بازدید 7031

بازرسان آژانس اتمی به نطنز می روند

خبرنگار یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به تاسیسات هسته ای در نطنز می روند.
کد خبر: ۱۰۴۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 14 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، خبرنگار روزنامه وال استریت به نقل از منابع مطلع در پیامی توئیتری گفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به سایت هسته‌ای نطنز خواهند رفت.

«لارنس نورمن» بامداد چهارشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به گفته منابع آگاه بازرسان آژانس فردا به نطنز خواهد رفت.

این در حالی است که سایت هسته‌ای نطنز طی روزهای اخیر شاهد اقدامات خرابکارانه بود.

همچنین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به وین سفر کرده است، روز سه شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران خبر داد.

وی اعلام کرد: هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد، اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار سه شنبه شب در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن آغاز می‌شود.

در همین حال، سازمان انرژی اتمی گزارش داد، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقباً اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی عنوان کرد: لازم به ذکر است اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، گفت: ماشین‌های سانتریفیوژ IR۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR۱ های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آژانس اتمی قصد ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد را تایید کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان