بازدید 6797

اعزام دو ناو جنگی آمریکا به دریای سیاه

با استقرار نیرو‌های نظامی روسیه در مرز شرقی اوکراین، آمریکا هفته آینده دو ناو جنگی به دریای سیاه اعزام خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 10 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از رویترز از آنکارا،‌ ترکیه روز جمعه اعلام کرد آمریکا هفته آینده دو ناو جنگی به دریای سیاه اعزام خواهد کرد. از سوی دیگر روسیه، که حضور نظامی خود را نزدیک اوکراین تقویت کرده است، قدرت‌های غیرساحلی ناتو را به افزایش فعالیت دریایی در منطقه متهم کرد. آمریکا می‌گوید روسیه نیرو‌های بیشتری را در مرز شرقی اوکراین مستقر کرده است. روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمن الحال کریمه اوکراین به خاک خود، از جدایی طلبان حامی مسکو در منطقه دونباس در شرق اوکراین نیز حمایت کرد.

درگیری‌های بین نیرو‌های اوکراینی و جدایی طلبان تشدید شده که این مسئله نگرانی‌ها را درباره بالا گرفتن تنش‌ها افزایش داده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اوکراین را به اتخاذ "اقدامات تحریک آمیز خطرناک" در منطقه دونباس متهم کرد. آنکارا که متحد ناتو است، روز جمعه اعلام کرد واشنگتن از چهاردهم تا پانزدهم ماه آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین) دو کشتی جنگی به دریای سیاه می‌فرستد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: "۱۵ روز پیش، اطلاعیه‌ای از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای ما فرستاده شد که دو ناو جنگی آمریکایی مطابق با پیمان مونترو به دریای سیاه گذر خواهند کرد. این کشتی‌ها تا چهارم ماه مه (۱۴ اردیبهشت) در دریای سیاه خواهند ماند". پیمان مونترو که مصوب سال ۱۹۳۶ میلادی است، کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه وصل می‌کند، در اختیار ترکیه قرار می‌دهد. این پیمان همچنین دسترسی ناو‌های جنگی را محدود می‌کند و ناظر بر تردد کشتی‌های باری خارجی است.

از سوی دیگر، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه درباره آن چه وی افزایش فعالیت دریایی قدرت‌ها در دریای سیاه خواند، ابراز نگرانی کرد. این اظهارات ظاهرا اشاره‌ای به آمریکا است. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از گروشکو اعلام کرد: "تعداد سفر‌های کشور‌های ناتو و مدت ماندن ناو‌های جنگی (آنها) افزایش یافته است". همچنین قرار است وولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز شنبه با اردوغان در ترکیه دیدار کند.

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: از نزدیک لشکرکشی نظامی روسیه در طول مرزهای شرقی اوکراین و شبه جزیره کریمه را زیر نظر داریم. شمار نظامیان روس مستقر در مرزهای اوکراین و شبه جزیره کریمه از تعداد آنها در سال ۲۰۱۴ بیشتر است. مسکو باید نیت خود را از این لشکرکشی به صورت شفاف بیان کند و ما از تهدید این کشور برای همسایگانش آگاه هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر