بازدید ۸۶۸۷
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده‌اند و روند شتابان تولید لوازم خانگی در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ 01 June 2021

 


به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، صنعت لوازم خانگی ایران طی ادوار گذشته نقش چندانی در بازار داخلی نداشت، به شکلی که سالانه میانگین ۷ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شد و سهم عمده بازار در اختیار برندهای خارجی بود؛ به عنوان نمونه می‌توان به اواسط دهه ۹۰ اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تا ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود و ۴۰ درصد به تولید داخل اختصاص داشت که این محصولات نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بودند.

اما طی سه سال گذشته مجموعه‌ای از اتفاقات موجب شده تیراژ و کیفیت تولید و عمق ساخت داخل لوازم خانگی افزایش چشمگیری پیدا کند که از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به خروج تولیدکنندگان کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران و افزایش نرخ ارز اشاره کرد؛ این عوامل موجب شد تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مجال پیدا کنند تا با افزایش تولید داخلی، ضمن اشتغال‌زایی، سهم خود را از بازار داخلی نیز افزایش دهند.

آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر این صنعت ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارد و ۵۰۰ بنگاه فعال در حوزه صنعت لوازم خانگی فعال هستند.

خودکفایی در اقلام اصلی لوازم خانگی در سال ۹۹
در همین رابطه کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت گفت: تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیاز بازار با واردات کالاهای کامل خارجی تأمین می‌شد، اما امروز شاهد عرض اندام تولیدات داخلی در بازار هستیم؛ به عنوان مثال در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما توانستیم ۱۴ میلیون دستگاه تولید کنیم که بیانگر افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم، افزود: برای امسال نیز افزایش تولید نسبت به سال ۹۹ را در نظر گرفتیم تا وضعیت حضورمان در بازارهای صادراتی را نیز بهبود ببخشیم که در این زمینه در حال بررسی بازارهای هدف هستیم.

گردان گفت: از سویی دیگر به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون‌بنگاهی هستیم تا از این طریق رقابت بیشتری را بین بنگاه‌ها در بازار ایجاد کنیم چراکه با افزایش رقابت پذیری، کیفیت محصولات بالاتر می‌رود. وقتی سهم بازار محدود است و همه در آن بازار با هم رقابت می‌کنند، این موضوع صد در صد به پایین آمدن قیمت تمام شده منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولیدات صنعتی طی سال جاری نشان می‌دهد که تولیدکنندگان همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند و روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در فروردین امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

رشد ۱۱۵.۲ درصدی تولید یخچال و فریزر
بر همین مبنا، طی فروردین سال جاری ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در فروردین ماه سال گذشته ۴۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول تولید شده بود.

بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل رشد ۱۱۵.۲ درصدی یافته است.

رشد ۶۸.۹ درصدی تولید ماشین لباسشویی
همچنین در فروردین ماه امسال ۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۴۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه تولید شده بود.

بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۸.۹ درصدی یافته است.

تولید ۶۴.۷ درصدی کولر آبی
همچنین در فروردین ماه امسال ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده است.

بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۴.۷ درصدی داشته است.

طبق اعلام گردان، سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شده و پیش‌بینی امسال صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
تنها روند صعودی در بخش لوازم خانگی ایرانی قیمت ها هستند
بردیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
ایشالا که لوازم خانگی داخلی راه خودرو سازی داخلی رو نره صلوات بفرستید،تولیدات بی کیفیت که نهایت دو سال برات کار میکنن و قیمتهای آنچنانی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
داستان افزایش تولید لوازم خانگی ایران وخود کفائئ شبیهه سناریوی عرضه قطره چکانی تولیدات واحتکارودپوی ان به امید افزایش قیمت شده است .وقتی رقابتی وجود نداشته وانحصاری باشد فساد تا عرش هم صعود می کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
پراید هم صعودی تولید شد ولی آیا تو دنیای امروزی اتومبیل محسوب میشود ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
افزایش تولید لوازم بی کیفیت
تصفیه آب خریدیم یه فیلترش نشتی داشت.هود خریدیم مدام کار میکرد و قطعه عوض کردند.سینک خریدیم زنگ زد آمدن پولیش کردند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
خخخ
اتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
اگه راست میگن به جای انحصاری کردن بازار و کاهش کیفیت کالاهای تولیدی و نبود اختیار در مشتری جهت انتخاب٫ واردات را آزاد کنند بعد در فضای رقابتی شرایط جذب مشتری را فراهم کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
من ماشین لباسشوبی الجی خریدم بعد پانزده سال یک بلبرینگ شو عوض کردم حالا باید ماشین لباسشویی ایرانی بنجول بخریم چهار ده میلیون تومان خدمات پس فروش هم نداره از حالا باید مثل ایران خودرو لوازم خانگی که کیفیت نداره بخرم
محمود
|
United States
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
بیخیال بابا دست از سر این ملت بردارید تورخدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
من که بهیچ قیمتی حاضر نیستم لوازم خانگی ایرانی بخرم بجاش یخچال دست دوم خارجی میخرم حداقل ده سال بدون ایراد کار می کنه برام تولید داخلی اگر بدوند که مجبور به خرید لوازم خانگی هستی مثل ایران خودرو به هر قیمت و کیفیتی دوست باشن بهد می فروشند
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
المپیک 2020 توکیو موج پنجم کرونا طرح ساماندهی فضای مجازی محمد سرور رجایی فرزانه فصیحی