بازدید 17740
۳

روز پرتنش برای حوزه رای گیری بیرمنگام؛ از هتاکی ضد انقلاب تا کوتاهی پلیس محلی

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیست هشتم خرداد ماه در در ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق در خارج از کشور برگزار شد. به گفته مقامات امنیتی و انتظامی، این انتخابات در کمال صحت و امنیت در داخل کشور برگزار شد؛ اما متاسفانه به علت تبلیغات و جوسازی برخی عوامل ضد انقلاب، برخی از شعب رای گیری خارج از کشور شاهد حاشیه سازی‌ها و درگیری‌هایی بودند.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ 23 June 2021

روز پرتنش برای حوزه رای گیری بیرمنگام ؛ از هتاکی ضد انقلاب تا کوتاهی پلیس محلی

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیست هشتم خرداد ماه در در ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق در خارج از کشور برگزار شد. به گفته مقامات امنیتی و انتظامی، این انتخابات در کمال صحت و امنیت در داخل کشور برگزار شد؛ اما متاسفانه به علت تبلیغات و جوسازی برخی عوامل ضد انقلاب، برخی از شعب رای گیری خارج از کشور شاهد حاشیه سازی‌ها و درگیری‌هایی بودند.

به گزارش «تابناک»؛ در یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که برای هموطنان خارج از کشور رخ داد، خانمی که در شهر بیرمنگام انگلیس برای شرکت در انتخابات به یکی از شعب اخذ مراجعه کرده بود، مورد حمله و ضرب و شتم شدید از سوی برخی عوامل ضد انقلاب قرار گرفت. ویدئویی از این اتفاق در شبکه‌های مجازی منتشر شد که خشم کاربران ایرانی را برانگیخت.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» به تشریح ماجرا پرداخت و جزییات مهمی از روز واقعه و حمله به تعدادی از رای دهندگان در شعبه بیرمنگام بیان داشت.

به گفته وی مقامات سفارت ایران ماه‌ها قبل و در جلساتی که با مقامات وزارت خارجه انگلیس و و پلیس دیپلماتیک برگزار کرده بودند، خواهان حفظ امنیت جانی و روانی رای دهندگان شدند و همچنین آدرس و جزییات برگزاری انتخابات را طی نامه‌ای رسمی به وزارت خارجه بریتانیا اعلام کردند و به این ترتیب، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پنج حوزه رای گیری در لندن و شش حوزه رای گیری در شش شهر دیگر از جمله بیرمنگام و منچستر، نیوکاسل، لیدز و کاردیف و گلاسکو تعیین شد. علاوه بر این اقدامات، هیات اجرایی انتخابات هم در جلساتی که با پلیس محلی داشت، هماهنگی‌هایی به عمل آورد و تمامی جزییات برگزاری به اطلاع مقامات محلی رسانده شد.

وی خاطرنشان کرد: روز برگزاری انتخابات همراه با آغاز رای گیری، تجمع مخالفان در حوزه بیرمنگام شروع می‌شود که البته متاسفانه پلیس با آغاز این تجمع، هیچ گونه اقدام موثری برای کنترل اوضاع انجام نمی‌دهد؛ اما سرانجام به رغم همه کاستی‌هایی که از سوی مقامات محلی برای حفظ امنیت و کنترل اوضاع رخ می‌دهد، رای گیری در مرکز فرهنگی امام رضا ـ که مقر رای گیری از پیش تعیین برای انتخابات بوده ـ آغاز و ایرانیان مقیم برای شرکت در انتخابات در این مکان حضور می‌یابند.

به گفته این منبع آگاه، هنگام خروج یک خانواده از محل رای گیری در حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی، افراد ضد انقلاب با تصویربرداری و تهدید و فحاشی آنان سعی کردند تا جو سنگینی برای این خانواده و دیگر رای دهندگان حاضر در مکان رای گیری به وجود آورند که همین امر منجر به درگیری و ضرب و جرح شده و چون افراد ضدانقلاب پلاکارد‌هایی حمل می‌کردند، با چوب مادر و پسر این خانواده را مجروح می‌کنند که توسط مقامات حفاظتی داخل مکان رای گیری، اعضای این خانواده به داخل مکان رای گیری هدایت و سریع به پلیس محلی اطلاع رسانی می‌شود که متاسفانه پلیس محلی نیز با تاخیر و تعلل در محل حاضر شد. لازم به ذکر است که مسئولان سفارتخانه ایران در لندن، علی رغم هماهنگی با پلیس دو نفر گارد خصوصی هم استخدام کرده بود که اگر افرادی در داخل محل اخذ رای اختلال به وجود آورند، دستگیر و تحویل پلیس داده شوند، ولی حوزه عمل این افراد طبق قانون محدود به داخل مکان حوزه رای گیری بود.

این منبع مطلع تصریح کرد: پس از ماجرا با توجه به فیلم‌ها و تصاویری که وجود داشت، افراد ضارب به پلیس معرفی می‌شوند، اما متاسفانه این مقامات می‌گفتند، چون درگیری جمعی بوده، قادر به شناسایی دقیق نیستند که البته این سخن با توجه به تعدد فیلم‌ها و تصاویر بهانه‌ای بیش نبود. همچنین پس از درگیری علی رغم تاکید و توافقاتی که قبل از ماجرا شده بود، پلیس محلی موظف به تعیین مسیر ایمن و جداگانه برای رای دهندگان بود که در این زمینه هم کاملا کوتاهی شد.

وی در پایان تاکید کرد علی رغم همه این حواشی و کوتاهی مقامات محلی تعداد افراد رای دهنده ده‌ها برابر افراد معترض بود و انتخابات کامل و صحیح در این شعبه برگزار و نتایج به تهران اعلام شد. همچنین در جریان همین ماجرا، نخست دو تن از هتاکان ابتدا بازداشت و سپس آزاد شدند و پس از تکمیل تحقیقات سه نفر دیگر درارتباط با این واقعه بازداشت شدند و مسئولان سفارت ایران در لندن کامل پیگیر موضوع هستند.

احضار سفیر انگلیس به وزارتخارجه

بعد از این ماجرا سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر انگلستان در تهران به این وزارتخانه و اعتراض به بروز مشکلاتی برای رای‌دهندگان ایرانی در کشور متبوعش خبر داد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به دنبال اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در برخی شهر‌های انگلستان از جمله لندن و بیرمنگام که با توهین به رای‌دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رای‌دهندگان از سوی عناصر تروریست ضد انقلاب و مخالف دمکراسی همراه بود، «راب مک ایر»، سفیر بریتانیا امروز از سوی دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به وی اعلام شد.

وی با بیان اینکه به سفیر انگلستان گفته شد که دولت و پلیس این کشور در عمل به وظایف خود مبنی بر تامین امنیت حوزه‌های رای‌گیری و رای‌دهندگان ناموفق عمل کرده‌اند، اظهار داشت: مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، همچنین یادآور شد دمکراسی در پای صندوق‌های رای محقق می‌شود و نه در تحرکات عده‌ای قلیل آشوبگر در خیابان‌ها.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این ملاقات نسبت به عملکرد شیطنت‌آمیز و نفاق‌افکنانه رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا از جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال که با برنامه‌ها و نوع خبرسازی‌های خود، سعی در تقویت تحریم انتخابات، تشویق مردم به اعتراضات خیابانی و اخلال در روند انتخابات داشتند نیز شدیداً انتقاد و تاکید شد این اقدامات خلاف دمکراسی و مشوق تحرکات آشوبگرانه در حافظه مردم ایران ثبت خواهد شد. سفیر انگلستان در جریان این احضار گفت، مراتب را به لندن گزارش خواهد کرد.

 

تعداد بازدید : 1522
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
دختر مورد نظر در خبر، که ادعا می شود مورد ضرب و شتم قرار گرفته، همان دختری است که با مانتوی آبی در سمت راست تصویر، دیده می شود یا فرد دیگری است؟ علیرغم آنکه معترضین با ایجاد درگیری در ورودی حوزه رأی گیری باعث وحشت او و مانع از ورودش به حوزه رأی گیری می شوند اما هیچکس با او کاری ندارد.
اگر دختر دیگری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ویدئوی آن موجود است لطفا منتشر کنید
اصلا دمکراسی برای این بوجود آمد که جامعه بتونه بجای زور، اختلافاتش رو از راههای مسالمت آمیز مثل صندوق رای حل کنه. اما یک عده اساسا نمیتونن مخالفشون رو تحمل کنند و فقط به فکر حذف طرف مقابل هستند. اگر این تفکر رواج داشته باشه دمکراسی شکل نمیگیره.
خب چه كاريه اين عزيزان وطن دوست بيان داخل هم راي بدن هم زندگي كنن مام بريم خارج زندگي كنيم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها