بازدید 13054
۹
دو تیم تحقیق و تفحص درباره فایل صوتی ظریف تشکیل شد

انتقاد تند به ظریف در مجلس

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسوین امنیت ملی مجلس در این رابطه گفت که سخنان ظریف بیانگر "کینه" و "عقده" از سردار سلیمانی است. او با بیان اینکه امنیت ملی نشانه رفته، افزود: " هدف زدن میدان و سردار دلها است."
کد خبر: ۱۰۵۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 09 May 2021

به گزارش تابناک به نقل از فرارو،  اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید نمایندگان از محمد جواد ظریف به خاطر سخنانش در فاتیل صوتی منتشر شده از او همراه بود.

ابتدا در جلسه غیر علنی مجلس این موضوع بررسی شد و تصمیم به تشکیل دو تیم تحقیق و تفحص برای بررسی انتشار این فایل از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و همچنین وزارت خارجه گرفته شد. البته قرار است این موضوع در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود.

پس از جلسه غیر علنی نیز محمد باقر قالیباف رییس پارلمان در نقطق خود از سخنان ظریف انتقاد کرد.

او با اشاره به سخنان ظریف درباره "میدان" و "دیپلماسی" گفت: «درباره برخی صحبت ها، علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه سازی غیرکارشناسی و وهم‌آلود از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی است. این دوگانه سازی به طور حتم ضد منافع ملی است.»

او افزود: «بدونِ قدرت میدانی قدرت دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، قدرت میدانی هرگز به تمام اهداف خود برای تامین منافع ملی دست نخواهد یافت. این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزا کردن قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و از همان طریق قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.»

قالیباف همچنین گفت: «در اولین روزهای پس از شهادت سردار سلیمانی نیز عرض کرده بودم که باور دارم همانطور که شهادتِ شهید بهشتی ریشه منافقان را از کشور کند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غربزده را رسوا می کند و به فضل الهی ریشه آنها را می‌خشکاند و ما امروز آثار این اتفاق عظیم را به عینه می‌بینیم.»

اما نمایندگان دیگری نیز سخنان وزیر خارجه را زیر سوال بردند حتی با لحن بسیار تندتری.

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسوین امنیت ملی مجلس در این رابطه گفت که سخنان ظریف بیانگر "کینه" و "عقده" از سردار سلیمانی است. او با بیان اینکه امنیت ملی نشانه رفته، افزود: " هدف زدن میدان و سردار دلها است."

ذوالنوری همچنین با اشاره به انتقادات دولتی ها به سریال گاندو و بحث سرقت فایل صوتی ظریف اظهار کرد: "چرا شما در مقابل برخی اقدامات مانند سریال «گاندو» برآشفته می شوید که موضوع نفوذ را مطرح می‌کند؟ چرا چنین نفوذی در مجموعه دولت ما وجود دارد و به چه علت آنان باید چنین مطالبی را در اختیار بگیرند؟"

نماینده قم گفت: «چرا در شرایطی که ما در مذاکرات وین به دنبال اخذ حقوق ملت هستیم، این مباحث مطرح می شود، در حالی که ممکن است باعث انشقاق در مجموعه هم پیمانان ما شود و باعث شود که روسیه و چین هم پشت تیم مذاکره کننده ما را خالی کنند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به ظریف و تیم مذاکره کننده گفت: "شما چه داشتید که طرف مقابل تحویلتان بگیرند؟ اگر میدان را بزنید، آیا با این اقتصاد اسفبار و با مردم گرسنه می خواهید از دشمن امتیاز بگیرید؟ شما که گفته بودید هم می خواهیم چرخ اقتصاد و هم چرخ صنعت بچرخد، آیا امروز صنعت و اقتصادی برای کشور گذاشتید؟ و اگر اقتصادی وجود دارد آیا چرخی برای آن باقی گذاشتید؟ با کدام امکان می خواستید از طرف مقابل امتیاز بگیرید."


غنی نظری نماینده خلخال هم طی اخطاری با استناد به اصل 84 و 110 قانون اساسی گفت که اظهارات ظریف، دشمن شاد کن و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مایه تاسف و تعجب است.

او تاکید کرد که انتظار این بود در اولین نشست علنی مجلس، وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده می شد که این اتفاق صورت نگرفت.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس نیز در این رابطه گفت: «این سوال بزرگ مطرح است؛ کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد، چگونه می تواند رئیس گروه مذاکره کننده باشد و از منافع ملی ما دفاع کند و آن را به نتیجه برساند؟»

او افزود: "امروز تازه متوجه می شویم که چرا در طول این مذاکرات طولانی برجام، خطوط قرمز نظام را رعایت نشده است."

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی هم در نطق میان دستور خود عنوان کرد که با این فایل صوتی روشن شده که حضور گاندوها در دولت انکار ناپذیر است.

او افزود: " آنچه دشمنان از ایران اسلامی در حوزه سیاست خارجی می خواهند همانا «دیپلماسی انفعالی» و «سازشکارانه» است، که در این میان طرح مسئله ناهماهنگی «دیپلماسی» با «میدان» از جانب بالاترین مقام دستگاه سیاست خارجی برای مقبولیت آن دیپلماسی درمانده، خطایی تاریخی به شمار می آید. تا جایی که وزیر خارجه سابق آمریکا آن را سندی برای وجاهت‌بخشی ترور سردار شهید سلیمانی معرفی کرد."

او تاکید کرد که ظریف باید عذرخواهی کند.

وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی نیز انتشار صوت ظریف را توطئه ای از پیش تعیین شده دانست.

اوافزود: "به نیروهای انقلابی توصیه می کنم که مراقب طرح اصلی این توطئه باشند که در اتاق های فکر آقایان، پخت و پز شده است و به امید خدا از این نقشه شوم هم بیرون خواهیم آمد."

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۹
این مجلس همون تعطیل باشه بهتره!
والا با این عصبانیت نماینده های مجلس میترسم ظریف تو مجلس جان سالم به در نبره باید با بادی گارد بره مجلس
با تمام ارادتی که به حاج قاسم دارم، اینکه ظریف نظرش رو مطرح کرده، جای ایرادی نداره. هنوز مجاهدتهای همفکران مجلس اقلیتی در دولت های آقای احمدی نژاد فراموش نشده.
خيلي سخت ميگيريد ايشون نظرش گفته نهايتا نظرش غلط هستش اينقدر انرژي و وقت مجلس و حكومت بهش اختصاص ندهيد الان نگراني سلامت مردم و مشكلات اقتصادي هستش
زنده باد ده درصدی های بیکار!
اقای ذوالنوری مدت های مدیدی است که از سخنان و رفتار شما حقد و کینه و نفرت میبارد.
بنظر من ظریف مهره سوخته شد...
نماینده قم گفت: «چرا در شرایطی که ما در مذاکرات وین به دنبال اخذ حقوق ملت هستیم، این مباحث مطرح می شود، در حالی که ممکن است باعث انشقاق در مجموعه هم پیمانان ما شود و باعث شود که روسیه و چین هم پشت تیم مذاکره کننده ما را خالی کنند.» !!!!!؟؟؟؟؟؟
اگه کسی معنای این جملات را فهمید یه خورده توضیح بدد دیگران هم مبفهمند!!!!
خدا به ما رحم کند با این نمایندگان

هر چی دلشون می‌خواهد می‌گویند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان