بازدید 10436

آخرین وضعیت کرونا در چین، ژاپن و کره جنوبی

در حالی که تلفات کرونا در سراسر جهان از سه میلیون تن فراتر رفته است و روزانه هم به تعداد مبتلایان و جانباختگان اضافه می شود، برخی کشورهای شرق آسیا از جمله چین در این مسیر به پیروزی دست یافته و برخی هم مانند ژاپن و کره جنوبی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به دیگران دارند.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 22 April 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، گزارش‌ها نشان می‌دهد که شمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری مهلک در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن رو به کاهش است و اقدامات این کشورها توانسته تا حدی از شیوع کرونا جلوگیری کند.

 

چین
اگرچه ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان واقع در استان هوبی در مرکز چین شناسایی شد اما این کشور به سرعت توانست جلو شیوع این ویروس را بگیرد و غیر از چند ماه نخست که موارد کمی در این کشور شایع شد، سراسر چین از کرونا پاک شد.

قرنطینه برخی شهرها از جمله ووهان و استان هوبی برای حدود دو ماه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، تعطیلی مدارس و مراکز دولتی به صورت محدود، بستن مرزها و در نهایت همراهی خوب مردم با سیاست های دولت از جمله عوامل موثر در کنترل شیوع این ویروس بود.

چین همسو با کنترل شیوع ویروس کرونا، به فکر ساخت و تهیه واکسن هم بود. نیاز چین به تولید و معرفی واکسن ویروس کرونا با سایر کشورها متفاوت بود زیرا به طور موثر گسترش ویروس را متوقف کرده بود. اگرچه مرزها تا حدی باز هستند و مسافرت های بین المللی به طور جدی محدود شده اند دولت چین توانسته است به سرعت از ابتلا به بیماری همه گیر جلوگیری کند و در نتیجه توانست وقت خود را برای تولید واکسن بگذارد. این بدان معنی است که سایر کشورها در مواردی به سرعت از نظر تعداد مبتلایان از چین پیشی گرفته اند و نیاز بیشتری به واکسن دارند.

در حال حاضر چهار تولید کننده اصلی واکسن در چین شامل شرکت های کانسینو مستقر در تیانجین، "سی ان بی جی" در ووهان، سینوواک در پکن و «زد اف لونگ کما» مستقر در آن هویی با هم در رقابت هستند.

با وجود موارد کم ابتلا به ویروس کرونا در چین، تولیدکنندگان واکسن چینی مجبور شده اند اثربخشی محصولات خود را در خارج از کشور آزمایش کنند. حداقل پنج واکسن چینی در ۱۶ کشور در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هستند.

مقامات چینی می گویند واکسیناسیون در چین به طور موفقیت ‌آمیز پیش می رود و تا ۲۱ فروردین در مجموع ۱۶۴ میلیون و ۴۷۱ هزار دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است. بر اساس این آمار، چین از نظر تزریق واکسن کرونا در جهان مقام دوم را دارد.

در چین تا کنون ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن به کرونا مبتلا شده و چهار هزار و ۶۳۶ تن جان خود را از دست داده اند.

 

 

ژاپن

نمودار شیوع کرونا در ژاپن هم فراز و فرود زیادی را نشان می دهد. این کشور در نهایت مجبور شد المپیک توکیو را به تعویق بیاندازد و در تازه ترین موضع گیری در مورد این بازی ها هم تصمیم گرفته است المپیک را بدون تماشاگر خارجی برگزار کند.

اخیرا و بتازگی تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن به حدود پنج هزار نفر در روز رسیده است که برای چندمین روز متوالی از چهار هزار تن عبور کرده و از زمان برداشته شدن وضعیت اضطراری در اواخر ماه مارس، به بالاترین تعداد آلودگی در سراسر کشور رسیده است.

واکسیناسیون کادر درمانی که در اولویت قرار داشتند، در ماه فوریه آغاز شد اما روند پیشرفت آن آهسته بوده است.

در حالی که تخمین زده می شود حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کادر درمانی واجد شرایط دریافت واکسن هستند اما تاکنون، تنها ۱۴ درصد دو نوبت واکسیناسیون را زده اند.

واکسیناسیون سالمندان در ژاپن هم روز دوشنبه گذشته آغاز شد و عده ای هم دیروز و امروز /شنبه و یکشنبه/ این هفته واکسن زده اند.

وزارت بهداشت این کشور می گوید پیش بینی می کند که تا نیمه اول ماه مه، دوزهای کافی جهت تزریق دو نوبت واکسن تمام واجدین شرایط تحویل داده شود.

قرار است فایزر طبق قراردادی که با دولت ژاپن دارد، دوزهای کافی برای واکسینه کردن ۷۲ میلیون نفر را تحویل ژاپن دهد.

توزیع واکسن فایزر در سراسر ژاپن با چالش های لجستیکی زیادی همراه است. این واکسن باید در فریزرهای بسیار سرد و در دمای منفی ۷۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

علاوه بر فایزر، ژاپن توافق نامه هایی با شرکت های آسترازنکا و مدرنا نیز برای دریافت دوزهای کافی برای پوشش ۱۲۶ میلیون نفر جمیعت این کشور امضا کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی تا کنون در این کشور ۵۳۱ هزار تن به کرونا مبتلا شده و ۹ هزار و ۶۴۶ تن هم جان خود را از دست داده اند.

 


کره جنوبی

اما وضعیت کره جنوبی به عنوان یکی دیگر از کشورهای موفق در مبارزه با شیوع کرونا به مراتب بهتر از ژاپن است. در این کشور تا کنون حدود ۱۱۴ هزار تن مبتلا شده و هزار و ۸۰۰ تن هم جان خود را از دست داده اند.

با تلاش های دولت این کشور، شمار مبتلایان به کرونا در کره جنوبی روزانه به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر محدود شده است اما عفونت های پراکنده همچنان در سراسر کشور ظاهر می شود و تلاش های ضد کرونا در برابر موج چهارم این بیماری همه گیر را پیچیده کرده است.

مقامات بهداشتی از افزایش عفونت های گروهی در مکان های عمومی از جمله اماکن ورزشی، کلیساها، رستوران ها، محل کار و مدارس، به دلیل افزایش فعالیت های خارج از منزل در فصل بهار هشدار داده اند.

هفته گذشته، مقامات این کشور ضمن تصمیم برای ممنوعیت فعالیت مراکز تفریحی در منطقه بزرگ سئول و بندر بوسان در جنوب شرقی، تصمیم گرفتند که برای کنترل ویروس، سطح فعلی قوانین فاصله اجتماعی را تا ۲۰ روز دیگر حفظ کند.

منطقه بزرگ سئول، محل زندگی نیمی از جمعیت ۵۲ میلیون نفری کره جنوبی، در سطح ۲ اقدامات بهداشتی قرار دارد که سومین مرتبه در سیستم پنج مرحله ای است. بقیه کشور در مرحله سطح ۱.۵ هستند به جز برخی از شهرداری ها که اقدامات سطح ۲ را در پیش گرفته اند.

واکسیناسیون عمومی کرونا با استفاده از واکسن فایزر آمریکایی از دهه اول اسفند در کره جنوبی آغاز شد. وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده است دولت قصد دارد واکسن های مورد نیاز را از ارائه دهندگان مختلف از جمله شرکت های «فایزر»، «مدرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» خریداری کند.

بر اساس گزارش ها، ۱۰ میلیون واکسن از شرکت آسترازنکا، چهار میلیون از شرکت جانسون اند جانسون، ۱۰ میلیون نفر دیگر از طریق تسهیلات COVAX که تحت مدیریت «سازمان بهداشت جهانی» است و بقیه از شرکت های فایزر و مدرنا تأمین می شود.

در کره جنوبی قرار است بعد از کادر درمان و پزشکی، بیماران و افراد دارای ۶۰ سال سن واکسینه شوند.

از زمان آغاز واکسیناسیون در کره جنوبی تا کنون یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن واکسینه شده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر