بازدید 4618

ماسک و سایر وسایل حفاظتی را چگونه دور بیندازیم؟

حاکمیت وضعیت قرمز کرونایی در بیشتر شهرهای کشور و توصیه‌های کارشناسان به استفاده از دو ماسک، باعث افزایش مصرف بیش از ‌پیش ماسک شده است. با این حال هر روزه شاهد رها شدن این وسایل در معابر شهرها و طبیعت هستیم؛ وسایل محافظتی که تنها یکبار پس از مصرف به دور انداخته می‌شوند اما تجزیه شدن آن صدها سال زمان نیاز دارد و در شیوع ویروس کرونا نیزمی‌تواند موثر باشد.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳ 08 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران اکنون با شرایط قرمز کرونایی در بیشتر استان‌های کشور مواجه شده‌ایم اما این بار با نوع جهش‌یافته این ویروس، از این رو لازم است به‌منظور رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از ابتلا و انتشار این ویروس به چند توصیه درباره چگونگی دفع ‌پسماندهای خطرناک اشاره کنیم:

نباید از ترس وارد کردن دستکش‌ها و ماسک‌های خود به منزل یا محل کار آن‌ها را در سطح شهر یا در طبیعت رها کنیم بلکه باید آن‌ها را در کیسه‌های دربسته یا داخل سطل‌های زباله کیسه دار در بسته قرار دهیم چراکه رها کردن این وسایل بهداشتی در طبیعت و معابر می‌تواند علاوه‌بر آلودگی زیست‌محیطی منجربه انتشار و انتقال ویروس شود.

مردم از انتشار آلودگی توسط دستکش‌ها و ماسک‌های خود نترسند و در ورودی‌ ساختمان‌های‌ مسکونی یا محل کار سطل‌های دربسته کیسه‌دار قرار دهند که در آن با پدال باز ‌شود و با قرار دادن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف خود در آن از انتشار ویروس جلوگیری کنند.

احتمال آلودگی برخی پسماندهای خانگی به پسماندهای مبتلایان به کووید ۱۹ که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و حتی افرادی که بدون هیچ علائمی ناقل ویروس کرونا هستند، وجود دارد. از این رو لازم است مردم چه بیمار و دارای علائم بیماری و چه سالم و فاقد علائم بیماری باشند پسماندهایی که ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشد را داخل کیسه‌های در بسته قرار دهند سپس آن‌ها را در سطل زباله خانگی یا مخازن شهری دفع کنند تا از انتشار این ویروس و انتقال آن به پاکبان‌ها، زباله‌گردها، کودکان کار منتقل نشود.

برای کاهش استفاده از ماسک در خانه بمانیم

به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ملزم هستیم که ملاحظات بهداشتی و زیست‌محیطی را رعایت کنیم و در این حین استفاده از ابزار حفاظتی مانند ماسک و دستکش و ... اجتناب ناپذیر است بنابراین برای اینکه از این وسایل کمتر استفاده کنیم باید تا حد امکان در خانه بمانیم و برای کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشویم.

ضرورت تفکیک زباله‌های کرونایی از مبدا

تجربه‌ها در همه‌گیری بیماری‌هایی از جمله ابولا، سارس و مرس نشان می‌دهد یکی از مسائل مهم در مدیریت و مقابله با بیماری‌های واگیردار، مدیریت پسماندها است. در دوره بیماری‌های پاندمیک چاره‌ای جز استفاده از ماسک و دستکش و سایر لوازم بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری نیست اما در این شرایط نباید تفکیک زباله‌های خانگی از مبدا را فراموش کنیم . در این شرایط باید زباله‌های بهداشتی و کرونایی خود را هنگام تفکیک همراه با زباله‌های تر قرار دهیم تا این زباله‌های تر در مراکز دفع و ‌پردازش به‌صورت مستقیم و با رعایت نکات بهداشتی دفن شوند.

رها شدن ماسک در طبیعت خطر مهلکی برای حیات وحش و موجب گرفتار شدن پرندگان و موجودات دریایی شده است. از زمان اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی به منظور کاهش سرعت گسترش همه گیری، ماسک‌های جراحی یکبار مصرف در پیاده روها، مجراهای آب و سواحل سراسر جهان رها شده‌اند.

این لایه حافظتی تنها یکبار پس از مصرف به دور انداخته می‌شوند اما تجزیه شدن آن صدها سال زمان نیاز دارد رها کردن این وسایل در طبیعت می‌تواند به محیط زیست و حیواناتی که در کره زمین زندگی می‌کنند آسیب برساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد ماسک به اقیانوس‌های جهان راه پیدا کرده‌اند که حدود ۶۲۰۰ تن آلودگی پلاستیکی دریایی را شامل می‌شود. در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که ماسک ها تهدید مخربی برای حیات دریایی هستند.

به گزارش ایسنا، از روزهای ابتدایی اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش چشمگیری در میزان استفاده از لوازم حفاظتی بهداشتی مانند ماسک، دستکش، دستمال‌ کاعذی و ... دیده شد و همین مساله باعث شد تغییرات عمده‌ای در حجم و ترکیب ‌پسماندهای منتقل شده به مراکز دفع ‌پسماند ایجاد شود بنابراین به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کمک به حفظ محیط زیست لازم است نکات بهداشتی را هنگام دفع کردن وسایل حفاظتی رعایت کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر