بازدید 8116
۱

مدیریت زنجیره حلقه مفقوده در تامین کالای صنعت برق

در بحث تولید در حقیقت سه استراتژی در دنیا دنبال می‌شود و شرکت‌های بزرگ برای رسیدن به اهداف توسعه خودشان و مدیریت زنجیره تامین کالا استراتژی نوینی را در سرلوحه کاری خود قرار دادند.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 03 October 2021

مدیریت زنجیره حلقه مفقوده در تامین کالای صنعت برق

به گزارش خبرنگار« تابناک» طی سالهای اخير صنعت برق در ايران دچار تغييرات اساسي و بنياديني شده است به گونه ای که با ظهور بازار برق تحولي در اين صنعت پايه ايجاد شده است. مساله مورد بحث بررسي ساختار زنجيره‌هاي تامين موجود در صنعت برق است. می توان یادآور شد که در حال حاضر مدیریت زنجیره تأمین دستخوش تغییراتی شده است و آخرین فن آوری ها و پیشرفت ها ، ارتباطات پرسرعت و سیستم های خودکار ، زمینه را برای خدمات بهتر فراهم کرده اند. استفاده از دانش و فناوری های جدید در این حوزه می تواند باعث افزایش سود ، به حداقل رساندن هزینه های عملیاتی و افزایش رضایت مشتریان در یک سازمان شود. 

مدیریت زنجیره حلقه مفقوده در تامین کالای صنعت برق

در ادامه باید اذعان کرد که یکی از مباحث مهم برای ادامه حیات یک صنعت، بکارگیری استراتژی‌ و نحوه مدیریت بر آن است. مدیریت استراتژیک در زنجیره تامین کالا عبارتست از فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با تمامی مراحل تامین، حمل و نقل، ذخیره سازی، توزیع و به عبارت دیگر هماهنگ سازی از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف است.

در همین راستا گفتگویی را با حامد ذاکر فارغ التحصیل مهندس برق و کارشناس ارشد سیستم های قدرت و از مدیران شرکت ویستا تجهیز کیش بنیان که نماینده محصولات وایدمولر المان ، ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید:

در رابطه با بحث استراتژی نوین در تامین زنجیره کالای صنعت برق، کشورهای خارجی چندین استراتژی را برای رسیدن به اهداف خود دنبال می‌کنند. باید گفت که در بحث تولید در حقیقت سه استراتژی در دنیا دنبال می‌شود. به عنوان مثال زمانی که اولین بار بحث تولید به صورت مدرن مطرح شد. شرکت‌هایی مثل شرکت فورد که خود مالکیت برخی از معادن از جمله فولاد و زغالسنگ و شرکتت‌های قطعه سازی را در اختیار داشت؛ یعنی صددرصد کار را با این تفکر که می تواند برای تولید یک اتومبیل از پایه تمام مراحل را از تولید گرفته تا مونتاژ را خودش انجام دهد و بعد آن را در اختیار مشتریان قرار دهد. بعد از چند دهه متوجه شدند که این کار عملا امکانپذیر نیست یا اگر امکانپذیر باشد به لحاظ هزینه ها و از نظر اقتصادی مقرون صرفه نیست. بنابراین بعد از چند دهه یک تغییر استراتژیک کلی را در سرلوحه کاری خودشان قرار دادند یعنی بجای اینکه خودش معدن ذغالسنگ و فولاد داشته باشد مایحتاج خود را از شرکت های دیگر تامین کند و تمرکز اصلی خودشان را روی بحث کنترل کیفیت و مونتاژ محصول نهایی قرار دادند.

مدیریت زنجیره حلقه مفقوده در تامین کالای صنعت برق

بعد از گذشت چندین دهه متوجه مشکلات و چالش‌هایی در این سیستم نیز شدند که مشکلات از سیستم اولیه نیز بیشتر بود؛ چرا که در سیستم اولیه تمام کارها در اختیار خودشان بود و ضرر و سود در بین خودشان بود ولی در دومین سیستم با افرادی مواجه شدند که خودشان مستقل بوده و سود خودشان را داشتند. همین جاست که استراتژی سوم نیز روی کار آمد که به جای استفاده از چندین تامین کننده از یک یا دو تامین کننده استفاده کنند. یعنی تعداد تامین کنندگان را کاهش دادند. همچنین برای اینکه مطمئن شوند که از یک تامین کننده روی بحث قیمت کیفیت کنترل شده است از روش های دیگری نیز استفاده کردند. مثلا از بحث سرمایه گذاری روی شرکت همدیگر گرفته تا خرید سهام شرکت ها، تا از این طریق همدیگر را کنترل و مدیریت کنند و این امر مهم باعث شد که حجم بسیار زیادی از انرژی و زمان آزاد شود. اگر همین استراتژی را مورد توجه ارزیابی قرار دهیم این شرکت ها هر سال مسیر رشد و توسعه را پیمودند. از طرف دیگر بحث بازرگانان و مارکتینگ همه اینها هرکدام در این شبکه زنجیره تامین نقش خود را ایفا کردند و در نهایت توانستند این اتفاق مهم را رقم بزند تا سرعت عمل  و هزینه پایین و پیشرفت زیاد در طول زمان زیاد را به دست بیاورند. اما اتفاقی که در ایران افتاد تا استراتژی دوم یعنی برون سپاری و مونتاژ حرکت کردند ولی آخرین تغییر استراتژی سوم رخ نداده است. در زنجیره تامین موضوع هماهنگی در فعالیت ها بسیار اهمیت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکاء باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در تصمیم گیری ها و سرعت، دقت، کیفیت و جنبه های دیگر وجود داشته باشد.

در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکاء و طرح قابلیت اطمینان برای آنها از عناصر بحرانی و مهم برای کسب موفقیت است.

مدیریت زنجیره حلقه مفقوده در تامین کالای صنعت برق

در حال حاضر شرکت ویستا تجهیز کیش بنیان به عنوان نماینده محصولات وایدمولر المان در تلاش است تا استراتژی های نوین تامین کالا را به کارفرمایان و مشتریان خود ارایه نماید . در حال حاضر مشتریان میتوانند با انعقاد تفاهم نامه همکاری جهت مصارف سالیانه خود از تخفیف مناسب و همچنین اطمینان از دسترس بودن کالا در زمان مورد نیاز بهره مند گردند و بر اساس میزان مصرف  هزینه کالا را بپردازند و در طرح VMI(Vendor Management Inventory) حداقل میزان مورد نیاز انبار توسط شرکت ویستا تجهیز در محل انبار مشتری تامین میگردد و با جایگزین کردن محصول استفاده شده توسط ویستا تجهیز فقط هزینه کالای استفاده شده  تسویه خواهد گردید . در پایان لازم به ذکر است ویستا تجهیز خود را قسمتی از زنجیره تامین میداند و تلاش دارد در کنار تولید کننده ارزش افزوده بیشتری تولید کند .

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
طرف تبلیغ کرده هنوز سایتی که بهش لینک دادن کار نمیکنه میخواد زنجیره تامین برق رو فراهم کنه برو اول سایتتو درست کن ابروریزی نشه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی