بازدید 52306

نظر وزیر اقتصاد درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر امر تولید در شعار سال برای سومین سال پیاپی، اظهار داشت: بانک‌ها در زمینه پشتیبانی و مانع زدایی از تولید با تمام قوا و جدیت وارد عمل شوند.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵ 06 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، فرهاد دژپسند تاکید کرد: نظام بانکی کشور در سال جدید باید در کنار تقویت طرف عرضه و اعطای تسهیلات مستقیم به واحد‌های تولیدی، تمرکز خود را بر حوزه مغفول مانده طرف "تقاضا" گذاشته و از طریق اعطای تسهیلات به مردم جهت خرید کالای ایرانی، نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کنند.

وزیر اقتصاد با بیان این مطلب، اعمال این سیاست را بهترین نوع حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: بانک‌ها در این ارتباط می‌توانند قرارداد‌هایی را با بنگاه‌های تولیدی یا سازمان‌های اجرایی منعقد کنند و با این کار منابعی تزریق می‌شود که برگشت پذیر بوده و ریسک کمتری دارد و اهداف مورد نظر را نیز پوشش می‌دهد چه بسا که اگر بنگاه‌های تولیدی ما تقاضای مکفی داشته باشند، این قدر سریع دچار چالش نمی‌شوند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حوزه "عرضه" را نیز نباید و نمی‌توان رها کرد، خواستار سیاست گذاری درست و دقیق در این حوزه شد، بطوریکه تأمین مالی پروژه‌هایی که پیشرفت بالا داشته و با تزریق منابع بانک به بهره برداری می‌رسند، در اولویت قرار گیرند.

وی به مسأله سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: بانک‌ها به عنوان امین سپرده گذاران باید در تخصیص منابع بگونه‌ای عمل کنند که منتهی به افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید شود.

دژپسند افزود: اگر بانک‌ها در ارزیابی تقاضا‌های دریافت تسهیلات مبتنی بر توجیه فنی و اقتصادی به صورت دقیق و حرفه‌ای عمل کنند، می‌توانند نظام بنگاه داری کشور را نیز اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ کشور معمولأ با مشارکت بانک‌ها اجرا شده است گفت: معتقدیم، خدمات بی بدیل نظام بانکی در حمایت از رشد و توسعه اقتصادی کشور آنطور که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته است.

دژپسند با بیان اینکه با وجود برخی هجمه ها، نظام بانکی همچون همیشه در خدمت اقتصاد کشور است گفت: فعالان اقتصادی بخصوص در مراودات بین المللی وابسته به نظام بانکی هستند و بانک‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به صورت بنیانی و بنیادی نقش داشته و عامل تحول هستند. بانک‌ها باید بطور ساماندهی شده و مستمر، اقدامات و خدمات خود را به آگاهی مردم برسانند.

وزیر اقتصاد با اشاره به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال جدید و توجه ایشان به نظام بانکی کشور اظهار داشت: این سومین سال پیاپی است که نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری معطوف و مربوط به مقوله تولید است و از این رو ضرورت دارد نظام بانکی کشور همانند همیشه در راستای تحقق شعار سال پیشگام بوده و عملکرد خود را نیز اطلاع رسانی کند.

وی یادآور شد: به منظور تقویت حمایت نظام بانکی از بخش‌های تولیدی، لازم است بانک‌ها نیز پشتیبانی شده و موانع کسب و کار آن‌ها نیز مرتفع شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نباید میان بانک‌ها و بازار سرمایه احساس رقابت وجود داشته باشد، خواستار ارائه مدلی ترکیبی، تعاملی و تکاملی توسط بانک‌ها و بازار سرمایه به نحوی شد که ضمن تسهیل و تسریع در تامین مالی بنگاه ها، بخشی از تامین مالی بلندمدت و کلان به بازار سرمایه منتقل شود.

دژپسند در ادامه به واحد‌های تملیک شده تولیدی توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها هیچ تمایلی به تملیک واحد‌های تولیدی ندارند مگر اینکه پس از مساعدت‌های مکرر، در ایفای تعهدات خود به سپرده گذاران، به اجبار واحد تولیدی را تملیک می‌کنند و بر اساس بررسی‌های صورت پذیرفته، عمده این واحد‌ها قبل از تملیک تعطیل بوده‌اند.

وی افزود: بانک‌ها باید برای رهایی از هجمه‌های غیرمنصفانه مرتبط با این مسأله و در راستای تحرک تولید، طرحی با موضوع آزاد سازی واحد‌های تملیکی بانک‌ها با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بازار سرمایه ارائه دهند.

دژپسند با اشاره به اینکه یکی از وظایف وزارت اقتصاد کمک به نظام بانکی کشور است گفت: برای گذار از نظام اقتصادی بانک محور به بازار سرمایه محور هنوز زمان نیاز داریم، هر چند که رابطه تکمیلی بین این دو وجود دارد بطوری که باید بازار سرمایه و بانک‌های کارآمد در راستای کمک به یکدیگر باشند و چه بسا با کمک به بازار سرمایه، باعث قوام و استحکام خودشان می‌شوند.

وی در مورد احتمال تغییر در نرخ سود بانکی نیز گفت: طبیعتاَ شرایط اقتصادی حاضر، اقتضائات جدیدی را طلب می‌کند، اما این امر باید مورد بررسی بیشتری قرار گرفته و به تدریج انجام شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
چرا گیر دادید به منبع درامد یک مشت مردم ب بخت که منبع درامدشون از سود بانکی است تا حالا نتونستید خط فقر رو کم کنید حالا یکدسته دیگه هم میخواهید وضافه کنید ول کنید این سیاست های اقتصادی برای مردم اهمیتی نداره این طرح ها فقط شکم گرسنه بچه ها شون رو میفهمن وبس اصلا شکم سیر از گرسنه خبر نداره وگرنه اینقدر به سود بانکی سپرده های مردم گیر نمیدا ید حالااین هم مثل بقیه طرح ها بدش که درست نشد میخوان از حقوق مردم بر دارید پول کم اوردید بکید پول رو هدر دادید میخ این جاشو پر کنید
بیشتر تولیدیها تعطیل شدن شما از کدام تولید میگین؟ یادتون رفت چطور مردم را به بازار بورس تشویق کردین و عاقبت کار را دیدیدن؟ تجربه چندین ساله نشان داده با کاهش سود بانکی مطمعنا تورم سربه فلک خواهد کشید
وی در مورد احتمال تغییر در نرخ سود بانکی نیز گفت: طبیعتاَ شرایط اقتصادی حاضر، اقتضائات جدیدی را طلب می‌کند، اما این امر باید مورد بررسی بیشتری قرار گرفته و به تدریج انجام شود.
چه نظر وزیرانه ای
واقعا مملکتی بیش از این هم نباید انتظار داشت
تا وقتی سود حاصل از دلالی در مسکن و ارز و خودرو و طلا و... از سود تولید بیشتر است و دولت با ابزار مالیاتی مانع دلالی نمی شود هیچ عقل سلیمی به سمت تولید نمی رود .
بخاطربورس نورچشمی نرخ سودرا کاهش میدن
دوباره کاهش نرخ سود و افزایش تورم



دوباره صف جلوی دفاتر خدماتی برای خرید سهام بورسی



من دیگه لال میشم
نرخ سود سپردهای بانکی در مقابل سود دلالی هیچی نیست همه چی 10 برابر شده و نرخ سود بانکی پایین هست و بانکها در این زمینه از سرمایه مردم سودهای کلان برده اند
متاسفانه عمده سرمایه بانکها در جهت خدمت رسانی به اقازاده ها بوده و هست و مقدار بسیار بسیار اندکی از تسهیلاتبانکها در خدمت مردم و تولید کنندکان بوده وهست احتمال میدهم باز هم تقاضای عده ای از مافیای فساد باعث تمرکز وزارت اقتصاد برای دادن تسهیلات به ظاهر به تولید کنندکان و در اصل برای جمع اوری سرمایه بنام نولید کنندگان اما دادن تسهیلات ارزان به اقازاده ها و روسای احزاب در جهت تسلط بیشتر بر اقتصاد و در جهت تامین مالی انتخابات خواهد بود تا امروز که چنین بوده مانند ۱۱ نفر عمده ابر بدهکاران بانکی که بیش از نیمی از تسهیلات را برداشت کرده اند و تعداد خیلی بیشتری هم که با مبالغ کمتری اما عمده تسهیلات را به نفع خود گرفته اند و مردم و تولید کنندگان واقعی در پیچ و خم کاغذ بازی و غیره ناکام مانده اند دیگر مردم اعتمادی به شما ندارند ۴۰ سال فرصت خدمت را به فرصت فساد و غارت تبدیل کردید انتظار اعتماد نداشته باشید
اگر بانک مرکزی باسود 25درصد سپرده ثابت بلند مدت موافت کند آنوقت مشکل نقدینگی حل میشود سرمایه ها ازدلالی خارج میشود ودر اختیار تولید قرار میگیرد.
مگه ما وزیر اقتصاد هم داریم .... روت میشه حرف بزنی
عملکرد بانکها به نحوی است که به واقع انگیزه ادامه کار را از سرمایه گذار میگیرد . این که آقای دژپسند میگویند عمده این واحدها قبل از تملک تعطیل بوده اند هم ناظر به همین معناست . وقتی مالک یک واحد می بیند که صرفا دارد برای بانک کار میکند ، با چه انگیزه ای ادامه فعالیت بدهد ؟
یک مثال عینی که خودِ بنده با آن مواجه بودم اینکه ، بر اساس قراردادی از بانک وام بافت فرسوده گرفتم .
خُب ضوابط وام بافت فرسوده از طرف دولت کاملا مشخص شده بود . اما در کمال تعجب در هنگام عقد قرارداد سود وام را در قرار داد شش در صد افزایش داده بود . هفت ماه کارِ ساخت و سازِ من تعطیل شد تا با پیگیری های مستمر و بی وقفه توانستم وام مربوطه را تازه با نرخ سود قانونی بگیرم!
خُب در طی این هفت ماه هم قیمت مصالح افزایش یافته بود و این ضرر و زیان را بانک به اینجانب تحمیل کرده بود .
از سوی دیگر پس از پایان ساخت و ساز ، بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و ارائه مدارک لازم ، از بانک تقاضای تقسیط وام را نمودم . اما در کمال تعجب بانک مربوطه بر خلاف قرارداد فیمابین یک بخشنامه داخلی ارائه نمود که شما باید یکی از واحدها را به غیر ( به یک شخص غریب ) واگذار کنید . هرچه گفتم من اینجا را برای استفاده شخصی ساخته ام ، بانک زیر بار نرفت که نرفت . در نهایت هم از مرکز اسناد درخواست مزایده ملک را نمود . خُب طبیعی است که در این صورت هم واحدها را به زیر قیمت به چه اشخاصی واگذار میکند.
ناچار از بانک شکایت و در خواست صدور دستور موقت برای جلو گیری از مزایده را نمودم که در نهایت قاضی مربوطه اظهار داشتند : حق با شماست . من دستور موقت برای جلوگیری از مزایده صادر میکنم ، اما طبق قانون آیین دادرسی شما باید پنجاه میلیون تومان در قوه قضاییه سپرده کنید تا چنانچه در روز دادگاه ( که معلوم نبود چند سال طول بکشد ) سپرده کنید تا چنانچه حق با بانک بود از محل پنجاه میلیون تومان ضرر و زیان بانک را پرداخت کنیم .
طبیعی است که در چنین شرایطی من با خود حساب کردم خُب پنجاه میلیون تومان برای مدت نا معلوم سپرده کنم ، بعد هم یک روز قبل از روز دادگاه ( آن هم در دوره زد و بند های آنچنانیِ پشت پرده ) نماینده بانک یک وامِ مثلا دویست میلیونی با بهره چهار در صد به قاضی مربوطه پیشنهاد کند ،
کاملا طبیعی است که رای به نفع بانک صادر خواهد شد . لذا از پیگیری موضوع اعلام انصراف نمودم .
غرض اینکه : آقای دژپسند ، فساد بسیار سیستماتیک تر از
مخیلات جنابعالی است که هیچ میل و اراده ای هم در هیچ یک از مسئولین و حتی خودِ شما وجود ندارد .
نظر در مورد بورس نداری زرنگ
آقای وزیر اقتصاد تو که مردم رو توی بورس بی چاره کردی مسئولین عزیز دیگه ظلم به مردم بسه ارزانی بیاورید تا چرخ اقتصاد بچرخه با ظلم شماها اقتصاد ایران گِل گرفته ملک را بالا بردید تا مردم به جای اقتصاد ورشکسته به دنبال خرید ملک بروند
دیگه کسی نه بورس سرمایه گزاری میکنه و نه بانک بانک که خنده داره تورم نرخ همه چیز بالا رفته انتظار دارن با این مبلغ سود افتضاح کسی سپرده گزاری هم بکنه خیلی خنده دار هستن به زودی بانک ها هم مثل بورس شکست خواهند خورد . نه دیگه کسی پول تو حساب نگهداری میکنه به عنوان سپرده و نه بورس و غیره . همه زدن تو کار بازار مسکن و زمین خودرو ارز و سکه و... اون دسته افراد ساده لوح هم دیگه گول نمیخورن هر کاری هم کنن توان کنترل و به دست گرفتن بعضی از بازارهارو نخواهند داشت
اقای وزیر اقتصاد طرح شما بسیار خوب است اما بنگاهایی که توسط بانکها لوازم خانگی به مردم میدهند خیلی روی اجناس شان میکشند بیشتر تادوبرابر اجناس نقدی بهمین خاطر کسی جرات ندارد اجناس قسطی بردارد
دو ماه وقت داری دوره بعدی باید جمع کنی بری
بدبخت کردی ما رو با این تورم ۵۰۰ درصدی
وزییییییییرررررر
واقعیت این است که مردم متوجه شده اند که مسئولین کار بلد نیستید و دست به هر کاری میزنید خراب می کنید ! پس وقتی صحبت از انجام کاری می کنید ، نتیجه اش خرابکاری و معکوس است ! بنابر این معکوس مسئولین اقدام می کنند !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان