بازدید 5763

واعظ آشتیانی: خریدار استقلال و پرسپولیس، پولش را در چاه ریخته!

کد خبر: ۱۰۵۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ 26 May 2021

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال درباره خصوصی سازی و وارد شدن ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه توضیحاتی را بیان کرد.

امیررضا واعظی آشتیانی، مدیر عامل سابق باشگاه استقلال درباره خصوصی سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس و ورود آنان به بازار سرمایه اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان فرصت‌های خصوصی سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را از دست داده و در خصوصی سازی این ۲ باشگاه تنها شعار‌های سیاسی را مد نظر خود قرار داده است. در واقع آن قدر که بازی‌های سیاسی در این باره انجام شد، برای محقق شدن این موضوع عمل صورت نگرفت. طرح خصوصی سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس از ابتدا در دولت یازدهم کلید خورد و تا امروز به نتیجه‌ای نرسیده است. ورود ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس و بازار سرمایه هم به همین شکل بوده است و باید در این خصوص سوال‌های بسیار زیادی از مسئولان پرسیده شود که چه بستر‌هایی برای عرضه سهام ۲ باشگاه در بورس ایجاد شد؟ آیا عملکرد و بازدهی ۲ باشگاه به جایی رسیده است که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد؟

اگر استقلال و پرسپولیس مشکلی نداشتند، تا کنون بار‌ها وارد بورس شده بودند
او افزود: بار‌ها گفته ام که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ضرر‌های بسیار زیادی دارند؛ درآمد‌ها و هزینه‌ها خود نشان دهنده ناتوانی در مدیریت این ۲ باشگاه است. مدیران استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند امور باشگاه را مدیریت کنند؛ چه برسد به این که بخواهند در بورس یا فرابورس و بازار سرمایه وارد شوند. علت این هم که تا به امروز این امر محقق نشده، کافی نبودن مستندات و مدارک مورد نیاز ۲ باشگاه برای حضور در بازار سرمایه بوده است. مسئولان وزارت ورزش و جوانان و مسئولان سازمان بورس در این خصوص اشراف کامل دارند. اگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مشکلی به لحاظ اقتصادی نداشتند، تا کنون بار‌ها وارد بورس شده بودند.

واعظی آشتیانی تصریح کرد: مسئولان بورس هم برای این که در آینده در دستگاه‌های نظارتی مورد مواخذه قرار نگیرند، منتظر فراهم شدن بستری درست برای انجام کار باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خواهند ماند. مشکلات این ۲ باشگاه بر متولیان سازمان بورس پوشیده نیست و می‌دانند چه مشکلاتی مانع حضور این ۲ باشگاه در بازار سرمایه است. این که یک استادیوم را به نام یک باشگاه بزنیم و به ثروت باشگاه بیفزاییم، سود آوری برای باشگاه محسوب نمی‌شود؛ چرا که خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند ثروت خوبی داشته باشند، اما درآمد خوب و سود دهی مناسبی نداشته باشند.

او ادامه داد: سال‌های سال گفته ایم وزارت ورزش و جوانان در این خصوص جوابگو باشد و شفاف سازی کند. شفاف سازی در این خصوص که وقتی می‌گویند ما مجمع این ۲ باشگاه را برگزار کرده‌ایم؛ چرا عملکرد مالی یک ساله باشگاه‌ها را هم منتشر نمی‌کنند؟ چرا همیشه از شفاف سازی در این مورد سرباز می‌زنند؟ چرا افکار عمومی را نامحرم می‌دانند؟ چرا همیشه به دنبال این هستند که همه اتفاقات پشت پرده رخ دهند؟

موضوع خصوصی سازی سرخابی ها، دغدغه اجتماعی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند
مدیر عامل سابق باشگاه استقلال در خصوص این که آیا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌توانند در بازار سرمایه موفق باشند، بیان کرد: باید ببینیم این ۲ باشگاه در آمد پایه‌ای دارند و می‌توانند سود دهی داشته باشند یا خیر. فرض کنید همه کار‌ها درست شد و این ۲ باشگاه وارد بازار سرمایه شدند و ۱۵ درصد سهام آن‌ها هم توسط خریداران سهام خریده شد؛ آیا در پایان سال سودی دارند که به سهام داران بدهند؟ این ۲ باشگاه در پایان هر فصل با مشکلات مالی بسیار زیادی رو به رو می‌شوند. پس اگر منطقی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که یک سری از حرف‌ها در حد شعار است و عملی در آن وجود ندارد. همین موضوع خصوصی سازی و ارائه سهام استقلال و پرسپولیس دغدغه اجتماعی برای دولت بعد ایجاد می‌کند. در حال حاضر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال این نباشند که چرا این ۲ باشگاه خصوصی سازی نشده اند. باید به دنبال این باشند که چرا این باشگاه‌ها نتوانستند بستر‌های مناسبی فراهم کنند! از همه مهم‌تر این است که طی این سال‌ها مدیران ناتوان در راس این ۲ باشگاه‌ها قرار داده شده و زیان‌های بسیار زیادی به بار آورده‌اند.

هرکس این ۲ باشگاه را بخرد پول خود را در چاه ویل رها می‌کند
واعظی آشتیانی با اشاره به مدیریت‌های غلط در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درباره خصوصی سازی این ۲ باشگاه، گفت: هرکس این ۲ باشگاه را بخرد پول خود را در چاه ویل رها می‌کند؛ چرا که نمی‌داند در آینده پول او چه خواهد شد. حامیان مالی ۲ باشگاه حامیانی هستند که دولت پشت آن‌ها است. در واقع اگر دولت و تکلیف به همراه اول و ... نباشد، چه کسی می‌آید چنین رقم‌هایی را به این باشگاه‌ها پرداخت کند؟! باز هم درآمد‌ها و هزینه هایشان مشخص نیست و تراز مالی برای باشگاه وجود ندارد. همین امر نشان دهنده این است که کارآمدی در این ۲ باشگاه وجود ندارد.

هواداران استقلال و پرسپولیس برای ناتوانی مدیریتی باشگاه‌های خود، پول پرداخت نمی‌کنند
مدیر عامل سابق باشگاه استقلال در خصوص اقدام ۲ باشگاه برای کمک مالی هواداران اظهار داشت: وقتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای جمع کردن پول دست به دامن هواداران می‌شوند، مشخص است که چقدر در مشکلات مالی غرق شده اند. انتظار این که بخواهیم با این مشکلات وارد بورس شوند، خیال بافی است. هواداران استقلال و پرسپولیس هر چقدر هم تیم خود را دوست داشته باشند، باز هم برای ناتوانی مدیریتی ۲ باشگاه پول پرداخت نمی‌کنند. مگر مردم پول خود را از سر راه آورده اند که ۲ دستی در اختیار مدیران ناتوان باشگاه‌ها قرار دهند؟ این که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با تصور این که ۳۰ الی ۴۰ میلیون هوادار دارند، هر کدام هزار تومان پرداخت کنند، چنین و چنان می‌شود؛ آدرس‌های غلط دادن به مردم است.

او افزود: اگر این ۲ باشگاه توانایی حضور در بورس را دارند، چرا کاسه چه کنم در دست گرفته اند و برای بحث مالی از هواداران کمک می‌خواهند؟ من قبل از این که بخواهم مدیرعامل استقلال شوم از هواداران خواسته بودند تا به باشگاه کمک مالی کنند؛ اما جالب‌ترین موضوع این است که در طول یک سال ۱۲۰ هزار تومان جمع شده بود. پس مردم بابت ناکارآمدی مدیران پولی را پرداخت نمی‌کنند.

مشاورین خارجی هم جز بدهی هیچ چیزی برای فدراسیون فوتبال نخواهند داشت
واعظی آشتیانی در خصوص صحبت‌های عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال درباره استفاده از مشاورین خارجی برای بهبود بخشیدن به وضعیت فوتبال کشورمان گفت: فدراسیون فوتبال چرا رابطه خود را با دانشگاه تقویت نمی‌کند؟ همانند صنعت که نیازمند رابطه با دانشگاه است؛ رابطه بین فدراسیون فوتبال و دانشگاه را اصلاح و برقرار کنند. فدراسیون فوتبال دلیلی ندارد برای اداره فوتبال کشور مشاورین خارجی بیاورد؛ پس عزیزی خادم برای چه رئیس فدراسیون شده است؟ او که ادعا می‌کرد عالم و خیلی کار‌ها را بلد است. هنر آقایان این است که مشاور خارجی بیاورند؟ این همه سال بازیکن و مربی خارجی به ایران آوردند، آخرش چه شد؟ چه چیز مفیدی به فوتبال کشورمان رسید؟ مشاورین خارجی هم که بیایند به همین شکل است و جز بدهی هیچ چیزی برای فدراسیون فوتبال نخواهند داشت. دانشگاه فرصت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دارد و می‌توانند در همان دانشگاه از راه کار‌های سنجیده شده استفاده کنند. کسانی هستند که می‌توانند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به فدراسیون فوتبال کمک کنند. از این دسته از افراد باید کمک بگیرند. تحقیق نکرده سراغ خارجی‌ها رفتن کار اشتباهی است که در گذشته شاهد آن بوده ایم. برای چنین فدراسیونی باید تاسف خورد و من بار‌ها گفته ام اگر با بی تدبیری بخواهند پیش بروند و این افراد بخواهند فدراسیون را اداره کنند، بعید می‌دانم بتوانند ۴ سال خود را به خوبی سپری کنند و چهارمین سال خود را در فدراسیون فوتبال ببینند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر