بازدید 10127

جمع سپاری لازمه مشارکت شهروندی

علی بیات سیدشهابی
کد خبر: ۱۰۴۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷ 24 April 2021

برنامه ریزی شهری برای دستیابی به تصمیم گیری علمی و دموکراتیک به مشارکت بیشتر مردم نیاز دارد. جمع سپاری یک رویکرد برای جمع آوری اطلاعات ، تشویق نوآوری و تسهیل تصمیم گیری گروهی است.جمع سپاری ابزار قدرتمندی است که مدیران شهری می توانند با استفاده از آن درک بهتری از شرایط جامعه خود داشته و با رویکرد فعالانه تر به موضوعاتی که مستقیماً زندگی شهروندانشان را تحت تأثیر قرار می دهند، بپردازند.

در دنیا بسیاری از شهرها از طریق جمع سپاری با ساکنان خود تعامل داشته و از قدرت شهروندان عادی استفاده می کنند و در همین راستا با سرمایه گذاری در حوزه فناوری، بسترهای لازم از جمله توانمندسازی شهروندان و ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات پایدار و قابل اعتماد را به منظور استفاده از تجارب مردم فراهم می کنند.

مدیران شهری می توانند با استفاده از این ابزار موضوعات مختلف شهری را در بین شهروندان به اشتراک گذاشته و حتی با شکستن یک کار بزرگ به یک مجموعه وظایف کوچک، استعدادهای جامعه را برای دستیابی به اهداف بزرگ به کار گیرند.

استفاده از این سیستم می تواند ایده ها ، زمان ، تخصص یا بودجه شهروندان را به طور مشترک در یک پروژه یا هدف مشارکت داده و علاوه بر استفاده از خرد جمعی در اداره شهر، راه حلی بر معضلات شهری همچون تامین مالی پروژه ها و تحقق درآمد پایدار شهری را با استفاده از شهروندان ارائه نماید.

این مهم تنها در شرایط خاص قابل دستیابی است. فرهنگساری و آموزش سواد دیجیتال باید در اولویت باشد تا اطمینان حاصل شود هیچ کس از این بستر کنار گذاشته نشده است. علاوه بر این ، مقامات شهری باید فراتر از مدرن سازی بسترهای سنتی عمل کرده و منافع و نظرات مردم را به رسمیت شناخته و منطبق با انگیزه های شهروندان برنامه ریزی نمایند.

امید است مدیران شهری کشور با توجه بیشتر به چنین بسترهایی بتوانند صدای شهروندان را فعال کرده و احساس مالکیت آنها را در شهر افزایش دهند. تا با یک رویکرد مشارکتی ، به راه حل های بهتری برای اداره شهر دست یافته و شهروندان را در ایجاد زندگی بهتر کمک کنند.

*جمع سپاری : آمیخته از دو واژه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری یک پروژه به انبوه مردم است
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی