بازدید 4162

شورای امنیت خواستار «پایبندی کامل» به آتش‌بس غزه

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین بیانیه خود در خصوص درگیریهای خونین یازده روزه در نوار غزه، خواستار «پایبندی کامل» تمام طرف‌های این تعارض به آتش بس غزه شد.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷ 23 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه در نخستین بیانیه‌ای که از زمان آغاز درگیریهای خونین در غزه صادر کرد، خواستار «پایبندی کامل (طرف‌های درگیر) به آتش بس» شد.

اعضای شورای امنیت همچنین در این بیانیه بر «نیاز فوری به ارائه کمک‌های بشردوستانه به جمعیت غیرنظامی فلسطینیان، به ویژه در غزه» تأکید کردند.

نکته جالب توجه آن است که هیأت نمایندگی ایالات متحده- که پیش از این از تصویب هرگونه پیش‌نویس بیانیه در مورد درگیریها در غزه ممانعت کرده بود- تنها پس از حذف پاراگرافی که در آن خشونت‌های اخیر را محکوم کرده بود، از این بیانیه حمایت کرد.

در پیش‌نویس پیشین آمده بود که «اعضای شورای امنیت تمام اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدام‌های تروریستی و همچنین اقدام به تحریک، تهییج و ویرانی را محکوم می‌کنند».

این پیش‌نویس همچنین با ابراز نگرانی نسبت به بروز تنش‌ها و خشونت در قدس اشغالی به ویژه در داخل و پیرامون اماکن مقدس، خواستار محترم شمردن وضعیت موجود و تاریخی در اماکن مقدس شد.

بیانیه نهایی شورای امنیت که از سوی هیأت‌های نمایندگی چین، نروژ و تونس پیشنهاد شد، صرفاً خاطرنشان می‌کند که اعضای شورا «بابت مرگ غیرنظامیان در این درگیریهای خشونت‌آمیز سوگوار است».

شورای امنیت همچنین در این بیانیه بر اهمیت دستیابی به یک صلح فراگیر بر مبنای چشم اندازی از یک منطقه که در آن اسرائیل و فلسطینیان دوشادوش یکدیگر در صلح و با برخورداری از مرزهای امن زندگی کنند، تأکید کرد.

این بیانیه همچنین بر اهمیت نقش مصر و سایر کشورهای منطقه و همچنین گروه چهار خاورمیانه (مشتمل بر روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) در برقراری این آتش بس تأکید کرد.

گفتنی است، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از ایالات متحده «بخاطر حمایت مداوم از اسرائیل و حقِ آن برای دفاع از شهروندانش (!)» قدردانی کرد و شبه نظامیان حماس را به بهانه حملات موشکی و راکتی (تلافی‌جویانه) به اراضی اشغالی، به عنوان «مقصر اصلی» درگیریهای اخیر معرفی کرد!

در این بیانیه آمده است: «ما (رژیم صهیونیستی) از جامعه بین‌الملل انتظار داریم که حماس را محکوم کرده و خلع سلاح کند و همزمان با جلوگیری از منحرف شدن منابع مالی و تسلیحاتی به سمت تروریسم، نوسازی غزه را تضمین کند».

لازم به ذکر است که طرف فلسطینی هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار