بازدید 124693

6 ویژگی یک مدرسه خوب

کد خبر: ۱۰۵۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 08 May 2021

بار‌ها شنیده‌اید که افراد از مدرسه به عنوان خانه دوم کودکانشان یاد می‌کنند. واقعیت نیز همین‌طور است. فرزندان ما به مدت 12 سال در مدرسه تحصیل می‌کند. در طول این 12 سال اصلی‌ترین برنامه‌ی هر شخصی، حضور در مدرسه و کسب دانش و مهارت است. فرزند شما در کمترین حالت ممکن روزانه 5 ساعت را در محیط مدرسه سپری می‌نماید؛ همچنین زمان قابل توجه دیگری را صرف مطالعه دروس و تکالیف مدرسه در منزل می‌کند. همه‌ی این‌ موارد نشان‌دهنده‌ی اهمیت انتخاب مدرسه مناسب برای کودکان و نوجوانان است. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که یک مدرسه‌ی خوب چه ویژگی‌هایی دارد و برای ثبت نام در مدرسه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه 6 مورد از ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب را مورد بررسی قرار دهیم.

تناسب میان سطح علمی و دغدغه‌های آموزشی والدین

اولین فاکتور برای انتخاب یک مدرسه تناسب میان فعالیت‌ها و اقدامات مدرسه با دغدغه‌های آموزشی است که والدین برای فرزندان خود دارند. برنامه‌های آموزشی مدرسه باید خواسته‌های والدین و دانش‌آموزان را برآورده کنند.

قبل از انتخاب مدرسه حتماً برنامه‌های آموزشی چند مدرسه را مطالعه و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. البته باید توجه داشته باشید که این برنامه‌ها باید متناسب با پایه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان تعریف شده باشد؛ به عنوان مثال قطعاً برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی دوم که برای کنکور سراسری آماده می‌شوند، تفاوت‌های عمده‌ای با برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارد.

مسئله‌ی مهم دیگر راستی‌‌آزمایی برنامه‌های مدرسه است. بهترین راه برای این کار، بررسی سوابق و نتایج یک مدرسه در سال‌های اخیر است. در صورتی‌که یک مدرسه کارنامه‌ی قابل دفاعی در این زمینه داشته باشد، می‌توان به برنامه‌های آموزشی آن اعتماد کرد.

6 ویژگی یک مدرسه خوب

توجه به مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب، توجه کردن به ابعاد روحی و روانی دانش‌آموزان است. مدارسی که برای این مسئله اهمیت زیادی قائلند، دارای کادر مشاوره و روانشناسی متخصص هستند و به صورت منظم این وجوه از شخصیت دانش‌آموزان خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. دانش‌آموزان در یک مدرسه‌ی خوب برای مشکلات و چالش‌های روحی و روانی خود پاسخ مناسبی می‌یابند. حتما هنگام انتخاب مدرسه، با مشاوران فعال در مدرسه مشورت کنید تا درباره‌ی نوع و میزان فعالیت‌های آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

توجه به سطح فعالیت‌های آموزشی مدرسه

در نظر داشته باشید که مدرسه صرفاً محلی برای آموزش دروس مختلف نیست. فرزند شما در مدرسه باید زندگی جمعی را یاد بگیرد؛ تفریح و سرگرمی داشته باشد و خلاصه‌ی کلام این‌که از حضور در مدرسه احساس خوشایندی به او دست دهد. برخی از مدارس از همان پایه‌های تحصیلی ابتدایی، فشار تحصیلی سنگینی را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند. این در حالی است که این سبک کاری هیچ دستاوردی به جز دل‌زده کردن دانش‌آموزان ندارد.

حتماً برنامه‌های آموزشی مدرسه را قبل از ثبت ‌نام فرزندتان مورد ارزیابی و پایش قرار دهید. در صورتی‌که برنامه‌های درسی سنگین و پرحجمی در نظر گرفته شده بود، در انتخاب خود تجدیدنظر کنید. البته این مسئله برای پایه‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول مطرح است. در سال‌های تحصیلی منتهی به کنکور باید برنامه‌های آموزشی رفته‌رفته فشرده شود تا دانش‌آموز برای حضور موفق در کنکور سراسری مهیا باشد.

معلمان خوب از اصلی‌ترین ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب به شمار می‌روند

دانش‌آموزان بیشتر ساعات حضور خود در مدرسه را نزد معلمان خود سپری می‌کنند. پس بدون شک معلمان نقش محوری در تکامل شخصیت، پرورش فکری و تحصیلی فرزند شما دارند. در بین تمام ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب، کیفیت معلمان به عنوان یک فاکتور اصلی باید مدنظر خانواده‌ها قرار گیرد.

معلم‌های مقاطع ابتدایی بیش از آن‌که دارای نقش آموزشی باشند، به عنوان یک مربی تربیتی در کنار بچه‌ها حضور دارند. پس خانواده‌ها باید در خصوص ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی معلم‌های مدرسه پرس‌و‌جو کنند. اما هر چه مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان بالاتر می‌رود، نقش معلم‌ها نیز از مسائلی تربیتی به سمت مسائل آموزشی حرکت می‌کند. در مقاطع تحصیلی منتهی به کنکور سراسری، کیفیت آموزشی معلم‌ها باید به عنوان اصلی‌ترین شاخص ارزیابی آن‌ها در نظر گرفته شود.

فاصله مکانی مدرسه با منزل

در انتخاب مدرسه باید مسافت بین منزل تا مدرسه را در نظر بگیرید. بعضی مواقع پیش می‌آید که به سبب اصرار والدین برای ثبت نام در یک مدرسه‌ی خاص، دانش‌آموز ساعاتی را به رفت‌وآمد بین مدرسه و منزل اختصاص می‌دهد. این مسئله به ویژه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خسته‌کننده است؛ چرا که صبح‌ها خیلی زودتر از خواب بیدار می‌شوند. از طرفی پس از اتمام مدرسه، زمان زیادی طول می‌کشد تا به خانه برگردند. این مسئله عملاً باعث تحلیل رفتن انرژی دانش‌آموزان می‌شود که در درازمدت اثرات مخرب بسیاری را به همراه دارد.

فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب، می‌توان به میزان و تنوع برنامه‌های فوق برنامه‌ی آن اشاره نمود. کادر مدرسه نباید فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه را یک‌بعدی تعریف کنند و دانش‌آموزان را در یک کانال آموزشی خاص هدایت نمایند؛ بلکه باید سبدی متنوع از فعالیت‌های فوق برنامه را پیش روی دانش‌آموزان بگذارند تا از میان آ‌ن‌ها گزینه‌های مناسب خود را انتخاب کنند.

فعالیت‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، شنا و ... برای بالا بردن سطح نشاط در مدرسه و همچنین تضمین سلامت جسمانی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت هستند. حتماً در انتخاب مدرسه فضاهای تفریحی و ورزشی موجود در آن را مورد بررسی قرار دهید. در کنار آن‌ها اردوهای تفریحی نیز یکی از خاطره‌انگیز‌ترین بخش‌های حضور هر دانش‌آموز در مدرسه به شمار می‌رود.

6 ویژگی یک مدرسه خوب

آزمایشگاه‌های علمی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های فوق برنامه‌‌ی اصلی در روند آموزش و پرورش دانش‌آموزان شناخته می‌شود. اگر دانش‌آموزان آن چیزی را که در کتاب‌های درسی خود می‌خوانند، در محیط آزمایشگاه به چشم ببینند و در محیط کارگاه به صورت عملی اجرا نمایند، فرآیند آموزش به بهترین شکل تکمیل خواهد شد.

فعالیت‌های فوق برنامه‌ی آموزشی مدارس در مقاطع تحصیلی منتهی به کنکور نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کلاس‌های آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور، کتاب‌خانه، مشاوره تحصیلی جمعی و فردی برای دانش‌آموزان، آزمون‌های آزمایشی چهارگزینه‌ای و ... همگی از جمله فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی هستند که یک مدرسه خوب باید داشته باشد.

6 ویژگی یک مدرسه خوب

جمع‌بندی

یک مدرسه‌ی خوب به هیچ وجه مدرسه تک‌بعدی نیست. اگر مدرسه‌ای فعالیت‌های آموزشی باکیفیتی ارائه می‌دهد ولی به سایر ابعاد کار تعلیم و تربیت نمی‌پردازد، قطعاً گزینه‌ی مناسبی برای فرزند شما نخواهد بود. فرزند شما باید روزی در جامعه نقش‌آفرینی کند؛ بنابراین باید از همه نظر برای این مأموریت مهم آماده شود. اگر مدرسه بتواند قوه‌ی خلاقیت و حل مسئله را در فرزند شما ارتقا دهد، بخش مهمی از وظیفه‌ی خود را انجام داده است؛ چراکه یک فرد خلاق که توانایی مواجهه با چالش‌های زندگی را دارد، می‌تواند مسائل پیش رویش را حل‌وفصل کند و هیچ‌گاه دچار سردرگمی و ناامیدی نخواهد شد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار