بازدید 4184

آژانس: ذخائر اورانیوم ایران ۱۶ برابر سقف برجام است

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حدود ۱۶ برابر سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ است.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳ 01 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از مهر به نقل از پایگاه خبری هرالد سان، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حدود ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام است.

در این گزارش که برای اعضای شورای حکام ارسال شده و به رؤیت برخی رسانه‌های بین‌المللی رسیده، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر حدود ۳،۲۴۱ کیلوگرم برآورد شده است. با این حال، این گزارش متذکر شد که این نهاد قادر نیست صحت و سقم این میزان ذخایر اورانیوم ایران را بطور دقیق تعیین کند.

گفتنی است، طبق توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ سقف مجاز برای ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده است.

آژانس انرژی اتمی همچنین در این گزارش جدید تصریح کرد که از تاریخ ۲۳ فوریه (پنجم اسفندماه) «به داده‌های مانیتور‌های آنلاین نظارت بر غنی‌سازی و مُهر و موم‌های الکترونیک» دسترسی نداشته است. این نهاد بین‌المللی همچنین از عدم دسترسی خود به اطلاعات اندازه‌گیری که توسط دستگاه‌های نصب‌شده به دست می‌آیند، خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود نوشت که «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل ادعا کرده که توضیحات ایران درباره علت وجود آثار اورانیوم در سه مرکز هسته‌ای اعلام نشده، کافی نبوده است. در این گزارش آمده است که «با توجه به عدم توضیحات ایران، آژانس به شدت نگران وجود مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران است. این درحالی است که مکان‌های این مواد هسته‌ای هم برای آژانس روشن نیست».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه افزود که «عدم پیشرفت در ارائه پاسخ به پرسش‌های آژانس در خصوص صحت و جامعیت بیانیه‌های پادمانی ایران، به طور جدی توانمندی آژانس برای اطمینان دهی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر