بازدید 36211
۱
با انعقاد تفاهمنامه همکاری انجام شد؛

برنامه هواشناسی برای هشدار قبل از بلایای طبیعی

با هدف افزایش دقت پیش‌بینی و پیش‌آگاهی در حوزه بلایای طبیعی و جوی، سازمان هواشناسی با سه سازمان تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲ 19 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، امروز (دوشنبه) و در راستای توسعه همکاری‌ها و انجام طرح‌های مشترک در خصوص تبادل داده و اطلاعات، پیش‌بینی، پایش، آمادگی و مقابله با مخاطرات طبیعی و انجام طرح‌های مشترک در سطح کشور، مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه توسط روسای سازمان هواشناسی کشور، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سازمان هواشناسی برگزار شد.

«سحر تاجبخش مسلمان» رییس سازمان هواشناسی کل کشور در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بیان اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی یکی از پردامنه‌ترین و گسترده‌ترین بلایای طبیعی است که هرساله خسارات و تلفات و صدمات زیادی در دنیا به بار می‌آورد، گفت: در این زمینه پیش‌بینی‌ها و هشدار‌ها نقش بسیار مهمی در حوزه مدیریت بحران ایفا می‌کند. کشور‌های پیشرو اهمیت و منزلت این پیش آگاهی را به خوبی درک کرده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در این حوزه انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز مساله پیش‌بینی و پیش‌آگاهی در حوزه بلایای طبیعی و جوی در حوزه مسئولیت سازمان هواشناسی کل کشور است. این سازمان با تمام قوا و ظرفیت و توان کارشناسی تخصصی که اختیار دارد این وظیفه را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

تاجبخش افزود: در کنار این موضوع اتفاقی که اکنون در دنیا رخ داده، رشد قابل ملاحظه فناورانه در حوزه داده و اطلاعات است. اگر نتوانیم در تولید محصول پیش‌آگاهی که در اختیار کاربران تخصصی و عام قرار می‌گیرد از این ظرفیت فناورانه استفاده کنیم، قطعا از ایده‌آل خود دور می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داده‌های بی شماری در حوزه داده‌های مکانی و محیطی وجود دارد که در تحلیل و پردازش و حتی مدیریت صدور پیش آگاهی و هشدار کمک می‌کند، گفت: از این جهت امروز سازمان هواشناسی در خدمت روسای دستگاه‌هایی است که بخش اعظم این داده و اطلاعات را در کشور تولید می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم با این همکاری مشترک که در قالب یک تفاهم چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی منعقد می‌شود، بتوانیم از ظرفیت بزرگی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.

رییس سازمان هواشناسی کل کشور با تشریح مزایای امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، گفت: تولید محصولات مشترک با استفاده از داده و اطلاعات موجود در این سازمان‌ها باعث تولید یک محصول کاربر پسندتر برای دستگاه‌های تخصصی که از این اطلاعات استفاده می‌کنند، مانند سازمان مدیریت بحران شده و در زمان بحران باعث ایجاد مزیت می‌شود چرا که پیشگیری گام اول مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: نکته دوم و مهم دیگر این است که پس از تولید محصول مشترک، دستگاه‌های بهره‌بردار راه را گم نمی‌کنند. محصول مشترک باعث می‌شود داده‌های منفرد برای بهره‌برداری تجمیع شده و موجب بهره‌برداری و تصمیم‌گیری بهتر می‌شود.

تاجبخش گفت: مخاطرات بی شماری کشور ما را تهدید کرده و گاه تجربه نیز شده‌اند. این مخاطرات شامل سیل، خشکسالی، فرونشت، توفان گرد و خاک و ... می‌شود که با استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود و پیش‌آگاهی‌هایی که تولید می‌شود، می‌توان در پیشگیری و پیش بینی و مدیریت بحران نقشی موثر بازی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زیاد زحمت نکشید مثل واکسن میشه.. برید بخوابید خدا بزرگه.. شما فقط کاری نکنید.. حقوق و بگیرید و با زن و بچه تون برید سفر... فقط کمتر چاخان کنید.. ممنون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل