بازدید 13264
۴

شاهکار معماری یک مسجد در غرب ایران

مسجد جامع شافعی کرمانشاه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران است که باگذشت زمان تبدیل به شاهکار تاریخی شده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 27 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایران پرس، مسجد جامع شافعی در سال ۱۳۲۴ شمسی تأسیس شده و در راسته بازار کرمانشاه قرار دارد.

این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می‌شود. محلی که مسجد در آن ساخته شده در گذشته زائرسرا بوده است.

بنای اولیه این مسجد با آجر و چوب ساخته شد و دارای غسالخانه نیز بود، در ساخت مسجد از مهندسان، استادان و کارگران بومی کرمانشاه استفاده شد و تنها در ساخت نمای کاشی این مسجد از مهندسان اصفهانی کمک گرفته شد.

مسجد شافعی‌ها در یک هزار و ۶۰ متر مربع زیر بنا ساخته شده است.

پس از عبور از راسته بازار و ورود به حیاط مستطیلی شکل، همه چیز مانند دیگر مساجد ایران به‌نظر می‌رسد. در قسمت ورودی بنا شاهد کاشی‌کاری رنگارنگ مسجد هستیم. اما پس از عبور از چند پله و رسیدن به شبستان، متوجه تفاوت این بنا با دیگر مساجد می‌شویم.

شبستان اصلی که در ضلع شمالی بنا قرار گرفته، دارای نیم طبقه‌ای با پنج ستون است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی شبستان واقع شده و از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه ساخته شده است. باتوجه به وجود پنجره‌های دورتادور فضای داخلی مسجد، نورپردازی جالبی را می‌توان مشاهده کرد که کنار حس آرامش و سکوت مسجد بسیار تاثیرگذار است.

برای پوشش سقف از طاق ضربی استفاده شده است و باتوجه به آب‌وهوا و موقیعت جغرافیایی مسجد نمای خارجی را با سنگ تراورتن سفید پوشانده‌اند. مسجد از گنبد و مناره قدیمی در جوار آن و دو مناره ساده فلزی طلایی رنگ به ارتفاع تقریبی ۹ متر تشکیل شده که در بالای ساختمان موقوفه مسجد در ضلع جنوبی نصب شده است.

مسجد جامع شافعی دارای شبستان‌های زنانه و مردانه، فضا‌های خدماتی، فضا‌های کفش‌کن و تقسیم، کتابخانه، آبدارخانه و فضا‌های جانبی است

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
زیبا است . ولی سال ساخت 1324 تا الان نمیشه شاهکار تاریخی در انتخاب تیتر و کلمات دقت کنیم.
به امید روزی که نمازگراران فراوانی در این مساجد زیبا برای اقامه نماز اول وقت دور هم جمع شوند . خدایا مهدی فاطمه ما را برسان
زیبایی و ظرافت یک جا جمع شده. متأسفانه این روز ها دیگر این جور شاهکار ها خلق نمی شود.
نمای داخلیش شبیه کلیساست و میشه گفت تلفیق مسجد شیعه و سنی و کلیساست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر