بازدید 12279

اعلام میزان دقیق فطریه و کفاره

مدیر استفتائات دفتر رهبر انقلاب میزان فطریه بر اساس «قوت غالب» و مبلغ کفاره را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 10 May 2021

به گزارش تابناک به نقل از میزان - مدیر استفتائات دفتر رهبر انقلاب میزان فطریه بر اساس «قوت غالب» و مبلغ کفاره را اعلام کرد.

مدیر استفتائات دفتر رهبر انقلاب گفت: در رابطه با فطریه اگر بخواهند گندم را حساب کنند اشکال ندارد برای همه افراد کفایت می‌کند مبلغ ۲۰ هزار تومان اعلام شده باتوجه به تحقیقاتی که انجام گرفته، اگر بخواهند برنج را در نظر بگیرند بستگی به نوع برنجی که در نظرشان هست اگر برنج ایرانی باشد ۱۰۰ هزار تومان؛ اگر برنج خارجی حدود ۷۵ هزار تومان کفایت می‌کند.

وی در همین راستا ابراز کرد: این را شب عید فطر تا ظهر روز عید فطر باید پرداخت کنند و یا حداقل کنار بگذارند کارت به کارت کردنش هم مشکلی ندارد، کسانی که نماز عید فطر می‌خوانند قبل از نماز عید فطر باید فطریه را پرداخت کنند یا از مالشان جدا بکنند و این فطریه به احتیاط واجب باید به فقرای شیعه داده شود بعضی از فقها می‌گویند مصرف فطره همان زکات مال است، ولی برخی از جمله مقام معظم رهبری نظرشان این است که به فقرای شیعه پرداخت بشود.

مدیر استفتائات دفتر رهبر انقلاب همچنین ابراز کرد: اگر بخواهیم برای هر نفر در نظر بگیریم حدود ۳ کیلو و اگر یک خانواده ۴ نفره را در نظر بگیریم ۴ تا ۲۰ هزار تومان که می‌شود ۸۰ هزار تومان، اگر بخواهیم فرضا برای ۴ نفر برنج در نظر بگیرند بستگی به نوع برنج دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: تفاوت فطریه با کفاره در این است که کفاره حتما باید تبدیل به طعام شود و به فقیر رسانده شود، در این صورت از ذمه شخص جدا نمی‌شود، شخص مبریه الذمه نمی‌شود و کفایت نمی‌کند می‌توانند مقدار فطریه را هم برنج بدهند و هم گندم بدهند هم کشمش بدهند و هم می‌توانند مبلغ آن را پرداخت بکنند، در رابطه با کفاره مبلغش طعام باید داده شود اگر بخواهند پول بدهند پول را باید به افرادی بدهند یا به موسساتی بدهند یا دفاتر مراجع معظم تقلید بدهند که آن‌ها تبدیل به طعام بکنند، مبلغ ۵ هزار تومان برای هر روز، طبعاً اگر کسی عمداً روزه را عمداً خورده باشد گناه کرده استغفار باید بکند کفاره او ۶۰ تا ۵ روز می‌شود که تبدیل به ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

مدیر استفتائات دفتر رهبر انقلاب همچنین ابراز کرد: خاطرنشان کرد: نکته‌ای در بحث فطریه وجود دارد افرادی که سید هستند آن‌ها می‌توانند فطریه‌شان را به سادات و غیر سادات پرداخت کنند ملاک هم سرپرست خانواده است، یعنی اگر سرپرست خانواده سید نیست، ولی خانمش و همسرش سید است آن هم پول او حساب می‌شود غیر سید حساب می‌شود. اما کسانی که سید نیستند اصطلاحاً عام هستند این‌ها نمی‌تواند زکات فطریه‌شان را به سادات بدهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر