشکلات افغانستان حل شود اوضاع در افغانستان امنیت چین را تهدید نکند.

یک منبع آگاه به ساوث چاینا ،امنیت در سین کیانگ و سرمایه گذاری های چین در منطقه را از مهمترین نگرانی های پکن عنوان کرده است.

آمریکا که در هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی با دست آویز قرار دادن حمله به برج های دوقلو در منهتن نیویورک و جنگ علیه تروریسم برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد، پس از ۲۰ سال حضور و اشغال نظامی با ایجاد بی امنیتی خود ، شتابان درحال فرار از خاک افغانستان است؛ نتیجه ای که رسوایی بدتر از جنگ ویتنام برای واشنگتن رقم خورده است.

اعلام حمایت آمریکا از قدرت یابی هند

آمریکا اعلام کرد که از نقش هند به عنوان یک قدرت جهانی مطرح و شریکی حیاتی در منطقه اقیانوس آرام که باثبات و توام با رونق و شکوفایی رو به رشد است، حمایت می کند.

به گزارش سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، وزارت مزبور با صدور بیانیه ای تاکید کرد که همکاری های دفاعی بین هند و آمریکا در نقاط اوج خود است که به طور ویژه به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مبادله افسران رابط و افزایش رزمایش های پیچیده را دربرمی گیرد.

در این بیانیه عنوان شده که از سال ۲۰۲۰، آمریکا مجوز فروش تجهیزات دفاعی به هند به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار را صادر کرده است.

این بیانیه حاکی است که در قالب طرح های تجاری و فناوری دفاعی هند و آمریکا، دو کشور در زمینه تولید و توسعه مشترک تجهیزات دفاعی همکاری می کنند.

واشنگتن و دهلی نو همچنین در ارتباط با موضوعات امنیت منطقه ای همچون مساله افغانستان همکاری نزدیکی دارند.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، دو کشور در زمینه طیف وسیعی از موضوعات دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی شامل همکاری دفاعی، منطقه ای و عدم تکثیر تسلیحاتی در منطقه هند – اقیانوس آرام مشارکت دارند که این موارد همچنین اشتراک ارزش های دموکراتیک، مقابله با تروریسم، تغییرات آب و هوایی، مساله سلامت، انرژی، تجارت و سرمایه گذاری، صلحبانی، محیط زیست، آموزش، علم، فناوری، کشاورزی، فضا و موضوعات مربوط به اقیانوس ها را دربرمی گیرد.

این بیانیه در حالی صادر شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز سه شنبه برای انجام سفری دو روزه به هند وارد دهلی نو پایتخت این کشور شد.

مقامات هندی و آمریکایی هدف از این سفر را گفت و گو در مورد افغانستان، بیماری کرونا و گسترش روابط دوجانبه در زمینه دفاعی و نظامی بیان کردند.

بر اساس وب سایت وزارت امور خارجه هند، تجارت دفاعی دوجانبه هند و آمریکا، از کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به هند "رشدی بیش از ۵۵۰ درصدی در سال‌های ۲۰۱۳-۱۷ در مقایسه با پنج سال گذشته آن را تجربه کرده است. اکنون آمریکا به دومین تامین کننده تسلیحات نظامی هند تبدیل شده است.

در چند سال گذشته شرکت‌های نظامی آمریکا در مقایسه با رقبای روس خود توانسته‌اند قراردادهای بیشتری را با هند امضا کنند. در سه سال گذشته هند ۱۳ قرارداد با شرکت‌های آمریکایی به ارزش ۲۸۸ میلیارد روپیه امضا کرده است درحالی که این کشور ۱۲ قرارداد با شرکت‌های روسی به ارزش ۸۳ میلیارد روپیه منعقد کرده است.

آمریکا در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین تامین کنندگان نظامی هند تبدیل شده است و در یک دهه گذشته توانسته قراردادهای نظامی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار با هند منعقد کند.

نگرانی روسیه از فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در خاک این کشور

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت روسیه از فعالیت‌های سرویس‌های ویژه آمریکا در خاک خود نگران است.

پسکوف گفت: «سرویس‌های ویژه آمریکا در خاک ما فعالند و این البته، باعث نگرانی است. این مسئله از مدت‌ها پیش آشکار بوده و هنوز هم ادامه دارد.»

سخنگوی کرملین به سئوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا روسیه با اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کارآمدتر از سازمان‌های اطلاعاتی روسیه هستند پاسخ داد.

پسکوف گفت: «البته، سرویس‌های ویژه اطلاعاتی آمریکا بسیار قوی هستند و اطلاعاتشان، قوی است. با وجود این، گفتن اینکه چه کسی قوی‌تر و چه کسی ضعیف‌تر است کار بیهوده‌ای است.»

او در ادامه تصریح کرد: «البته، اگر رئیس دولت آمریکا به کارکنان اطلاعاتی‌اش چیزی غیر از این بگوید مایه شگفتی خواهد بود.»

پسکوف تأکید کرد: «باور کنید ما دلایل زیادی داریم که به دستگاه‌های اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی‌مان افتخار کنیم.»

این در حالی است که «جو بایدن: شامگاه سه‌شنبه گفته بود که حملات سایبری ممکن است پای آمریکا را به جنگ باز کند. خبرگزاری «رویترز»، این تهدید بایدن را علیه روسیه و چین قلمداد کرده و به نقل از وی نوشت:‌ «به‌نظرم این بسیار محتمل است که نهایتاً وارد یک جنگ شویم، یک جنگ واقعی با یک قدرت بزرگ، که دلیل آن نیز نفوذ سایبری با عواقب بسیار جدی است».

رئیس‌جمهور آمریکا که در دفتر مدیر اطلاعات ملی این کشور سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «[شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین] درباره تبدیل‌شدن به قوی‌ترین نیروی نظامی در جهان و داشتن بزرگترین اقتصاد در نیمه دهه ۲۰۴۰، شدیداً جدی است».

رسانه‌های آمریکا ماه پیش گزارش دادند حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های یک شرکت تولید و توزیع گوشت قرمز (شرکت «جی‌بی‌اِس») موجب اختلال گسترده در فعالیت این شرکت در استرالیا، کانادا، آمریکا و برزیل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر