بازدید 5124

تلاش کنگره برای تشدید تدابیر تقابل جویانه علیه پکن

اعضای دموکرات و جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند به منظور تشدید تدابیر تقابل جویانه علیه چین، لایحه‌ «تقویت حمایتها از تایوان» را به صحن این مجلس ارائه کنند.
کد خبر: ۱۰۵۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰ 17 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از رویترز، «آمی بِرا» و «استیو کابوت» رؤسای دموکرات و جمهوریخواه کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ظرف دو سه روز آینده لایحه‌ای موسوم به «سند صلح و ثبات تایوان» را به صحن مجلس معرفی خواهند کرد که به ادعای آنان هدف آن «حمایت از فضای دیپلماتیک، اقتصادی و مادی» این جزیره مورد مناقشه است.

آمی برا در یک گفتگوی تلفنی مدعی شد که «با امید فراوان ما قادر هستیم که لایحه‌ای را با کسب حمایت دو حزبی در صحن مجلس نمایندگان تصویب کنیم. من فکر می‌کنم که این حوزه‌ای است که ما خوشبختانه می‌توانیم با صدایی واحد در مورد آن صحبت کنیم».

گفتنی است که مجلس سنای آمریکا روز هشتم ژوئن با یک اکثریت دو حزبی (۶۸ رأی موافق در برابر ۳۲ رأی مخالف) «سند نوآوری و رقابت ایالات متحده» (USICA) را که با بودجه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار برای تقویت توان رقابتی این کشور با چین تدوین و ارائه شده بود، به تصویب رساند.

اما رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر قصد ندارند این لایحه سنا را به رأی بگذارند. در عوض، کمیته‌های مجلس نمایندگان در حال نگارش و تدوین قانون موردنظر خود هستند که باید در این مجلس قانونگذاری طرح و تصویب شود.

تلاش قانونگذاران کنگره آمریکا برای تشدید تدابیر تقابل جویانه علیه پکن در حالی صورت می‌گیرد که چین برخی مقامات تایوان را به همدستی با بیگانگان و ترویج سودای جدایی طلبی متهم می‌کند. پکن پیش‌تر هم به واشنگتن هشدار داده بود که سیگنال‌هایش ممکن است به تحریک جریان‌های جدایی طلب تایوان منجر شود و باید از این کار دست بردارد. همچنین، پکن پیش‌تر هشدار داده بود که جدایی طلبی تایوان، معنایی جز جنگ نخواهد داشت.

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت می‌شود؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر