بازدید 10880

رونمایی از بزرگترین گلیم کشور در نمین استان اردبیل

بافت بزرگترین گلیم کشور روز جمعه در شهرستان نمین به پایان رسید و طی آیینی توسط استاندار اردبیل از دار(قالی) بریده شده و رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 15 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این گلیم به متراژ ۲۴ متر مربع توسط بانوان بخش عنبران بافته شده است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در آیین رونمایی از این گلیم گفت: اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان باید ثبت بزرگترین گلیم کشور به نام استان و تبلیغ و بازاریابی این صنعت در کشور را پیگیری کند.

وی شهرستان نمین را مهد صنایع دستی بویژه در گلیم بافی در سطح کشور ذکر کرده و بیان کرد: هنر گلیم بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح جهان نیز شناخته شده است.

بهنامجو با تجلیل از بانوان زحمت کش فعال در زمینه گلیم بافی شهرستاننمین افزود: گلیم بافی از قدیمی‌ترین ضتایع دستی هنرهای منطقه بوده و در اقتصاد و درآمد مردم این شهرستان نقش اساسی دارد.

او اضافه کرد: با مشوق های میراث فرهنگی، هنرمندان این صنایع دستی برای ادامه مسیر مصمم تر و جدی تر عمل می کنند و باید برای رونق این حرفه بیشتر تلاش کرده تا هم درآمد بهتری داشته باشند و هم برای ماندگاری این هنر ثابت قدم شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم شهر عنبران را مهد تولید گلیم در استان و دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور دانسته و افزود: در استان بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و سالانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار متر مربع گلیم در شهر عنبران تولید می شود و گلیم این شهر زیبا دارای نشان بین المللی کیفیت از یونسکو است.

نادر فلاحی ارزش ریالی صادرات گلیم از استان اردبیل را نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال در سال اعلام کرده و افزود: مقصد صادرات این دست بافت از این استان را کشورهای اروپایی و آسیایی دانست.

به گفته او، ۳۰ درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر بفرد است، صادر و ۷۰ درصد در بازارهای داخلی عرضه می شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، استاندار اردبیل در سفر به شهرستان نمین از محل موزه دائمی صنایع دستی این شهرستان بازدید کرده و برپایی ۳۰ غرفه جدید و ایجاد اشتغال و حمایت از صنعتگران صنایع دستی را کاری مهم قلمداد کرد.

وی اظهار کرد:کارهای خوبی برای راه اندازی این مجموعه انجام شده و پرداخت تسهیلات بانکی ۱۰ تا۵۰ میلیون تومانی به فعالان برای صنایع دستی شهرستان نمین در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل واقع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان