بازدید 10073
۲

دلایل گرانی میوه اعلام شد

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: وجود انکار ناپذیر دلال‌ها، دوبرابر شدن قیمت فروش میوه توسط باغداران، افزایش قیمت نهاده‌های تولید نظیر کود و سم، هزینه‌های جانبی مانند قیمت سبد و حمل و نقل از دلایل گرانی میوه به شمار می‌روند.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ 22 June 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمد شفیع ملک زاده اظهار کرد: وجود دلال‌ها در گرانی میوه را نمی‌شود انکار کرد، به جرات می‌توان گفت دلالان ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد قیمت میوه را از باغ خرده فروشی افزایش می‌دهند. یک کیلو گیلاس ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بیشتر از کشاورزان خریداری نمی‌شود، در بازار بیش از ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی در واکنش به دلایل بیش از دوبرابر شدن قیمت فروش میوه توسط خود باغداران گفت: باغداران نیز هر کسی محصول آنها را بالاتر بخرد به آن می‌فروشند اما با وجود افزایش قیمت میوه در باغ هنوز برای باغداران به صرفه نیست زیرا هزینه‌های تولید در یک سال گذشته افزایش افسارگسیخته‌ای داشته‌اند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: قیمت نهاده‌های تولید نظیر کود و سم با توجه به آزاد شدن نرخ ارز آنها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی قیمت این محصولات را ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داده، همچنین دستمزدها بالا رفته است به طوری هر کارگر برای یک روز کارکردن در باغ ۲۰۰ هزار تومان طلب می‌کند.

ملک زاده تصریح کرد: هزینه‌های دیگری نیز مانند قیمت سبد افزایش یافته به طوری که قیمت هر سبد از ۵۰۰ تومان به ۴ هزار تومان تا ۵ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده میوه مربوط به هزینه‌های حمل نقل آن است گفت: هزینه‌های تولید و حمل و نقل به شدت بالا رفته است به طوری که اگر میوه‌ای از جنوب کشور می‌آید، بابت یک ماشین ۱۵ تنی ۱۵ میلیون تومان کرایه حمل دریافت می‌کند. به دلیل نبودن نظارت هزینه کرایه‌ها حتی بیشتر از نرخ واقع خود دریافت می‌شود.

ملک زاده گفت: از طرفی امسال با سرمازدگی مواجه هستیم و بارش‌ها زمان مناسب نبود و تغییراتی دمایی زیاد بود که منجر به ریزش شکوفه های بسیاری از درختان شد و میزان تولید را محصولات باغی را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲
دم عید هم دولت نقش دلال رو بازی کرد شایدم دلال خود دولته و همه میوه ها خراب شد .
اینها را که آقای رئیس فرموده اند یک شهروند معمولی هم می داند. لطفا ایشان که نام رئیسی صنف را یدک می کشند،به جای بیان مشکلات عوامانه، مستنداً بفرمایند برای ساماندهی چه اقدام مؤثری انجام داده اند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان